Згідно з попередньою оцінкою, рівень прозорості прийняття рішень в рамках бюджетного процесу м. Вінниці є досить значним, про що свідчить інтегрована оцінка прозорості рішень, яка сягнула більше половини максимуму та склала 61%. Такого висновку дійшли експерти Громадського партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" за результатами моніторингу в межах проекту «Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні».
Ступінь залучення громадян до участі в бюджетному процесі визначається таким комплексним параметром як прозорість рішень, пов’язаних з плануванням, затвердженням, виконанням, контролем та звітністю про бюджет. Характерною ознакою консолідації динаміки цього параметру у м. Вінниця є те, що: а) ця динаміка демонструє впевнений позитивний тренд у часі; б) ступінь прозорості рішень в рази посилюється з плином бюджетного процесу.
Так, якщо на етапі складання проекту бюджету місто отримало менше однієї десятої максимуму, то на етапі розгляду проекту бюджету вже 64%, на етапі виконання – 71%, а на етапі підготовки та розгляду звіту про бюджет цей показник сягнув 100%. Це свідчить про поступальний та організований рух влади (у першу чергу місцевого фінансового органу та головних розпорядників) до осмислення виключної ролі інструментів прозорості в бюджетному процесі. Адже саме вони здатні постійно підтримувати та посилювати довіру мешканців Вінниці до місцевої влади.
Підтвердженням такої управлінської позиції є те, що максимальне значення у 100% досягнуте містом за показником «Публічний звіт голови про виконання бюджету за рік». Адже у Вінниці вчасно відбувається публічне представлення інформації про виконання місцевого бюджету, воно відповідним чином анонсується та висвітлюється у засобах масової інформації. На думку експертів, інструменти прозорості, які застосовуються для оприлюднення ходу звітування вінницького міського голови, є одними з найбільш досконалих та повних в Україні.
За показниками «Обговорення проекту бюджету на засіданні бюджетної комісії» та «Прийняття рішення про місцевий бюджет на наступний рік» місто впевнено наближається до найвищого рівня. Проект бюджету обговорюється на заздалегідь анонсованих засіданні бюджетної комісії та в ході сесії, протоколи відповідним чином оприлюднюються, а кожен городянин може безперешкодно відвідати не лише засідання комісії, а й пленарну частину самої сесії. Важливим для бюджетної прозорості є те, що в місті повною силою реалізується такий прогресивний інструмент як Бюджет участі, процедури та порядок якого закріплені окремим НПА. Склад дорадчого органу, який колегіально здійснює допуск до конкурсу громадських проектів, а також перелік проектів, які перемогли за результатами голосування громадян розміщено в вільному доступі на сайті міськради. Слід зазначити, що голосувати за проекти бюджету участі громадяни мають можливість і очно.
Достатньою видається прозорість консультацій з громадськістю щодо проекту рішення про бюджет на наступний рік (бюджетні слухання), а також громадське консультування щодо проекту рішення про місцеві податки та збори. Обидва ці інструменти передбачає та детально описує Статут територіальної громади міста Вінниці.
Рівень використання інших процедур посилення прозорості – таких як «Збір пропозицій від громадян під час складання бюджету на наступний рік» та «Залучення багатосторонніх дорадчих органів до процесу розробки бюджету на наступний рік» - дозволяє говорити про наявність значного поля потенційних можливостей для їх запровадження. В місті є політична воля та фахові платформи для розвитку та підвищення в їх межах позиційних рейтингових показників – це головна мотивація та запорука успіху в побудові повністю прозорого бюджету міста Вінниці.
Матеріал підготований за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні", що здійснюється Громадським партнерством "За прозорі місцеві бюджети!" за підтримки МФ "Відродження".