Як громади в тимчасовій окупації розподіляють кошти на медпослуги населенню: висновки й рекомендації проєкту «Бюджети в екзилі»

03 жовтня 2024, 11:05

З десяти територіальних громад Донецької й Луганської областей, які опинилися у тимчасовій окупації, принаймні сім мають заклади охорони здоров’я, які продовжують надавати медичні послуга в межах програми медичних гарантій, перебуваючи поза межами своїх громад, тобто в релокації. Про це свідчать дані аналітичного звіту, який підготували експерти проєкту «Бюджети в екзилі», що реалізується спільно Громадським Партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» та громадською організацією «Кризовий медіа-центр «Сіверський Донець».

Експерти проєкту ідентифікували 15 таких закладів охорони здоров’я (ЗОЗ), які в цілому мають 21 чинний договір на загальну суму близько 142 млн грн. Згідно з даними Національної служби здоров'я України, кожна з пілотних громад, в якій є такі заклади, має від одного до пʼяти чинних договорів. Наприклад, по пʼять таких договорів мають заклади охорони здоровʼя Бахмутської та Лисичанської громад, а один договір – ЗОЗ Волноваської громади. Кожен із медзакладів при цьому  має чинні договори на надання різної кількості видів груп послуг: в цьому випадку їхня кількість варіюється від однієї до 16. Максимальну кількість видів груп послуг (16) має КНП «Багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування м. Бахмут», яка фактично надає послуги в Київській області. П’ять закладів охорони здоров’я мають по одному виду груп послуг.

Експерти звернули увагу, що при укладанні договорів з НСЗУ зазначається місцезнаходження ЗОЗ на тимчасово окупованих територія, але в додатках до договору зазначається вже фактична адреса надання медичних послуг. На думку фахівців проєкту «Бюджети в екзилі», у такому підході є певний ризик, пов’язаний з тим, що відповідно до ст. 13 Закону «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», здійснення господарської діяльності дозволяється лише після зміни податкової адреси юридичних і фізосіб на іншій територію України. Але водночас перереєстрація ЗОЗ у місці фактичного надання медичних послуг призведе до того, що податок на доходи фізичних осіб, що сплачується із заробітної плати, буде залишатися в приймаючій громаді.

Із загальної суми фінансування по всім громадам, які досліджувалися (142 млн грн), найбільша зафіксована у Сєвєродонецькій громаді: 66,24 млн  грн, найменша – у Волноваській громаді: 0,33 млн грн. Що ж стосується окремих медичних закладів, то максимальна договірна вартість зафіксована у багатопрофільній лікарні інтенсивного лікування Бахмута: майже 36 млн грн, а також консультативно-діагностичному центрі Сєвєродонецької міської ради: більше 33 млн грн.

Під час аналізу ситуації щодо обсягу фінансування чинних договорів в перерахунку на одного/у жителя/жительку виявилося, що  найбільша сума договірного фінансування – у Сєвєродонецькій громаді (572,85 грн/особу), а найменша – в Маріупольській міській раді (1,39 грн/особу).

«На наш погляд, громадам, що перебувають у тимчасовій окупації або вже деокуповані, необхідно провести оптимізацію мережі комунальних підприємств та бюджетних установ з урахуванням нових умов, спричинених воєнним станом. Це включає аналіз ефективності діяльності кожного підприємства та установи, ліквідацію або реорганізацію тих, що не виконують свої функції неналежним чином або більше не відповідають потребам громади. Крім того, важливо постійно здійснювати оцінку потреб громади при плануванні переліку та обсягу послуг та при формуванні бюджету. Це дозволить більш точно визначати пріоритетні напрямки фінансування, уникати надмірних витрат та забезпечувати ефективний розподіл ресурсів відповідно до реальних потреб населення в умовах тимчасової окупації», — звернула увагу провідна експертка проєкту Олена Ніжельська.

Нагадаємо, в процесі реалізації проєкту «Бюджети в екзилі» були проаналізовані бюджетні процеси в 10 пілотних громадах Луганської та Донецької областей. Метою проєкту було оцінити прозорість та ефективність бюджетних процесів в умовах тимчасової окупації пілотних громад, виявити основні виклики та розробити рекомендації для покращення процесів управління бюджетами та збереження інструментів партисипативної демократії в умовах воєнного стану.

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».