Як мотивувати жителів громад долучатися до бюджетного процесу: друга хвиля тренінгів для громад-учасниць проєкту "Бюджетна партисипація від А до Я"

20 лютого 2024, 8:20

Друга хвиля тренінгів пройдена: упродовж другого тижня лютого експерти та експертки Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" провели навчальні заходи для представників/ць пʼяти громад-учасниць проєкту "Бюджетна партисипація від А до Я", що реалізується Партнерством за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА».

Серія дводенних тренінгів "Ефективні інструменти бюджетної партисипації" відбулася для Боратинської і Рожищенської громад з Волині та Іршавської, Полянської й Горінчівської громад із Закарпаття.

Експерти Віталій Світлик, Максим Лисюк, Микола та Марія Орлови ознайомили учасників/ць з базовими елементами прозорості бюджетного процесу та залучення громадян до нього, докладно пояснили технологію розробки "Бюджету для громадян", як краще - та обовʼязково ефективно - збирати пропозиції від громадян до бюджету, що треба врахувати під час проведення бюджетних слухань та публічного звітування за результатами виконання бюджету.

Відгуки наших учасників та учасниць

Ірина Лук’янова, головна бухгалтерка КП «Боратин»:

«Щиро дякую організаторам і спікерам за цікавий навчальний захід. Попри те, що працюю у царині фінансів, мала нагоду вкотре вдосконалити свої знання з основ бюджетування. Особливо захоплюючою частиною заходу стала командна робота щодо напрацювання інструментів бюджетної партисипації. Дякую тренерам за чудову атмосферу та почуття гумору!».

Руслана Лихолай, головний спеціаліст відділу соціально-економічного розвитку Боратинської сільської ради:

«Участь у тренінгу була напрочуд змістовною та дозволила осягнути багато нових понять, опанувати нові корисні навички. Завдяки чітким, структурованим презентаціям спікерів та різноманітним активностям вдалося не лише заглибитися в тему бюджетування, а й напрацювати концепції інформаційних матеріалів, які дозволять доступно розкрити тему бюджетної партисипації для абсолютно усіх вікових та професійних груп населення нашої громади. Безумовно, це підвищить рівень знань громадян про цю важливу тему та мотивує їх бути активними учасниками бюджетного процесу у своїй громаді».

Ольга Цуз, начальниця відділу соціально-економічного розвитку Боратинської сільської ради:

«Бюджет – фінансова основа розвитку громади. Для того, щоб комплексно та якісно вирішувати питання, втілювати проєкти місцевого розвитку, необхідно знати про механізми формування та розподілу коштів місцевого бюджету. Ці знання необхідні не лише для посадовців, а й для мешканців громади, адже громадськість може і має впливати на прийняття рішень у громаді, в тому числі у сфері місцевих фінансів. Часто градус напруги у відносинах «влада-громадськість» досягає піку саме через необізнаність жителів про свої права та інструменти впливу, які вони можуть використовувати. Під час тренінгу ми працювали над тим, щоб заповнити прогалини у знаннях щодо основ бюджетування. Цей тренінг і проєкт в цілому сприятиме підвищенню рівня громадської активності та втіленню важливих, корисних ініціатив у Боратинській громаді».

Валентина Макарчук, голова Переспівської ГО «Пролісок»:

«Захід був надзвичайно корисним, пізнавальним та практичним. Простою мовою про складне: про бюджет та бюджетний процес в громаді. Завдяки участі у даному тренінгу я, як представниця громадськості дізналася про інструменти бюджетної партисипації, зокрема, коли варто подавати пропозиції від громадян до бюджету».

Марія Печко, головна спеціалістка з питань проєктної та інвестиційної діяльності загального відділу Рожищенської міської ради:

«Участь у дводенному тренінгу дала мені можливість краще зрозуміти бюджетну термінологію, як відбувається бюджетний процес та чому необхідно створювати у простій доступній мові "Бюджет для громадян". Для пересічного мешканця громади бюджетні рішення, які виставляються на сайті громади, не є цілком зрозумілими. З них він не розуміє повністю, що наповнює бюджет і куди спрямовуються кошти. "Бюджет для громадян" в доступній формі роз’яснює ці моменти, показує, скільки коштів і на що витрачається. Коли людина володіє інформацією, вона задає питання більш конструктивні і по суті».

Горінчівський сільський голова Михайло Калинич:

"Такі заходи для представників громад є дуже потрібні. Ми постійно працюємо над своєю відкритістю та доступністю. Нам дуже важливо, щоб мешканці нашої громади знали про те, що ми робимо, які в нас надходження до бюджету, як ми витрачаємо кошти нашого бюджету, які у нас є проблеми з бюджетом, чи є в громаді достатньо ресурсів для вирішення наявних проблем. Гадаю, що мешканці нашої громади дуже мало знають про бюджетні процеси що відбуваються в нас. За допомогою даного проєкту ми хочемо покращити ці комунікації і залученість мешканців Горінчівської громади до процесів бюджетування, до реалізації різних проектів і власне до спільного вирішення проблем нашої громади".

Заступник Полянського сільського голови Василь Зварич:

"Для представників нашої громади було надзвичайно актуально взяти участь у навчанні. Ми дуже багато працюємо заради розвитку нашої громади, але дуже мало інформуємо жителів громади про всі ті речі, що робляться в громаді. Ми зрозуміли, яким чином ми можемо покращити бюджетну прозорість, як і для чого впроваджувати інструменти бюджетної партисипації. Будемо працювати над тим, щоб жителі громади мали можливість більше підключатися до бюджетних процесів, і щоб вони самі брали участь у формуванні нашого бюджету. Нам треба працювати над подоланням непорозумінь щодо того, що влада не доопрацьовує та формує бюджет не в інтересах громади. Ми маємо доносити до жителів громади всю інформацію щодо бюджетного процесу та необхідність залучати жителів громади до бюджетних процесів - це головна думка, винесена з тренінгу".

Після навчань за допомогою експертів Партнерства громади-учасниці проєкту розроблять нормативно-правові акти щодо інструментів бюджетної партисипації, підготують і поширять серед своїх жителів "Бюджети для громадян", проведуть комплексні інформаційно-просвітницькі кампанії для жителів громад.

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %