Як органи влади тимчасово окупованих громад висвітлюють свою діяльність: аналіз публічної комунікації

14 серпня 2024, 8:49

У відкритих джерелах практично відсутня інформація про діяльність органів місцевого самоврядування та військових адміністрацій, які здійснюють свою діяльність за межами територій своїх громад через тимчасову окупацію. Про це свідчать результати моніторингу публікацій щодо функціонування ОМС/ВЦА/ВА, що вимушено працюють за межами ввірених їм територій. Моніторинг проводився експертами проєкту «Бюджети в екзилі», який реалізується спільно Громадським Партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» та громадською організацією «Кризовий медіа-центр «Сіверський Донець».

Експерти здійснювали пошукові запити за такими напрямками: як здійснюється самоврядування на тимчасово окупованих територіях; як працюють ОМС/ВЦА/ВА на окупованих територіях; як працюють ОМС/ВЦА/ВА, які виїхали з окупованих територій; діяльність ОМС/ВЦА/ВА на деокупованих територіях; ухвалення бюджету громади на окупованих територіях; де знаходяться ОМС/ВЦА/ВА громад з окупованих територій.

Аналіз окремих сайтів громад Луганської та Донецької області, у яких створені сільські, селищні чи міські військові адміністрації, продемонстрував певну тенденцію. Так, одні сайти акцентують значну увагу на діяльності військових адміністрацій одразу на головній сторінці, на інших же знайти цю інформацію можна, лише доклавши значних зусиль. Огляд деяких бюджетів на 2023 і 2024 роки, інформацію про які оприлюднено на сайтах відповідних органів влади, дає можливість говорити про нетипову структуру як дохідної, так і видаткової частин. Є факти перевиконання бюджету, досвід купівлі цінних паперів, значні суми депозитів та доходів від оренди майна юридичними особами, єдиного податку, що свідчить і про неабиякі економічні активності в громадах, і про значний пасивний дохід. Тож варто зʼясувати, чи вплинула на такий стан поява військової адміністрації, як здійснюється фінансування діяльності ОМС за межами території громади і якої саме діяльності.

На цьому сайті приділено увагу причинам створення спочатку військово-цивільної адміністрації, а згодом військової адміністрації

Загалом у публічному доступ є інформація про те, де саме створені ВА; рішення про бюджети, прийняті начальниками ВА; новини про життя на деокупованих територіях. Однак практично відсутня інформація про наявність та діяльність ОМС/ВА, які здійснюють свою діяльність за межами територій своїх громад, або ж відомо про діяльність місцевого органу влади, однак не вказано, де саме він здійснює свою діяльність.

Характер розміщення публічної інформації про діяльність ВЦА та ВА дає змогу зробити кілька висновків. У більшості громад Донецької та Луганської областей військовими та військово-цивільними адміністраціями фактично заміщене місцеве самоврядування. По-друге, голови ВА та ВЦА майже одноосібно можуть розпоряджатися бюджетними коштами, що потенційно призводить як мінімум до непрозорості, а як максимум — може сприяти корупції через відсутність звичних механізмів контролю з боку інститутів громадянського суспільства за діяльністю органів місцевого самоврядування. По-третє, всю повноту влади щодо створення та призначення голів ВА та ВЦА має винятково Президент України, при цьому чітких критеріїв того, хто саме має очолювати такі адміністрації, наразі немає.

«Очевидною прогалиною після стабілізації ситуації на фронті 2022 року стали критерії утворення військових адміністрацій у населених пунктах. Особливо в тих, які не перебувають у зоні бойових дій, у яких є дієві місцеві ради. Це спричиняє обурення в громадах і провокує прямі конфліктні ситуації із центральною владою», — вважають експерти проєкту.

На головних сторінках сайтів часто розміщуються актуальні новини без акценту на діяльність ВА

Ще однією важливою проблемою у відносинах між центральною та місцевою владою є часткове дублювання повноважень ВЦА/ВА і ОМС і нечіткість норм чинного законодавства. На думку окремих експертів, ВА в населених пунктах повинні займатися винятково питаннями безпеки та оборони, а не перебирати повноваження в органів місцевого самоврядування. Також слід урегулювати й статус посадових осіб муніципалітетів, призначених на посади у ВЦА/ВА.

На цьому сайті про ВА свідчить назва вгорі, а в новинах - традиційні для громади повідомлення

Нагадаємо, в процесі реалізації проєкту «Бюджети в екзилі» будуть проаналізовані бюджетні процеси в 10 пілотних громадах Луганської та Донецької областей, що дозволить зменшити ризики некоректного використання бюджетних коштів через наявність у громадськості методології та інструментів проведення дослідження бюджетних процесів.

«Громадський контроль за бюджетами громад, що опинилися в тимчасовій окупації, але зберегли органи управління, які працюють в релокації, є необхідним, як ніколи раніше. Саме прозорість та підзвітність у бюджетних процесах стануть запорукою відновлення довіри громадян і забезпечать справедливий розподіл ресурсів для повоєнної відбудови та розвитку», — наголосила провідна експертка проєкту Олена Ніжельська.

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».