Заборона розміщувати вільні залишки коштів на депозитах – обмежує можливості місцевого самоврядування

29 січня 2019, 12:20

23 січня на своєму засідання Кабінет Міністрів України прийняв постанову, якою заборонив органам місцевого самоврядування розміщувати вільні залишки коштів загального фонду бюджету на депозитних рахунках комерційних банків, що перебувають у державній власності. Доходи від депозитних вкладів були одним із вагомих джерел надходжень коштів до місцевих бюджетів, і цим інструментом наповнення активно користувались у містах, попри постійну критику з боку центральної виконавчої влади. Зокрема, прем’єр-міністр Володимир Гройсман систематично закликав відмовитись від цієї практики та не тримати кошти місцевих бюджетів на рахунках банків.

В свою чергу представники органів місцевого самоврядування опонували тими фактами, що часто надлишки коштів потрібні для реалізації довготривалих проектів, зокрема здійснення капітального будівництва та виконання програм Уряду, що потребують співфінансування з боку ОМС. Крім того, розміщення коштів на депозитах дозволяло "вберегти" їх від перерозподілів вже на етапі реалізації того чи іншого проекту.  

Експерти партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" підтверджують факт того, що отримання доходів від депозитів в багатьох великих містах були суттєвим джерелом наповнення бюджетів та забезпечували реалізацію низки проектів пов’язаних передусім з розвитком інфраструктури. Зокрема, за роки децентралізації Хмельницька міська рада вже отримала у якості відсотків за розміщення депозитів майже 52 млн гривень, на 2019 рік планувалося отримати ще 19 млн. Черкаська міська рада отримала додатково майже 100 млн гривень та ще на 14,5 млн розраховувала цьогоріч. Чернівецька міська рада в 2018 році залучила 33 млн гривень та на 2019 рік запланувала ще 5 млн гривень додаткового доходу. В Одесі минулоріч мали 19,5 млн гривень доходу від депозитів, цьогоріч планували на 5 млн додаткових надходжень.

Великою перевагою розміщення вільних залишків саме на депозитах було забезпечення мобільності коштів, оскільки  розміщені суми були доступні фінансовим органам за вимогою у будь-який момент дії депозитного договору. У той же час, запропонована Урядом альтернатива у вигляді інвестицій у цінні папери, на наш погляд, не відповідає вимогам та викликам, перед якими часто стають органи місцевого самоврядування в ході реалізації зафіксованих бюджетних зобов'язань. Мінімальний термін таких інвестицій складає три місяці і має меншу дохідність, аніж депозити.  

Експерти Партнерства, які тісно співпрацюють із органами місцевого самоврядування, висловлюють своє занепокоєння прийнятим рішенням Уряду і приєднуються до заклику Асоціації міст щодо скасування цієї заборони. Відповідне звернення опубліковане на сайті Асоціації.

Сам факт заборон сприймається органами місцевого самоврядування значно гірше, аніж пошук і запровадження оптимальних формул розподілу коштів, регулярності і гарантованого надходження їх до ОМС, стимулювання до диверсифікації джерел вкладання вільних коштів. Фінансова децентралізація, яка безперечно несе в собі позитивний заряд для місцевого самоврядування, має лише поглиблюватися, структуруватися, описуватися зрозумілими правилами і стимулами, однак не заборонами.

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %