Як відбувається бюджетний процес в окупованих громадах: проєкт «Бюджети в екзилі»

31 липня 2024, 13:58

Громадське Партнерство «За прозорі місцеві бюджети!» спільно з громадською організацією «Кризовий медіа-центр «Сіверський Донець» реалізують проєкт «Бюджети в екзилі», в межах якого експерти  розробили методологію аналізу рівня прозорості та ефективності бюджетних процесів в тимчасово окупованих громадах, органи влади яких працюють поза межами власних громад.

Відбувається моніторинг наповнення та витрачання коштів бюджетів в 10 пілотних громадах Донецької і Луганської області з точки зору прозорості та ефективності цих процесів. Також експерти проводять глибинні інтерв'ю з представниками органів місцевого самоврядування та військових адміністрацій і фокус-групи з представниками громадянського суспільства та на основі  отриманих даних підготують аналітичний звіт і рекомендації щодо викликів та ризиків формування й витрачання бюджетів громад, що знаходяться в окупації.

«Після повномасштабного вторгнення 24 лютого 2022 року всі громади Луганської області і велика частина громад Донецької області опинились в окупації, а їхні органи влади змушені були евакуюватись на підконтрольну уряду України територію. Разом з цим надходження на казначейські рахунки та наповнення бюджетів цих громад, як і здійснення витрат ними, не припинялось. Звичайно, прозорість та ефективність цих бюджетних процесів мають багато ризиків, оскільки ОМС (чи військові адміністрації, які тимчасово замінили ОМС) цих громад фізично нічим не можуть керувати на окупованій території. Відповідно виникають закономірні питання: на що саме витрачаються кошти цих громад, яким чином керівництво громад визначає пріоритети тощо», – пояснила очільниця «Кризового медіа-центр «Сіверський Донець» Олена Ніжельська.

Крім того, експерти відзначають, що жителі окупованих громад роззосереджені як за кордоном, так і по всій території України, а це зводить до мінімуму можливість громадського контролю бюджетних процесів з їхнього боку.

«Ситуацію погіршує й те, що в усіх громадах Луганської області та частині громад Донецької області замість ОМС створені військові адміністрації, де рішення приймаються практично одноосібно, що робить бюджетні процеси ще більш непрозорими. Тож у межах цього проєкту вперше в Україні буде проведене відкрите комплексне фахове дослідження бюджетних процесів окупованих громад, організована інформаційна кампанія, яка дозволить привернути більше уваги до цих питань і, в комплексі, це має сприяти підвищенню рівня прозорості та ефективності бюджетного процесу, а також масштабувати отримані дані й варіанти рішень на інші громади, що тимчасово перебувають в окупації», – розповів координатор Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» Анатолій Бойко.

У результаті реалізації проєкту буде створена ефективна та реплікуюча модель для інших громад, що перебувають в аналогічних умовах, а також зменшені ризики некоректного використання бюджетних коштів через наявність у громадськості методології та інструментів проведення дослідження бюджетних процесів.

До складу Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» входять 20 ГО в 16 областях, включно з ГО «Кризовий медіа-центр «Сіверський Донець». Партнерство має успішний досвід роботи зі 140 громадами в 16 областях та впровадження в них інструментів партисипативного бюджетування у попередні роки.

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».

 

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %