17 червня «ЗЕОН» оприлюднив результати оцінювання планування та регламентування бюджетної політики, стратегічних, соціально-економічних та бюджетних документів м. Здолбунів за критеріями прозорості, участі та доброчесності. Оцінювання проводились за інноваційною методологією «Індекс прозорості-участі-доброчесності місцевих бюджетів», яка включає загалом 173 критерія, а також надає можливість комплексно проаналізувати місцеву соціально-економічну і бюджетну політику на всіх її стадіях та відслідкувати впровадження кращих міжнародних та українських практик доброго врядування.
За результатами дослідження, Здолбунів набрав 27,5 балів із 173 можливих, що складає 15,9% від їх загальної кількості і зайняв 15 позицію серед 17 українських міст. Такий показник згідно Методології дослідження відповідає «незадовільному рівню» забезпечення бюджетної Прозорості, Участі та Доброчесності.
Загальною тенденцією, яка характерна для м. Здолбунів, є практика надання невичерпної та неповної інформації про минулу, поточну та прогнозовану на майбутнє бюджетну політику. Така ситуація не забезпечує принципу прозорості та підзвітності міської ради, ускладнює незалежний аналіз бюджетної політики зі сторони громади та підриває довіру до бюджетної та фіскальної політики місцевої влади. В місті Здолбунів забезпечено не високий показник залучення громади до бюджетного процесу. Ні мешканці міста, ні представники громадських організацій ніяким чином не залучені до процесу планування бюджету. Керівництво міста та депутатський корпус міської ради не проводять консультацій з громадою щодо того, куди першочергово та на що мають бути витрачені бюджетні кошти.
За критерієм ПРОЗОРОСТІ Здолбунів отримав 13%, що відповідає «незадовільному» рівню – за шкалою оцінювання. Це 15 показник з 17 міст, які були об’єктами дослідження.
За критерієм УЧАСТІ Здолбунів відповідає «мінімальному» рівню, забезпечивши виконання 27,5% критеріїв цього розділу. Цей показник дозволив місту посісти 12 місце у рейтингу всіх міст, що взяли участь в дослідженні.
Рівень ДОБРОЧЕСНОСТІ за результатами дослідження виявився «незадовільним» - 9,5%. Це 14 показник з 17 міст.
По критерію ПРОЗОРОСТІ в період дослідження (з липня 2015 року до лютого 2016 року) було забезпечено оприлюднення таких документів:
- Річного звіту про виконання місцевого бюджету за календарний рік.
- Квартальних звітів щодо виконання місцевого бюджету 1 квартал, 1 півріччя, 9 місяців року.
- Протоколи засідань сесії міської ради.
- Затверджених цільових програм головних розпорядників бюджетних коштів.
- Проекту рішення про місцевий бюджет на 2016 рік (перед розглядом на засіданнях профільної бюджетної комісії міської ради та перед розглядом на сесії місцевої ради).
- План соціально-економічного розвитку міста на 2016-2020 роки.
Не оприлюдненими на сайті міської ради залишаються:
- Стратегія розвитку міста на сайті міської ради;
- Генеральний план міста.
- Детальний план територій.
- Плани діяльності головних розпорядників бюджетних коштів на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди.
- Систематизовані пропозиції та зауваження від депутатів місцевої ради (депутатські запити та звернення) та громадян до всіх документів соціально-економічної та бюджетної політики.
- Результати персональних (поіменних) голосувань депутатів в рамках засідань профільної бюджетної комісії.
- Паспорти бюджетних програм головних розпорядників бюджетних коштів.
- Бюджетні запити головних розпорядників бюджетних коштів.
- Укладені договори головних розпорядників бюджетних коштів на поточний рік із всіма додатками та актами їх виконання.
- Звіти головних розпорядників бюджетних коштів щодо виконання бюджетних програм за 2014 рік.
- Звіти про виконання фінансових планів КП за 2014 рік.
- Стенограми засідань сесії міської ради.
Рівень УЧАСТІ громади міста та представників бізнесу на різних стадіях бюджетного процесу переважно посередній і в порівнянні з іншими містами, має не високі показники.
Зокрема, в Здолбунівській міській раді:
- Відсутній затверджений план проведення консультацій із громадськістю в рамках складання планів діяльності головних розпорядників бюджетних коштів та інформація про консультування із громадськістю щодо проектів планів діяльності головних розпорядників бюджетних коштів.
- Відсутня практика проведення консультацій із громадянами щодо проектів цільових програм.
- Відсутня практика проведення публічних заходів в рамках консультацій із громадськістю щодо проектів бюджетних запитів головних розпорядників бюджетних коштів.
- Відсутньою є практики консультацій із громадянами щодо змісту фінансових планів КП.
- Відсутня практика консультації із громадянами щодо проекту рішення про бюджет у різних формах (електронні консультації, публічні громадські та експертні обговорення, зустрічі із заінтересованими сторонами, які представляють місцеві ініціативи та/або бізнес асоціації).
- Відсутня практики консультації із громадянами щодо звіту про виконання бюджету.
- Відсутність практики консультації із громадянами щодо звітів про виконання цільових програм та інформування про консультації щодо цих звітів.
Разом з тим, в Здолбунівській міській раді забезпечена можливість вільної участі громадян у сесії міської ради та участі у засіданнях профільних комісій міської ради.
По критерію ДОБРОЧЕСНІСТЬ Основні проблеми, які були зафіксовані наступні: відсутність бюджетної інформації у форматах, які полегшує її сприйняття через її візуалізацію, а також відсутність на сайті Здолбунівської міської ради інформації щодо результатів зовнішніх та внутрішніх аудитів.
Окрім цього, на сайті міської ради відсутня інформація про затверджений план підготовки складання, розгляду та затвердження рішення про міський бюджет та ключових бюджетних документів. Це обмежує можливості мешканців міста у доступі до інформації та для участі у бюджетному процесі.
В Здолбунівській міській раді відсутній затверджений підзаконний нормативно-правовий акт («бюджетний регламент») в якому чітко регламентується бюджетний процес на всіх його стадіях, зазначені вимоги до прозорості бюджетного процесу та бюджетних документів, до консультацій із громадянами, а також зазначені можливості та форми участі громадян у бюджетному процесі.
За словами керівника проекту «Прозорий бюджет міста від здолбунівчан до здолбунівчан» Анатолія Бондарчука, бюджет міста незрозумілим для більшості мешканців, він зрозумілий лише вузькому кому спеціалістів, подається у формі таблиць та не містить графічної та візуалізованої частини. Зважаючи на це, недостатнє інформування про бюджетний процес обмежує можливості участі громади у підготовці та прийнятті рішень щодо бюджету. Такий підхід не сприяє формуванню довіри громади до обґрунтованості та зваженості прийнятих рішень. Тому, у першу чергу міська влада має залучити громаду на всіх етапах формування бюджету; затвердити план підготовки складання, розгляду та затвердження рішення про міський бюджет; для полегшення сприйняття візуалізувати бюджет, зокрема за допомогою безкоштовних онлайн сервісів та забезпечити своєчасне та повне оприлюднення бюджетних документів. Звісно, на це потрібна політична воля міського голови. Ми сподіваємося, що вона у нього знайдеться.
За оцінками розробника методології Індексу та директора Фундації «Відкрите суспільство» Івана Сікори «результати дослідження дають змогу оцінювати та порівнювати впровадження принципів прозорості, участі та доброчесності щодо соціально-економічної та бюджетної політики у діяльності міських рад та їх виконавчих комітетів, зафіксувати кращі практики, які успішно функціонують не будучи ще законодавчо закріпленими».
Індекс прозорості-участі-доброчесності місцевих бюджетів – це оцінка рівня прозорості, участі та доброчесності органів місцевого самоврядування (ОМС) в процесі складання, розгляду, затвердження, виконання та звітування щодо соціально-економічної та бюджетної політики.
За допомогою цієї методології вперше в Україні місцева соціально-економічна та бюджетна політика комплексно оцінена на всіх її стадіях разом із ключовими бюджетними документами, на предмет дотримання вимог чинного законодавства, впровадження кращих міжнародних та українських практик прозорості, доброчесності та залучення громадян до процесу прийняття рішень.
Методологія розроблена аналітичним центром Фундацією «Відкрите суспільство».
Оцінювання здійснювалося громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!», що об’єднує в собі майже 40 громадський організацій та ЗМІ з 17 регіонів України.
Географія оцінювання: 17 міст України - Київ, Одеса, Дніпропетровськ, Львів, Черкаси, Чернігів, Чернівці, Суми, Миколаїв, Івано-Франківськ, Сєверодонецьк, Ковель, Вознесенськ, Ізмаїл, Чугуїв, Здолбунів, Білозерка.
Прес-конференція відбулася в рамках проекту «Прозорий бюджет міста від здолбунівчан і для здолбунівчан», який реалізується Аналітичним центром розвитку міста «ЗЕОН» в рамках ініціативи «Громадянське суспільство та ЗМІ — за прозорі місцеві бюджети!», що виконується Одеською обласною організацією «Комітету виборців України», Фундації «Відкрите суспільство» та громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» за фінансової підтримки Європейського союзу та Посольства Фінляндії в Україні.