Миколаїв посів 12 місце у рейтингу прозорості-участі-доброчесності місцевих бюджетів

17 червня 2016, 18:02

Громадська організація «Фонд розвитку міста Миколаєва» оприлюднила результати оцінювання планування та регламентування бюджетної політики, стратегічних, соціально-економічних та бюджетних документів м. Миколаєва за критеріями прозорості, участі та доброчесності. Оцінювання проводились за інноваційною методологією «Індекс прозорості-участі-доброчесності місцевих бюджетів», яка включає загалом 173 критерії і надає можливість комплексно проаналізувати місцеву соціально-економічну і бюджетну політику на всіх її стадіях та відслідкувати впровадження кращих міжнародних та українських практик врядування.

За результатами дослідження, Миколаїв набрав 32,5 бали із 173 можливих, що складає 18,8% від загальної кількості балів і зайняв 12 позицію серед 17 українських міст. Це відповідає «недостатньому рівню» забезпечення бюджетної Прозорості, Участі та Доброчесності, і є нижчим за середньозважений показник в 47,4 балів.

Загальною тенденцією, яка характерна для м. Миколаєва, є практика надання невичерпної та неповної інформації про минулу, поточну та прогнозовану на майбутнє бюджетну політику. Така ситуація не забезпечує принципу прозорості та підзвітності органу місцевого самоврядування, ускладнює незалежний аналіз бюджетної політики зі сторони громади та підриває довіру до бюджетної та фіскальної політики місцевої влади.

В порівнянні з іншими містами, що взяли участь в дослідженні, Миколаїв має майже найнижчий показник залученості громади до бюджетного процесу. Брак інформування зацікавлених осіб про бюджетний процес обмежує можливість участі у підготовці та прийнятті рішень щодо бюджету. Такий підхід потенційно не може сприяти довірі місцевої громади до обґрунтованості та зваженості  прийнятих рішень.

За критерієм УЧАСТІ Миколаїв досягнув «найнижчого рівня», забезпечивши виконання 15% критеріїв цього розділу. Цей показник ставить Миколаїв на передостаннє місце рейтингу всіх міст, що взяли участь в дослідженні.

За критерієм ПРОЗОРОСТІ Миколаїв отримав 19,6%, що відповідає найнижчому рівню - «відсутності» забезпечення. Це середній показник по всій сукупності міст.

"Мінімальним" за результатами дослідження виявився й рівень ДОБРОЧЕСНОСТІ (21,4%) .  Це середній показник по всій сукупності міст.

Найменш доброчесними виявився етап планування та регламентування бюджетного процесу, зручності сприйняття та пошуку інформації про документи та результати бюджетної політики (0,5 бал з 8 можливих або 6,3%).

Основні проблеми, які були зафіксовані при аналізі на відповідність цьому критерію наступні: відсутність «громадського бюджету» (бюджетної  інформації у форматах, які полегшує її сприйняття через її візуалізацію) та відсутність на сайті міської ради інформації щодо результатів зовнішніх та внутрішніх аудитів.

Відсутньою є інформація про консультації з громадянами щодо проекту рішення про бюджет на 2016 рік. Така ситуація негативно впливає на забезпечення довіри громадян до процедури консультацій.

Проект рішення про бюджет всупереч чинному законодавству не був попередньо розміщений на офіційному сайті Миколаївської міськради за 20 днів до прийняття. Програма економічного та соціального розвитку м. Миколаєва на 2016 р., яка є ключовим документом місцевої бюджетної політики, взагалі відсутня, що є порушеннями вимог чинного законодавства.

По критерію ПРОЗОРОСТІ в досліджувальний період (з липня 2015 року до лютого 2016 року) було забезпечено оприлюднення таких документів політики:

  • річного звіту про виконання місцевого бюджету за календарний рік;
  • квартальних звітів щодо виконання місцевого бюджету перший квартал, перше півріччя, перші 9 місяців року;
  • затверджених цільових програм головних розпорядників бюджетних коштів;
  • проекту рішення про місцевий бюджет на 2016 р. (перед розглядом на засіданнях профільної бюджетної комісії міської ради та перед розглядом на сесії місцевої ради);
  • результати персональних (поіменних) голосувань депутатів в рамках пленарних засідань сесії місцевої ради;

Не оприлюдненими залишаються:

  1. Стратегія розвитку міста на сайті міської ради (її немає взагалі);
  2. плани діяльності головних розпорядників бюджетних коштів на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди:
  3. систематизовані пропозиції та зауваження від депутатів місцевої ради (депутатські запити та звернення) та громадян до всіх документів соціально-економічної та бюджетної політики;
  4. паспорти бюджетних програм головних розпорядників бюджетних коштів;
  5. бюджетні запити головних розпорядників бюджетних коштів;
  6. укладені договори головних розпорядників бюджетних коштів на поточний рік із всіма додатками та актами їх виконання;
  7. звіти головних розпорядників бюджетних коштів щодо виконання паспортів бюджетних програм за 2014 -2015рік;
  8. звіти про виконання фінансових планів КП за 2014 -15 рік;
  9. протоколи та результати персональних голосувань депутатів переважно не оприлюднюються на сайті та в частині випадків були надані по запиту, а стенограми взагалі не ведуться;
  10. проект Програми економічного та соціального розвитку (ПЕСР) на 2016 р відсутній. Є ПЕСР на 4 роки. Це є порушенням вимог законодавства України. Про ПЕСР на 4 роки є часткове інформування на засіданнях профільної комісії міської ради та інформуванням перед розглядом на сесії місцевої ради);
  11. річні плани закупівель головних розпорядників бюджетних коштів у сайті місцевої ради оприлюднюються вкрай рідко та не системно протягом всього бюджетного циклу.

Директор Фонду Михайло Золотухін вважає, що в м. Миколаїв в разі наявності політичної волі та використання сформованих в рамках Індексу пропозицій, можна значно покращити ситуацію у Фонд готовий надати допомогу у впровадженні наданих рекомендацій і пропонує створити спільну робочу групу для напрацювання документів.

За оцінками директора ГО ВГО Комітет виборців Україні» Анатолія Бойко  «результати дослідження дають змогу оцінювати та порівнювати впровадження принципів прозорості, участі та доброчесності щодо соціально-економічної та бюджетної політики у діяльності міських рад та їх виконавчих комітетів, зафіксувати кращі практики, які успішно функціонують не будучи ще законодавчо закріпленими».

Індекс прозорості-участі-доброчесності місцевих бюджетів – це оцінка рівня прозорості, участі та доброчесності органів місцевого самоврядування (ОМС) в процесі складання, розгляду, затвердження, виконання та звітування щодо соціально-економічної та бюджетної політики.

За допомогою цієї методології вперше в Україні місцева соціально-економічна та бюджетна політика комплексно оцінена на всіх її стадіях разом із ключовими бюджетними документами, на предмет дотримання вимог чинного законодавства, впровадження кращих міжнародних та українських практик прозорості, доброчесності та залучення громадян до процесу прийняття рішень.

Методологія розроблена аналітичним центром Фундацією «Відкрите суспільство». Оцінювання здійснювалося громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!», що об єднує в собі майже 40 громадський організацій та ЗМІ з 17 регіонів України.

Географія оцінювання: 17 міст України - Київ, Одеса, Дніпропетровськ, Львів, Черкаси, Чернігів, Чернівці, Суми, Миколаїв, Івано-Франківськ, Сєверодонецьк,  Ковель, Вознесенськ, Ізмаїл, Чугуїв, Здолбунів, Білозерка.

Прес-конференція «Відкритість місцевого бюджету: міфи та реальність" проходить в рамках проекту "За відродження доброчесного, прозорого бюджету  м. Миколаєва!"  який реалізується ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» та газетою «Вечерний Николаев» в рамках ініціативи "Громадянське суспільство та ЗМІ — за прозорі місцеві бюджети!", що виконується Одеською обласною організацією "Комітету виборців України",  Фундацією «Відкрите суспільство» та громадським партнерством "За прозорі місцеві бюджети!" за фінансової підтримки Європейського союзу та Посольства Фінляндії в Україні."

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %