Суми посіли 3 місце серед 17 міст України у рейтингу “прозорості” бюджетної політики

10 червня 2016, 22:56

Громадська організація «Бюро аналізу політики» оприлюднила результати оцінювання планування та регламентування бюджетної політики, стратегічних, соціально-економічних та бюджетних документів м. Суми за критеріями прозорості, участі та доброчесності. Оцінювання проводились за інноваційною методологією «Індекс прозорості-участі-доброчесності місцевих бюджетів», яка включає загалом 173 критерія і надає можливість комплексно проаналізувати місцеву соціально-економічну і бюджетну політику на всіх її стадіях та відслідкувати впровадження кращих міжнародних та українських практик доброго врядування. 

За результатами дослідження, Суми набрали 70 балів із 173 можливих, що складає 40,5% від загальної кількості балів і зайняв 3 позицію серед 17 українських міст. Це відповідає «мінімальному рівню» забезпечення бюджетної Прозорості, Участі та Доброчесності, і є дещо нижчим за середньозважений показник в 47,4 балів.

Загальною тенденцією, яка характерна для м. Суми, є практика прагнення до відкритості інформації про минулу, поточну та прогнозовану на майбутнє бюджетну політику. В порівнянні з іншими містами, що взяли участь в дослідженні, в Сумах забезпечено досить високий показник залученості громади до бюджетного процесу, тобто громадяни можуть вільно відвідувати сесії на яких розглядаються питання бюджетної політики міста, але бракує завчасної поінформованості про них, а це частково обмежує можливість участі громади  в підготовці та прийнятті рішень.

За критерієм УЧАСТІ Суми досягнули «обмеженого рівня», забезпечивши виконання 53,8% критеріїв цього розділу. Цей показник ставить Суми на 1 місце рейтингу всіх міст, що взяли участь в дослідженні.

За критерієм ПРОЗОРОСТІ Суми отримали 36,6%, що відповідає середньому рівню -«мінімального» забезпечення. Це середній показник по всій сукупності міст.

Рівень ДОБРОЧЕСНОСТІ  за результатами дослідження  виявився «мінімальний» – 35,7%,  однак в порівнянні з іншими містами це не поганий показник.

По критерію ПРОЗОРОСТІ в досліджувальний період (з липня 2015 року до лютого 2016 року) було  оприлюднено такі документи:

  • Бюджетний регламент;
  • річний звіт про виконання місцевого бюджету за календарний рік;
  • квартальний звітів щодо виконання місцевого бюджету 1 квартал, 1 півріччя, 9 місяців року;
  • затверджені цільові програми головних розпорядників бюджетних коштів;
  • проект рішення про місцевий бюджет на 2016 р. (перед розглядом на засіданнях профільної бюджетної комісії міської ради та перед розглядом на сесії місцевої ради);
  • проект Програми соціального та економічного розвитку (ПСЕР) на 2016 р. з частковим інформування  на засіданнях профільної бюджетної комісії міської ради та інформуванням перед розглядом на сесії місцевої ради);
  • річні плани закупівель головних розпорядників бюджетних коштів на сайті місцевої ради.

Не оприлюдненими залишаються:

  1. Плани діяльності головних розпорядників бюджетних коштів на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди;
  2. паспорти бюджетних програм головних розпорядників бюджетних коштів;
  3. результати персональних голосувань депутатів почали оприлюднюватися лише з січня 2016 року на сайті та в частині випадків були надані по запиту, а стенограми взагалі не ведуться;
  4. систематизовані пропозиції та зауваження від депутатів місцевої ради (депутатські запити та звернення) та громадян до всіх документів соціально-економічної та бюджетної політики;
  5. бюджетні запити головних розпорядників бюджетних коштів;
  6. укладені договори головних розпорядників бюджетних коштів на поточний рік із всіма додатками та актами їх виконання;
  7. звіти головних розпорядників бюджетних коштів щодо виконання бюджетних програм за 2014 рік;
  8. звіти про виконання фінансових планів КП за 2014 рік. 

За результатами оцінювання ГО "Бюро аналізу політики" надала рекомендації міському голові міста Суми.

«Суми хоч і посіли третє місце серед 17 українських міст, але якщо взяти до уваги, що загальна кількість балів 173, а ми набрали всього 70, то це не є позитивним результатом, і роботи попереду ще дуже багато» – говорить Віктор Бобиренко, провідний експерт в бюджетній політиці Сумщини.

«Ми не маємо на меті показати, як погано чи як добре працює влада міста Суми. Наше головне завдання – зробити бюджетну політику міста більш прозорою та доступною громадянам. І тому ми готові до діалогу та плідної співпраці на всіх рівнях» – Наталія Орлова, експерт ГО «Бюро аналізу політики.

За оцінками розробника методології Індексу та директора Фундації «Відкрите суспільство» Івана Сікори «результати дослідження дають змогу оцінювати та порівнювати впровадження принципів прозорості, участі та доброчесності  щодо соціально-економічної та бюджетної політики у діяльності міських рад та їх виконавчих комітетів, зафіксувати кращі практики, які успішно функціонують не будучи ще законодавчо закріпленими».

Прес-конференція проходила в рамках проекту  «Прозорий бюджет  у місті Суми», який реалізується  ГО Бюро аналізу політики в рамках ініціативи "Громадянське суспільство та ЗМІ — за прозорі місцеві бюджети!",  що виконується Одеською обласною організацією "Комітету виборців України",  Фундації «Відкрите суспільство» та громадським партнерством "За прозорі місцеві бюджети!" за фінансової підтримки Європейського союзу та Посольства Фінляндії в Україні."

Довідково

Індекс прозорості-участі-доброчесності місцевих бюджетів – це оцінка рівня прозорості, участі та доброчесності органів місцевого самоврядування (ОМС) в процесі складання, розгляду, затвердження, виконання та звітування щодо соціально-економічної та бюджетної політики. За допомогою цієї методології вперше в Україні місцева соціально-економічна та бюджетна політика комплексно оцінена на всіх її стадіях разом із ключовими бюджетними документами, на предмет дотримання вимог чинного законодавства, впровадження кращих міжнародних та українських практик прозорості, доброчесності та залучення громадян до процесу прийняття рішень. Методологія розроблена аналітичним центром Фундацією «Відкрите суспільство». Оцінювання здійснювалося громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!», що об єднує в собі майже 40 громадський організацій та ЗМІ з 17 регіонів України.

Географія оцінювання: 17 міст України – Київ, Одеса, Дніпропетровськ, Львів, Черкаси, Чернігів, Чернівці, Суми, Миколаїв, Івано-Франківськ,  Сєверодонецьк,  Ковель, Вознесенськ, Ізмаїл, Чугуїв, Здолбунів, Білозерка.

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %