Залучення громадян до бюджетного процесу: як це найкраще зробити на етапі затвердження проєкту бюджету в громаді

04 січня 2024, 13:37

Розпочався новий 2024 рік, а також бюджетний період для всіх місцевих бюджетів в Україні. Він становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Цьому передував активний місяць грудень 2023 року, коли у більшості громад завершувався один з важливих етапів бюджетного процесу: погодження та затвердження майбутнього фінансового плану громади – бюджету. Як він пройшов у 20 громадах-партнерках Проєкту «Бюджетна партисипація від А до Я», який реалізує Громадське Партнерство "За прозорі місцеві бюджети!" за підтримки Проєкту USAID HOVERLA, що потрібно знати кожному жителю громади і владі на цьому етапі та як долучитися до бюджетного процесу на етапі затвердження проєкту бюджету, – читайте у матеріалі експертки Громадського партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" Марії Орлової.

Згідно з ч.2 ст.77 Бюджетного Кодексу України, місцеві бюджети затверджуються рішенням відповідної місцевої ради до 25 грудня включно.

19 з 20 громад-учасниць проєкту «Бюджетна партисипація від А до Я», за офіційною інформацією на сайтах цих місцевих рад станом на 31 грудня 2023 року, вчасно прийняли свої місцеві бюджети на 2024 рік.

Першими затвердили бюджети у Білгород-Дністровській МТГ (7 грудня) та Ємiльчинській СТГ (13 грудня). Також, не чекаючи граничних термінів, затвердили до 15 грудня бюджети чотири громади: Жовківська, Рокитнівська, Южненська та Горінчівська ТГ. 12 з 20 громад прийняли бюджет в 20-х числах грудня 2023 року, а в останній день "дедлайну" 25 грудня затверджено рішення про бюджет у Білокриницькій сільській територіальній громаді.

Відсутня інформація щодо прийняття головного кошторису громади на 2024 рік лише у Великобичківській селищній територіальній громаді, що на Закарпатті.

Більшість місцевих рад оприлюднила рішення про затвердження бюджетів на офіційних сайтах разом з усіма додатками до них, як того вимагає ч.4 ст.28 Бюджетного кодексу.

Поки що (станом на 3 січня) не оприлюдненими є рішення про прийняття бюджету Жовківської, Рокитнівської, Тетерівської, Іршавська, Великобичківської  та  Полянської громад. Проте проєкти більшості бюджетів громад оприлюднені.

Нагадаємо, органи місцевого самоврядування мають 10 днів для оприлюднення рішень про бюджет після прийняття їх на сесії в друкованих ЗМІ та 5 робочих днів - на офіційному сайті громади. 

Які процеси відбуваються на етапі затвердження проєкту бюджету в громаді?

Про процедуру та терміни

Етап розроблення та складання бюджету завершується, коли фінансовий орган громади на основі бюджетних запитів ГРБК, розрахунків прогнозних показників бюджету, результатів засідань робочої групи, збору пропозицій від громадян та інше, подають проєкт бюджету на розгляд та схвалення виконавчому комітету міської ради (ст.76 БКУ). Подальший розгляд проєкту рішення про місцевий бюджет на сесії місцевої ради відбувається за спеціальною процедурою, визначеною Регламентом місцевої ради. Затвердження рішення про бюджет місцевою радою має відбутися не пізніше 25 рудня. Граничні рекомендовані (виходячи із логіки термінів подачі, оприлюднення проєктів, рішень) терміни проведення засідань зображені на малюнку нижче.

Про інформування та терміни

Основними документами, які підлягають обов’язковому оприлюдненню, на даному етапі бюджетного процесу є проєкт рішення про місцевий  бюджет та рішення про місцевий бюджет, як до/після схваленням виконкомом, так і до/після затвердження на сесії місцевої ради.

Також рекомендовано до оприлюднення "Бюджет для громадян", протокол проведених бюджетних слухань та інші документи.

Граничні терміни інформування та оприлюднення документів для громадян на етапі затвердження проєкту бюджету запропоновані експертами (дивись мал.), виходячи з вимог статей Бюджетного кодексу України (БКУ) та Закону України «Про доступ до публічної інформації», а саме:

1) проєкт рішення про місцевий бюджет оприлюднюється не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття (ст 15. ЗУ «Про доступ до публічної інформації»):

  • до 15.12 (на сайті ОМС) – до засідання сесії місцевої ради (гранична дата затвердження на сесії 25.12 визначена ст.77 БКУ)
  • до 01.12 (на сайті ОМС) – до засідання виконкому (рекомендована гранична дата схвалення виконкомом проєкту бюджету 10.12, враховуючі терміни затвердження на сесії)

2) Рішення про місцевий бюджет підлягає обов’язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п’яти робочих днів з дня затвердження документа (ст. 15 ЗУ «Про доступ до публічної інформації»), а також підлягає обов’язковій публікації не пізніше ніж через 10 днів з дня його прийняття у газетах, визначених місцевою радою (ст. 28  БКУ):

  • до 30.12 (на сайті ОМС) – після засідання сесії місцевої ради (гранична дата затвердження на сесії 25.12 визначена ст.77 БКУ)
  • до 05.01 (в друкованому ЗМІ, за наявності) – після засідання сесії місцевої ради (гранична дата затвердження на сесії 25.12 визначена ст.77 БКУ)
  • до 15.12 (на сайті ОМС) – після засідання виконкому (рекомендована гранична дата схвалення виконкомом проєкту бюджету 10.12 , враховуючі терміни затвердження на сесії).

Яким чином громадяни можуть долучитися до бюджетного процесу?

Експерти Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» рекомендують наступні форми залучення громадян до бюджетного процесу на етапі затвердження проєкту бюджету:

1) Участь у «бюджетних» слуханнях, онлайн-консультаціях

З метою надання пропозицій та запитань від жителів громади, а також участі в громадських обговореннях проєкту рішення про бюджет на наступний рік, як ОМС та і громадяни можуть ініціювати проведення бюджетних слухань. Рекомендовано їх проводити заздалегідь, не пізніше ніж до розгляду проєкту рішення на засіданні виконкому. Також рекомендовано мати в громаді закріплені відповідними НПА (нормативно-правовими актами) процедури консультацій з громадськістю щодо попереднього проєкту рішення про бюджет. Це можуть бути Бюджетний регламент або положення, яке передбачає процедури проведення консультацій з громадськістю (громадських слухань) щодо бюджету, або НПА загального порядку (Статут громади), який передбачає процедури проведення громадських слухань. Більше можна переглянути за посиланням.

Як це відбувається в громадах?  

8 грудня бюджетні слухання відбулись у Рожищенській громаді що на Волині. Вони були заздалегідь анонсовані на сайті громади. Також громадські слухання щодо обговорення проєкту рішення "Про місцевий бюджет громади на 2024 рік" відбулися і у Жовківській громаді на Львівщині, варто відмітити завчасне оголошення про їх проведення за 10 днів.

2) Участь у засіданнях виконкому, постійної бюджетної комісії та/або сесії місцевої ради, для чого в Регламенті роботи цих структур мають бути передбачені положення щодо безперешкодного доступу до них. Участь громадян буде неможливою, якщо ОМС завчасно не оприлюднить дату, місце і питання для розгляду.

Наприклад, у Регламенті міської ради Радивилівської громади на Рівненщині ст.18 Регламенту передбачає: «Сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них».

Гарним є досвід проведення відкритого засідання сесії, на якій приймали рішення про бюджет на 2024 рік у Вишнівській громаді на Волині. Під час сесії також визначили перелік проєктів-переможців у конкурсі "Бюджет участі-2023" (громадському бюджеті), сільський голова публічно подякував переможцям та учасникам проєкту, а також активістам за ініціативність та вклад у розвиток громади. Це значимий крок для мотивації активної громадськості. 

3) Спільно з фінансовим органом ради брати участь у підготовці Бюджету для громадян. Це спрощена та позбавлена технічної мови презентація інформації про бюджет громади для її жителів. Більш про те, що це таке, як розробляється і для чого він потрібен громаді, можна прочитати за посиланням.

20 громад-партнерок проєкту «Бюджетна партисипація від А до Я» за експертної підтримки Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» будуть розробляти та поширювати у своїх громадах Бюджет для громадян. Тому активним жителям варто долучатися до цього процесу.

В цьому напрямку вже має досвід Здолбунівська громада на Рівненщині, яка візуалізувала прийнятий бюджет на 2024 рік. Наприклад, ось один з елемент БдГ, що передає суть візуалізації:

4) Створювати електронні петиції - це особлива форма колективного звернення громадян (один ініціатор, решта голосують на підтримку) до органу місцевого самоврядування, яке обов’язкове до розгляду за умови набрання необхідної кількості голосів.

5) Сприяти поширенню інформації про прийняте рішення про бюджет серед громадян, зокрема онлайн, обговорювати його з колегами чи знайомими. Важливим є налагодження співпраці з місцевими ЗМІ, блогерами, спільнотами як в електронному форматі, так і в друкованому. Приклад співпраці міської ради та місцевої газети "Замкова гора" є у Острозької громади на Рівненщині, де відбувається інформування громадян через друковані ЗМІ про хід прийняття та виконання бюджету громади. Однак хочемо застерегти, що це не має бути «правильна, позитивна інформація» взамін на фінансову підтримку видання. 

Більш детально з даними формами залучення громадян до бюджетного процесу і їх застосування у житті і не тільки можна буде познайомитись під час тренінгів в рамках проєкту «Бюджетна партисипація від А до Я».

Висновки

Що важливо робити ОМС в напрямку підвищення бюджетної партисипації:

  • Вчасно анонсувати засідання з вказанням місця та часу проведення, також варто давати посилання для ознайомлення на проєкти рішень
  • У Регламенті ради передбачати статті щодо безперешкодного доступу для громадян до засідань
  • Розробляти та приймати локальні нормативно-правові акти (НПА), що регулюють організацію та проведення бюджетних слухань, розробку Бюджету для громадян, збір пропозицій до бюджету тощо
  • Залучати експертів бюджетного процесу для підвищення фаховості дискусії з громадою
  • Передбачити онлайн-можливості долучення громадян до бюджетних слухань (відеотрансляція, чат, електронна форма та інше)
  • Оприлюднювати проєкт та рішення про місцевий бюджет відповідно до вимог ст.76 БКУ, з пояснювальною запискою та усіма додатками
  • Вести відеотрансляції засідань

Що важливо робити громадянам у напрямку підвищення бюджетної партисипації:

  • Вивчити питання відвідування засідань у Регламенті ради, оскільки можливі певні особливості, наприклад, попередній запис та інше
  • Попередньо ознайомлюватись з проєктом бюджету, бюджетними програмами
  • Врахувати те, що на даному етапі, як показує практика, можливі лише незначні зміни до проєкту рішення
  • Бюджетні слухання можна ініціювати «знизу», тобто громадськістю
  • Бути готовими не лише «вказати», що не так, на що додати грошей, а й пояснити, як може бути по-іншому і звідки взяти ці гроші.

Уже триває січень 2024 року, і в громадах стартували етапи двох різних бюджетних процесів: етап звітування про виконання бюджету 2023 року і етап виконання бюджету 2024 року. Тому чекайте наступних матеріалів експертів Партнерства про те, як це відбувається у громадах і які інструменти залучення громадян до бюджетного процесу вони використовують.

Нагадаємо, учасницями  проєкту є Боратинська, Вишнівська, Рожищенська, Локачинська громади з Волині; Ємiльчинська й Тетерівська громади з Житомирщини; Ясінянська, Полянська, Великобичківська, Горінчівська, Іршавська громади із Закарпаття; Жовківська громада з Львівщини; Арцизька, Южненська і Білгород-Дністровська громади з Одещини; Здолбунівська, Острозька, Рокитнівська, Радивилівська та Білокриницька громади з Рівненщини.

Дякуємо експертам Партнерства за участь у підготовці даного матеріалу.

Марія Орлова

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %