Заступниця міністра фінансів Оксана Маркарова розповідає про створення єдиного веб-порталу використання публічних коштів e-data.gov.ua та запуск сайту spending.gov.ua, на якому щодня публікуються всі трансакції витрат Казначейства. Пані Маркарова розповіла, що такий проект сприятиме упередженню корупції й допоможе журналістам-розслідувачам збирати інформацію і виводити на світло сумнівні оборудки.
Ірина Славінська: Ви працює над тим, щоб робота українських державних фінансів стала трохи прозорішою завдяки Інтернету?
Оксана Маркарова: Дійсно, портал використання публічних коштів — найулюбленіша частина моєї роботи в мінфіні. Ми з громадськими активістами довгий час намагались його запустити, і з приходом у міністерство, я сподіваюсь на дуже швидкий початок. Запуск сайту spending.gov.ua , що є частиною ширшого проекту www.edata.gov.ua — це відкритість і прозорість у державних фінансах. Щодня на сайт, де публікуються всі трансакції витрат Казначейства, заходить 12 тисяч користувачів.
Дмитро Тузов: Таким чином можна здійснювати моніторинг всіх платежів, які проходять через Казначейство?
Оксана Маркарова: Так. Ми хочемо зробити абсолютно прозорий бюджет. Це нам точно допоможе запобігати корупції. Мені здається, що набагато ефективніше зробити такі нові системи, нові правила, нові процедури, які будуть унеможливлювати корупцію. Раніше, роблячи будь-яку витрату, чиновник знав, що, крім перевіряючих органів, ніхто її не побачить. Зараз ця витрата — в режимі онлайн щодня. Громадські активісти витягають звідти найодіозніші речі — мультиварки, автомобілі, наприклад. Зараз буде чітко відомо коли цей автомобіль куплений, за скільки і у кого. На порталі є не тільки трансакції, завершується етап завантаження звітів, договорів, додаткових угод і т. д.
Ірина Славінська: Наскільки легко було перевести державні інституції на використання Інтернету?
Оксана Маркарова: Ми почали робити проект влітку 2015 року. На першому етапі ми створили портал і сервіси, які зв`язували між собою базу даних Казначейства. Ми брали всю інформацію звідти. Спротив створення першого етапу був більш глобальним, прозорість лякала. Коли ми розпочали другий етап — під`єднання розпорядників бюджетних коштів до облікових систем, то побачили, що сьогодні 30% з 80 тисяч розпорядників бюджетних коштів не мають облікових систем і ведуть бухгалтерію на папері. Тобто, близько20 тисяч маленьких селищних рад, комунальних дитячих садочків та інші бюджетні установи не мають будь-якої облікової системи. Тепер ми їх змушуємо розміщувати в нашій системі звіти з використання бюджетних коштів. 150 мільйонів доларів коштуватиме впровадження цієї реформи. Велика частина цієї суми піде саме на підготовку розпорядників — підключення Інтернету, підготовку працівників тощо. Ми хочемо, щоб цей Кабінет, куди вони заносять всю інформацію, допомагав їм вести свою внутрішню бухгалтерію.