Як представити річний звіт про виконання бюджету: кращі практики об’єднаних громад

18 березня 2020, 13:27

До кінця березня 2020 року у громадах України має завершитися публічне представлення інформації про виконання місцевих бюджетів, що є останньою, п’ятою стадією бюджетного процесу*.

Метою публічного представлення звіту є надання повної, достовірної, достатньої, неупередженої та своєчасної інформації про бюджет громади за кожним напрямком видатків, а також забезпечення належної прозорості та підзвітності відповідного органу виконавчої влади.

Ідея оцінювання Індексу прозорості місцевого бюджету теж передбачає оцінювання показника «ПУБЛІЧНИЙ ЗВІТ ПРО ВИКОНАННЯ БЮДЖЕТУ ЗА РІК», який належить до групи показників параметра Прозорість прийняття рішень. Основними критеріями для його оцінки є факт та вчасність проведення публічного звіту, а також завчасне його анонсування.

Практика публічного звітування показує, що громади обирають різні формати його організації та проведення. Тому експертка Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» Марія Орлова підготувала  огляд таких практик та сформували деякі типові сценарії їх проведення. При цьому метою огляду не є оцінка якості самого публічного звіту.

Сценарій 0. Публічний звіт під час сесійного засідання перед депутатами та публікація його в друкованих ЗМІ

Цей формат найпростіший, оскільки не вимагає додаткових організаційних витрат. Більш того, його використовують всі громади, оскільки ст. 80 Бюджетного кодексу України вимагає в березні затвердження на засіданнях сесії рішень про річні звіти виконання бюджету і відповідно його оприлюднення. Зазвичай публічний звіт представляють керівники фінансових структур ОТГ.

Анонсування проведення засідання сесії йде із запропонованим переліком питань, серед яких і публічний звіт.

Але він має мало спільного з поняттям публічність. Слово «публічний» передбачає «який відбувається в присутності публіки, людей; прилюдний» та «призначений для широкого відвідування; громадський».

Згідно із законодавством, такий сценарій припустимий, але з точки зору прозорості він є обмеженим і не відповідає своїй меті, оскільки є формальним для вузького кола наближених учасників.

Сценарій 1. Публічний звіт на «власній території»

Він передбачає проведення звітування в адміністративному приміщенні ОМС, у спеціально виділений для цього час. Зустріч на своїй території дає можливість вигідно для власника використовувати статус господаря та наявні технічні можливості своєї будівлі. Цей формат є більш відкритим і вимагає завчасного анонсування зручними каналами інформування громадян (сайт, офіційні сторінки у соціальних мережах та інше).

Хто представляє інформацію за цим сценарієм?

а) Голова громади, який поєднує свій публічний звіт як керівника, де за рекомендаціями одним із питань структури звіту є «Використання коштів державного бюджету», який деталізується. Перевагою такого представлення є те, що можна показати весь ланцюжок взаємозв’язків «Стратегія - План соціально-економічного розвитку - Виконання бюджету загалом та в розрізі головних розпорядників бюджетних коштів (ГРБК) - Показник врахування (виконання) пропозицій від громадян з кореляцією щодо вище зазначеного». Як приклад,  Скалатська ОТГ Тернопільська область.

б) Керівники фінансових управлінь (відділів) інформують одноосібно наприклад, Дунаєвецька міська ОТГ, Хмельницька область та разом з представниками ГРБК, які детально розповідають присутнім про виконання бюджетних програм за кожним напрямком видатків, наприклад, Шумська ОТГ, Тернопільська область.

 

Сценарій 2. Публічний звіт на «нейтральній території»

Він передбачає проведення заходу не в адміністративному приміщенні ОМС, а іншій установі  (школи, клуби, бібліотеки, центри розвитку та інше) в зручний час для громадськості. Дуже часто представлення інформації про виконання бюджету за таким форматом відбувається головою громади не в «центральній садибі» і більше ніж за одну зустріч.  Цей формат найбільш відповідає критеріям відкритості і прозорості.

Наприклад, голова Вишнівецької ОТГ (Тернопільська область) провів три зустрічі з жителями громади й звітував про роботу селищної ради у 2019 році, зокрема, розповів про доходи й видатки бюджету ОТГ на освіту, дитячі садочки, ремонт шкіл, доріг, поліклініки. Звітування відбувалося в закладах освіти для того, щоб наглядно переконатися у якості виконаних робіт. 

Голова Тараканівської ОТГ (Рівненська область) теж проводила публічний звіт про виконання бюджету в приміщенні школи.

В Микулинецькій ОТГ (Тернопільська область) публічний звіт голови громади відбувся в приміщенні Микулинецької фізіотерапевтичної лікарні (санаторій), після якого був проведений благодійний святковий концерт.

Гарна практика існує в Іванівській ОТГ (Тернопільська область) та Дунаєвецькій міській ОТГ (Хмельницька область), яка полягає в тому, що голови громади звітують у старостинських округах.

Практика громад Тернопільщини: Зборівської ОТГ, Лановецької ОТГ та Підволочиської ОТГ, - теж демонструє поєднання Публічного звіту голови з Публічним представленням звіту про виконання бюджету.

ВИСНОВОК

►Затверджувати звіт про виконання бюджету, ► Звітувати про діяльність ОМС та ► Публічно представляти звіт про використання бюджетних коштів – це хоча взаємопов’язані, але три різних дії, які не потрібно підміняти один одним.

Ідеальний сценарій (за переліком, часом і ключовими особами):

  1. Затвердження звіту про виконання бюджету за рік під час засідання сесії місцевої ради – визначено ст.80 Бюджетного Кодексу України

У двомісячний строк після завершення відповідного бюджетного періоду подається річний звіт про виконання місцевого бюджету до виконавчих органів місцевої ради. Перевірка річного звіту здійснюється комісією з питань бюджету місцевої ради, після чого місцеві ради затверджують річний звіт про виконання бюджету або приймають інше рішення з цього приводу.

Документ готується і презентується для депутатів керівником фінансових структур ОМС. 

  1. Публічний звіт голови – визначений Типовим порядком проведення

Щороку до 25 лютого органи виконавчої влади готують звіт про свою діяльність за попередній рік.

Публічний звіт проводиться у формі офіційного виступу голови громади не пізніше ніж через 15 календарних днів з дня його оприлюднення із запрошенням представників громадських рад, громадських об’єднань, організацій роботодавців, професійних спілок, некомерційних організацій, експертів відповідних галузей і засобів масової інформації. діяльності за попередній рік.

За тиждень необхідно поінформувати про його проведення (анонсування).

Звіт презентує голова громади. 

  1. Публічний звіт про виконання бюджету – визначено ст.28 п.5 Бюджетного кодексу України

До 20 березня року здійснюється Публічне представлення інформації про виконання місцевих бюджетів (крім бюджетів сіл і селищ) відповідно до показників, бюджетні призначення щодо яких затверджені рішенням про місцевий бюджет. Інформація про час і місце публічного представлення такої інформації публікується разом з інформацією про виконання відповідних бюджетів.

Звіт презентують керівники фінансових структур ОТГ (начальники фінансових управлінь та відділів), а також може представляти голова громади. 

  1. Публічне звітування ГРБК про виконання бюджетних програм – визначено ст.28 п.5 Бюджетного кодексу України. 

До 15 березня головні розпорядники бюджетних коштів (ГРБК) в громаді здійснюють публічне представлення інформації про виконання бюджетних програм, у тому числі досягнення цілей державної політики у відповідній сфері діяльності у межах бюджетних програм за звітний бюджетний період року, що настає за звітним, та публікують оголошення про час та місце проведення публічного представлення такої інформації.

Звіт презентують керівники відповідних структур – ГРБК. Якщо в громаді 1 ГРБК, тоді презентувати може і керівник фінансового відділу. 

Завдяки реалізації проєкту «Доброчесні громади» програми «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE) та проєкту «Децентралізація приносить прозорість та ефективність в освіті та медицині» ДІЄМО можна спостерігати  позитивні зміни щодо налагодження конструктивної взаємодії громадськості з органами врядування та формуванні вимог щодо прозорості, а саме:

  1. Більшість громад запровадили практику вчасного публічного звітування про виконання бюджету. Відбувається поступовий перехід від простого інформування громадян до вибудовування діалогу-взаємодії з громадянами. В «малих» та «середніх» громадах звітування проводить голова, у «великих» – керівники фінансових управлінь (відділів).
  2. Для більшої відкритості річний звіт став надаватися доступною, не технічною мовою, тобто був зрозумілим для пересічного мешканця. Для цього використовувались і напрацювання Бюджетів для Громадян (БДГ).
  3. Почали звертати увагу на необхідність завчасного анонсування проведення публічних заходів, а також дієвість такого анонсування, що призводить до збільшення залученості мешканців до бюджетного процесу.
  4. Публічне звітування стало однією з ключових ланок відкритості влади, і це дає змогу мешканцям бачити загальну картину від продукування пропозицій до звітування про те що реалізовано і як це корелюється зі Стратегією громади.
  5. Збільшується довіра до влади і тих рішень, які вона ухвалює. Це мотивує керівництво громади вдосконалювати процес публічних заходів. 

*Відповідно до статті 28 Бюджетного Кодексу України публічне представлення інформації про виконання місцевих бюджетів здійснюється до 20 березня року, що настає за звітним

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %