Ізмаїл посів 11 місце у рейтингу прозорості-участі-доброчесності місцевих бюджетів

18 червня 2016, 19:44

На заключній прес-конференції 18 червня 2016 р. в м. Ізмаїлі, Громадська організація «Регіональний аналітичний центр» оприлюднила результати оцінювання планування та регламентування бюджетної політики, стратегічних, соціально-економічних та бюджетних документів м. Ізмаїла за критеріями прозорості, участі та доброчесності.

Оцінювання проводились за інноваційною методологією «Індекс прозорості-участі-доброчесності місцевих бюджетів», яка включає загалом 173 критерія і надає можливість комплексно проаналізувати місцеву соціально-економічну і бюджетну політику на всіх її стадіях та відслідкувати впровадження кращих міжнародних та українських практик доброго врядування. 

За оцінками розробників методології Індексу та директора Фундації «Відкрите суспільство» Івана Сікори «результати такого дослідження дають змогу оцінювати та порівнювати впровадження принципів прозорості, участі та доброчесності  щодо соціально-економічної та бюджетної політики у діяльності міських рад та їх виконавчих комітетів, зафіксувати кращі практики, які успішно функціонують не будучи ще законодавчо закріпленими».

Голова організації «Регіональний аналітичний центр» вважає, що в м. Ізмаїл за наявності політичного бажання та використання сформованих в рамках Індексу  пропозицій, можна значно покращити ситуацію із впровадженням принципів прозорості, участі та доброчесності щодо соціально-економічних та бюджетних документів, які є основою місцевої політики, що, зрештою, вигідно і місцевій владі, яка таким чином може краще зрозуміти потреби громадян, налагодити з ними співпрацю та підвищити довіру до прийнятих рішень.

Резюмуючи результати дослідження:

Ізмаїл набрав 37 балів із 173 можливих, що складає 21,4% від загальної кількості балів і зайняв 11 позицію серед 17 українських міст. Такий показник відповідає «мінімальному рівню» забезпечення бюджетної Прозорості, Участі та Доброчесності, і є дещо нижчим за середньозважений показник в 47,4 балів.

Загальною тенденцією, яка характерна для м. Ізмаїл, являється те, що можливості для отримання громадянами доступної інформації про бюджет та його використання в повній мірі не вистачає. Так, практично відсутня практика врахування точки зору громадськості під час прийняття рішень щодо формування бюджету (пріоритети, розподіл ресурсів тощо). Здебільшого інформація з питань бюджету, яка розміщується на офіційній веб-сторінці Ізмаїльської ради має статистичний характер у вигляді таблиц, а інформація для оцінки ефективності виконання бюджету наявна переважно в розрізі Програми соціально-економічного розвитку міста, де вказані загальні показники виконання бюджету за минулий рік та їх ефективність.

Як зазначила Голова організації Світлана Гудь - «Не стимулює міську раду бути більш прозорою та доступною і активність самих громадян, а точніше її відсутність. А тому, всеукраїнські експерти наголошують на тому, що є певний брак інформування та формальний підхід Ізмаїльської міської ради до інформування зацікавлених осіб про бюджетний процес. Відсутня практика проведення консультацій із громадськістю на всіх стадіях бюджетного процесу щодо соціально-економічних та бюджетних документів у різних формах. І така ситуація склалась не тільки в м. Ізмаїл».

За критерієм УЧАСТІ Ізмаїл досягнув «мінімального рівня», забезпечивши виконання 36,3% критеріїв цього розділу, а це 7 місце рейтингу за критерієм участі відносно всіх міст, що взяли участь в дослідженні.

За критерієм ПРОЗОРОСТІ Ізмаїл отримав тільки 18,8%, що відповідає найнижчому рівню - «недостатність», а це 12 місце у рейтингу «ПРОЗОРОСТІ». Найнижчий стан в цій категорії зафіксовано в частині закупівель за бюджетні кошти. Де для громадян обмежено публічний контроль через відсутність інформації про проведення процедур. При цьому відносно високі показники щодо критерію ПРОЗОРІСТЬ зафіксовано на етапі розгляду та затвердження документів соціально-економічної та бюджетної політики. Насамперед, це стосується затвердження бюджетних та цільових програм головних розпорядників бюджетних коштів, плану соціально-економічного розвитку та їх публікації ще на етапі проектів рішень. Однак, при тому, практики звітування окремо по кожній цільовій або бюджетній програмі немає.

Рівень ДОБРОЧЕСНОСТІ  за результатами дослідження  виявився також «недостатнім» - 7,1% та відповідно 9 місце в рейтингу, "найкращі" показники в цьому розділі було зафіксовано також на етапі  розгляду та затвердження соціально-економічних та бюджетних документів (1,5 з 8 балів). Найменш доброчесними виявився етап  зручності сприйняття та пошуку інформації про документи, результати бюджетної політики, звітність по бюджетним програмам (0 балів з 8 можливих).

Рівень УЧАСТІ громадськості та представників бізнесу на різних стадіях бюджетного циклу переважно посередній  і можна сказати, що не суттєво відрізняється від інших міст, що задіяні в аналізі. Найвищі оцінки за цим критерієм були поставлені при оцінюванні затвердження документів соціально-економічної та бюджетної політики - 29,1 % критеріїв виконано, а це 7 з 24 критеріїв та звітування в частині виконання бюджету поквартально, за півріччя та річний звіт - виконано на 50% (7 пунктів з 14).

Основні проблеми, які були зафіксовані при аналізі на відповідність цьому критерію наступні: відсутність «громадського бюджету» (бюджетної  інформації у форматах, які полегшують її сприйняття через візуалізацію) та відсутність на сайті міської ради інформації щодо результатів зовнішніх та внутрішніх аудитів.

«Можемо відмітити, що в досліджувальний період (з липня 2015 року до лютого 2016 року) було міською радою забезпечено  оприлюднення тих документів бюджетної політики, публікація яких є вимогою законодавства. Проте, методологія Індексу ПУД передбачала оцінку бюджетного процесу відповідно до Міжнародних та Всеукраїнських стандартів прозорості та підзвітності бюджетів. У зв’язку з цим, після отримання попередніх результатів Індексу, ми зверталися до Ізмаїльської міської ради з пропозицією врахувати напрацьовані рекомендації.

Слід зазначити, що проект бюджету на 2016 рік був опублікований окремо від інших проектів на сайті, чого раніше не було. До цього року, проект бюджету публікувався тільки в розрізі рішень або проектів рішень сесій ради в архівованих папках, і відповідно пересічний громадянин, не зміг би його знайти, не знаючи на якій сесії бюджет розглядатиметься або був прийнятий» - зазначила Світлана.

Індекс прозорості-участі-доброчесності місцевих бюджетів – це оцінка рівня прозорості, участі та доброчесності органів місцевого самоврядування (ОМС) в процесі складання, розгляду, затвердження, виконання та звітування щодо соціально-економічної та бюджетної політики.

За допомогою цієї методології вперше в Україні місцева соціально-економічна та бюджетна політика комплексно оцінена на всіх її стадіях разом із ключовими бюджетними документами, на предмет дотримання вимог чинного законодавства, впровадження кращих міжнародних та українських практик прозорості, доброчесності та залучення громадян до процесу прийняття рішень.

Методологія розроблена аналітичним центром Фундацією «Відкрите суспільство». Оцінювання здійснювалося громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!», що об’єднує в собі майже 40 громадський організацій та ЗМІ з 17 регіонів України.

Географія оцінювання: 17 міст України - Київ, Одеса, Дніпропетровськ, Львів, Черкаси, Чернігів, Чернівці, Суми, Миколаїв, Івано-Франківськ,  Сєверодонецьк,  Ковель, Вознесенськ, Ізмаїл, Чугуїв, Здолбунів, Білозерка.

Захід проходить в рамках проекту «Прозорі бюджети - запорука довіри громадян», який реалізується ГО «Регіональний Аналітичний Центр» в рамках ініціативи «Громадянське суспільство і ЗМІ - за прозорі місцеві бюджети!», Одеської обласної організації «Комітет виборців України», Фундації «Відкрите суспільство» і громадським партнерством« За прозорі місцеві ради» за фінансової підтримки Європейського союзу і Посольства Фінляндії в Україні.