Фундація "Відкрите суспільство" фіксує неповне оприлюднення проекту рішення про бюджет Києва та офіційно звернулася до міського голови Києва та голови КМДА Віталія Кличка щодо необхідності забезпечення дотримання принципів прозорості, участі та доброчесності бюджетного процесу.
Як і минулого року, можемо констатувати візуальні ознаки порушення термінів оприлюднення проекту рішення про бюджет столиці, що мав би бути оприлюднений на сайті КМДА у розділі «Бюджет» за 20 робочих днів до дати розгляду з метою прийняття. Станом на 30.11.2016 знайти проект рішення про бюджет столиці на сайті КМДА у розділі "Бюджет" виявилося не з простих завдань. Скрін сторінки сайту під назвою "Бюджет" додається. Здогадатися, що проект рішення про бюджет на 2017 "захований" під назвою "Нормативно-правові акти" у розіділі "Бюджет" може лише досвідчений користувач сайту. Така ситуація є принаймні дивною з огляду на презентацію основних параметрів проекту бюджету Києва на 2017 рік очільниками КМДА під час засідання бюджетної комісії міської ради 29.11.2016 р. та легкістю пошуку проект Програми економічного та соціального розвитку, яка була оприлюдненна у відповідному розділі на сайті КМДА.
Варто зазначити, що повний проект рішення про бюджет відсутній на сайті КМДА. Зокрема, відсутніми є пояснення головних розпорядників бюджетних коштів до проекту відповідного бюджету (подаються комісії з питань бюджету Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради). Подібна проблема була зафіксована і минулого року.
На засіданні бюджетної комісії КМДА головні розпорядники бюджетних коштів презентують відповідні пояснення, але чомусь вони не оприлюднюються разом із проектом рішення про бюджет. Для того аби зрозуміти причини тих чи інших бюджетно-фіскальних пріоритетів, включення одних обєктів до фінансування в рамках бюджету та не включення інших, треба або аналізувати протоколи бюджетної комісії або переглядати відео засідання комісії, якщо такі ведуться або ж звертатися із запитом публічної інформації.
Вірогідно, відсутність чіткої норми у Бюджетному кодексі України щодо оприлюднення пояснень головних розпорядників бюджетних коштів разом із проектом рішення про бюджет створює широкі можливості для довільної інтерпритації порядку оприлюднення цього важливо додатку до проекту рішення про бюджет.
Принагідно зазначимо, що проект Програми економічного та соціального розвитку оприлюднений у відповідному розділі на сайті КМДА і його знайти не є проблемою для пересічного користувача сайта КМДА.
Вже другий рік поспіль Фундація «Відкрите суспільство» звертається до міської влади з вимогами забезпечити дотримання принципів прозорості, участі та доброчесності бюджетного процесу та буде здійснювати громадський моніторинг останньої стадії бюджетного процесу.
Фундація «Відкрите суспільство» звертається до міського голови щодо необхідності дотримання терміну оприлюднення проекту рішення про бюджет Києва згідно вимог статті 76 БКУ та статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» на веб-сайті Київської міської державної адміністрації у розділі «Бюджет». Не менш важливим є оприлюднення на веб-сайті КМДА вичерпного переліку додатків до рішення про бюджет. Особливу увагу варто звернути на оприлюднення пояснень головних розпорядників бюджетних коштів до проекту відповідного бюджету (подаються комісії з питань бюджету Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради).
КОНСУЛЬТАЦІЇ ІЗ ГРОМАДЯНАМИ ТА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗВОРОТНОГО ЗВЯЗКУ
Оскільки рішення про місцевий бюджет Києва є суспільно важливим документом для розвитку міста, консультації із громадянами та бізнесом щодо його змісту є важливим індикатором відкритості та прозорості політичного процесу на місцевому рівні. Задля підвищення довіри до місцевої влади та її рішень, Фундація «Відкрите суспільство» пропонує міській владі після оприлюднення проекту рішення про місцевий бюджет на 2017р. ініціювати та провести публічні консультації щодо його змісту шляхом залучення громадян та бізнесу у наступних формах:
а) надсилання пропозицій у письмовій формі на визначену електронну пошту;
б) проведення публічного громадського обговорення;
в) проведення публічного експертного обговорення із залученням незалежних експертів (зі свого боку, Фундація «Відкрите суспільство» засвідчує свою зацікавленість у такому експертному обговоренні);
г) проведення публічних зустрічей із заінтересованими сторонами (ініціативні групи громадян та бізнес об’єднання) щодо конкретних проблемних питань місцевої політики.
Минулого року, були проведенні лише консультації у формі надсилання пропозицій у письмовій формі на визначену електронну пошту та проведення публічного громадського обговорення в рамках відкритого засідання бюджетної комісії міської ради. Попри відповідне звернення Фундації «Відкрите суспільство» минулого року, публічного експертного обговорення так і не було проведено. Також не були проведенні публічні консультації із заінтересованими сторонами (ініціативні групи громадян та бізнес об’єднання) щодо конкретних проблемних питань місцевої політики. Попри експертні оцінки щодо занижених прогнозних показників проекту бюджету столиці на 2016 рік (зокрема, експертів Фундації "Відкрите суспільство"), міська влада так і не врахувала експертні оцінки. Як наслідок маємо перевиконання бюджету 2016 майже на 4 млрд грн. лише за 9 місяців 2016 року. Очевидно, що таке заниження прогнозних показників надходжень є свіченням неякісного планування прогнозованих надходжень з боку міської влади. Проведення публічного експертного обговорення дало б змогу попередити таку ситуацію та вчасно внести відповідні корективи до проекту бюджету.
Не менш важливим є забезпечення дієвого зворотного зв'язок із громадянами, які взяли участь у всіх формах консультацій шляхом оприлюднення всіх наданих пропозицій в рамках консультацій на офіційному веб-сайті міськради разом із інформацією про стан розгляду кожної із пропозицій (врахування, часткове врахування чи відхилення) та причин такого рішення у формі звіту про результати консультацій. Додання звіт про проведення консультацій із громадянами та бізнесом та інформацію про його результати у формі окремого додатку до рішення про місцевий бюджет на 2017 р. стало б свідченням доброчесності місцевої бюджетної політики.
ІНФОРМУВАННЯ ПРО ПРОПОЗИЦІЇ ДЕПУТАТІВ МІСЬКОЇ РАДИ ТА СТАН ЇХ РОЗГЛЯДУ
Депутати міської ради мають можливість артикулювати пропозиції щодо вирішення конкретних проблем виборців. Чи виконують депутати належним чином покладені на них повноваження, що і хто стоїть на заваді виконання взятих зобов’язань перед виборцями? Про все це можна взнати аналізуючи пропозицій депутатів міської ради до проекту рішення про бюджет. Фундація «Відкрите суспільство» пропонує оприлюднити всі наданні пропозицій депутатів міської ради до проекту рішення про бюджет на веб-сайті міськради із зазначенням кількості отриманих пропозиції у формі депутатських запитів, звернень та в інших формах із зазначенням інформації про стан розгляду кожної із пропозицій депутатів міської ради (врахування, часткове врахування чи відхилення) та причин такого рішення у формі звіту про результати консультацій.
Як і у випадку із пропозиціями громадян, Фундація «Відкрите суспільство» пропонує додати звіт про стан розгляду наданих пропозицій депутатів міської ради до проекту рішення про бюджет із зазначенням інформації про стан розгляду кожної із пропозицій депутатів міської ради (врахування, часткове врахування чи відхилення) та причин такого рішення у формі окремого додатку до рішення про місцевий бюджет на 2017 р.
Аналогічні пропозиції щодо необхідності забезпечення дотримання принципів прозорості, участі та доброчесності бюджетного процесу надані і щодо проекту рішення про Програму економічного та соціального розвитку на 2017 р., що звично приймається разом із рішенням про бюджет.
Міський бюджет – це гроші киян, а тому кожен має мати право доступу до інформації про кожну цифру за якою стоять сплачені громадянами податки. Кожний рядок міського бюджету має бути обґрунтованим та зрозумілим для киян, а ті хто хотів би взяти участь у бюджетному процесі, має отримати таку можливість разом із забезпеченням звортнього звязку щодо результатів такої участі.