Чугуїв посів 14 місце у рейтингу прозорості-участі-доброчесності місцевих бюджетів серед 17 українських міст

10 червня 2016, 11:48

9 червня 2016 р. у прес-центрі «KHARKIV Today» Чугуївська правозахисна група оприлюднила результати оцінювання планування та регламентування бюджетної політики, стратегічних, соціально-економічних та бюджетних документів м. Чугуєва за критеріями прозорості, участі та доброчесності. Оцінювання проводились за інноваційною методологією «Індекс прозорості-участі-доброчесності місцевих бюджетів», яка включає загалом 173 критерії.

За результатами дослідження, Чугуїв набрав 29,5 бали із 173 можливих, що складає 17,1% від загальної кількості балів, і посів 14 позицію серед 17 українських міст. Це відповідає «недостатньому рівню» забезпечення бюджетної прозорості, участі та доброчесності, і є значно нижчим за середньозважений показник в 47,4 балів.

– За критерієм УЧАСТІ Чугуїв досягнув «мінімального рівня», забезпечивши виконання 30% критеріїв цього розділу. Цей показник ставить Чугуїв на 11 місце рейтингу всіх міст, що взяли участь в дослідженні.

– За критерієм ПРОЗОРОСТІ Чугуїв отримав тільки 11,6%, що відповідає найнижчому рівню – «відсутності» забезпечення. Найнижчий стан ПРОЗОРОСТІ зафіксовано на етапі планування/регламентування бюджетного процесу (0,5 із 8 балів) та оприлюднення стратегічних документів місцевого розвитку (0 із 3 балів). Такий рівень ПРОЗОРОСТІ не дає можливості громадянам впливати на плани місцевої влади щодо соціально-економічної та бюджетної політики.

– Рівень ДОБРОЧЕСНОСТІ за результатами дослідження виявився «мінімальним» – 21,4%. За яким Чугуїв зайняв 9 місце серед 17 міст України. «Найкращі» показники в цьому розділі було зафіксовано на етапі складання, розгляду та затвердження соціально-економічних та бюджетних документів (4 з 8 балів).

Тенденція у м. Чугуєві є такою, що незважаючи на існуючі норми законодавства, міською радою відповідним чином не було забезпечено достатніх можливостей (а саме належної поінформованості) для мешканців міста про ту чи іншу бюджетну подію, зокрема, сесії міськради, засідання бюджетних комісій. Така ситуація не забезпечує принципу прозорості та підзвітності органу місцевого самоврядування, ускладнює незалежний аналіз бюджетної політики зі сторони громади та підриває довіру до бюджетної та фіскальної політики місцевої влади.

У зв’язку з чим у м. Чугуєві громадськість має відносно низький показник активності в бюджетному процесі, недостатні можливості для реалізації права на інформацію про бюджет та, саме головне, – врахування точки зору громадськості під час ухвалення рішень. Крім того, проблемою у м. Чугуєві було й те, що засідання сесії міської ради були фактично закритими, оскільки існував дозвільний порядок їх відвідування. На даний час порядок змінено. Проте участь журналістів на сесіях так і залишилась, на жаль, обмеженою.

За результатами оцінювання Чугуївська правозахисна група надіслала рекомендації щодо поліпшення ситуації Чугуївському міському голові.

Голова Чугуївської правозахисної групу Роман Лихачов вважає, що у Чугуєві в разі наявності політичної волі та використання сформованих в рамках Індексу пропозицій, можна значно покращити ситуацію із впровадженням принципів прозорості, участі та доброчесності щодо соціально-економічних та бюджетних документів, які є основою місцевої політики. Зрештою впровадження принципів ПУД вигідно і місцевій владі, яка таким чином може краще зрозуміти потреби громадян, налагодити з ними співпрацю та підвищити довіру до прийнятих рішень.

Зі свого боку, Чугуївська правозахисна група готова надати міській владі допомогу у впровадженні принципів прозорості, участі та доброчесності й пропонує створити спільну робочу групу для напрацювання всіх необхідних документів.

За оцінками розробника методології Індексу та директора Фундації «Відкрите суспільство» Івана Сікори, «результати дослідження дають змогу оцінювати та порівнювати впровадження принципів прозорості, участі та доброчесності щодо соціально-економічної та бюджетної політики у діяльності міських рад та їх виконавчих комітетів, зафіксувати кращі практики, які успішно функціонують не будучи ще законодавчо закріпленими».

Прес-конференція проходила в рамках проекту «Підвищення рівня відкритості, прозорості, доброчесності формування та використання коштів бюджету розвитку територіальних громад міст Чугуєва та Куп’янська Харківської області», який реалізується міськрайонною громадською організацією «Чугуївська правозахисна група» в рамках ініціативи «Громадянське суспільство та ЗМІ за прозорі місцеві бюджети!», що виконується Одеською обласною організацією «Комітету виборців України», Фундацією «Відкрите суспільство» та громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» за підтримки Європейського союзу та Посольства Фінляндії в Україні.

Довідково

Індекс прозорості-участі-доброчесності місцевих бюджетів – це оцінка діяльності органів місцевого самоврядування (ОМС) в процесі складання, розгляду, затвердження, виконання та звітування щодо соціально-економічної та бюджетної політики.

За допомогою цієї методології вперше в Україні місцева соціально-економічна та бюджетна політика комплексно оцінена на всіх її стадіях разом із ключовими бюджетними документами, на предмет дотримання вимог чинного законодавства, впровадження кращих міжнародних та українських практик прозорості, доброчесності та залучення громадян до процесу прийняття рішень.

Методологія розроблена аналітичним центром – Фундацією «Відкрите суспільство».

Оцінювання здійснювалося громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!», що об’єднує в собі майже 40 громадський організацій та ЗМІ з 17 регіонів України.

Географія оцінювання: 17 міст України – Київ, Одеса, Дніпропетровськ, Львів, Черкаси, Чернігів, Чернівці, Суми, Миколаїв, Івано-Франківськ, Сєверодонецьк, Ковель, Вознесенськ, Ізмаїл, Чугуїв, Здолбунів, Білозерка.

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %