19 лютого о 10:00 в приміщенні Житомирської міської ради (майдан ім. С.П. Корольова, 4/2) було презентовано та обговорено результати вимірювання рівня прозорості бюджетного процесу міста Житомир.
Вимірювання здійснювалось експертами Громадського організації «Регіональний аналітичний центр» в рамках національної кампанії Громадського партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" за унікальною Методологією оцінки прозорості місцевих бюджетів, яка включає 139 критеріїв і надає можливість комплексно оцінити рівень бюджетної прозорості будь-якого міста.
Кампанією вимірювання було охоплено 37 українських міст — всі міста-обласні центри, м. Київ та низка міст-районних центрів. За її результатами сформовано національний рейтинг "Індекс прозорості місцевих бюджетів - 2018" та рекомендації з підвищення рівня прозорості бюджетного процесу у відповідних містах.
Одним із завдань проекту стало забезпечення довіри між громадськістю та владою, сприяння поширенню інноваційних практик, які роблять інформацію доступною.
Серед більшості міст-учасників індекс прозорості Житомирського бюджету має задовільний рівень і становить 41%, серед обласних центрів місто займає 9 місце.
Оцінка, отримана містом на етапі складання бюджету, становить 33,4% від максимального показника. На етапі розгляду та затвердження бюджету оцінка складає 43% від максимального показника. Тобто ситуація із забезпеченням прозорості цього етапу бюджетного процесу в місті є набагато кращою, ніж на етапі складання – вища на 10%. Зниження рівня загальної оцінки на етапі розгляду та затвердження бюджету зумовлене показниками роботи в напрямку «Консультації з громадськістю щодо проекту рішення про бюджет на наступний рік (бюджетні слухання)» (25,0%) та підтвердженою відсутністю інформації (а отже, нульовим значенням по всім оцінюваним критеріям) за показниками «Бюджетні запити», «Бюджет для громадян», «Онлайн-інструменти консультування та візуалізації».
Ситуація свідчить про те, що на цій стадії бюджетного процесу (більшою мірою, ніж на стадії складання бюджету) у місті чітко виконуються всі унормовані законодавством процедури. Але інструменти «Прийняття рішення про місцевий бюджет» та «Консультації з громадськістю щодо проекту рішення про бюджет» потребують удосконалення
Етап виконання бюджету, включаючи внесення змін до рішення про місцевий бюджет: оцінка, отримана містом на етапі виконання бюджету, є найвищою серед усіх етапів та становить 52% від максимального показника. Тобто ситуація із забезпеченням прозорості цього етапу бюджетного процесу в місті краща, ніж на етапі затвердження бюджету та на етапі складання. Такий високий рівень досягнуто завдяки тому, що 100% результату визначено за показником «Он-лайн інструменти для реалізації бюджету участі». Наближеними до максимального значення досяг також і сам показник «Бюджет участі» (86%).
Слід зазначити, що на етапі виконання бюджету започатковано та залучено більшу кількість існуючих на сьогодні інструментів прозорості, розпочалась робота з державними платформами відкритих даних. А саме, з початку року Житомирська міська рада підписала Меморандум про участь у пілотній програмі з відкритих даних та створить міський портал відкритих даних, зробивши доступною для своїх мешканців важливу інформацію – від даних про функціонування комунальних служб до інформації про міський бюджет, а це значить, що вже з наступного року рівень прозорості міської ради та впровадження інноваційних практик буде значно вищий.
Етап «Оцінка прозорості підготовки та розгляду звіту про виконання бюджету і прийняття рішення щодо нього» продемонстрував 35,2% від максимального показника. Цей рівень є близьким до рівня оцінки на етапі «Складання проекту бюджету» (там – 33,4%).
Специфікою незалежної експертної оцінки цього етапу є те, що вона значною мірою (у частині річних показників) фактично проводилася на основі звіту про виконання бюджету за 2017 рік.
Максимальний 100% рівень прозорості не досягнуто по жодному із 7 показників. Максимально наближеним до високого рівня є показник «Річний звіт про використання бюджету» (80%). Показник «Звіти про виконання паспортів бюджетних програм» (50%) має значний потенціал для удосконалення. По показнику «Звіт про виконання Програми соціально-економічного розвитку» за сумою критеріїв досягнуто 33,3%.
Короткий огляд практик забезпечення прозорості в місті. Незважаючи на те, що Житомирська міська рада досягла лише задовільного рівня в прозорості міського бюджету, відмітимо, що вже можна говорити з впевненістю, що серед кращих практик забезпечення прозорості міського бюджету є доступна інформація щодо бюджету в окремому розділі на сайті міста, в тому числі і оприлюднення актуальної версії бюджету, а також досить високий показник прозорості роботи комунальних підприємств міста, можливість оцінити їх роботу через наявність наглядових рад при комунальних підприємствах.
До переліку практик забезпечення прозорості міського бюджету, які слід запровадити у найкоротші терміни, відносяться збір пропозицій від громадян щодо проекту рішення про бюджет, он-лайн інструменти консультування з громадянами щодо проекту бюджету на наступний рік, а також формування розширеного дорадчого компоненту, який прийматиме участь у розробці проекту бюджету. Важливим чинником прозорості бюджету, який необхідно запровадити в місті, є проведення щорічного публічного представлення інформації про виконання бюджету.
Публікація бюджетних запитів є інноваційною (не унормованою) практикою, однак, зважаючи на сприятливий клімат відкритості бюджетної інформації, який склався у місті Житомир, є всі наявні можливості для її запровадження також. Так само важливою інновацією, яку доцільно запровадити, є публікація звіту про результати оцінки ефективності бюджетних програм. Особливо наголошуємо на необхідності запровадження практики «Бюджет для громадян» з притаманним їй практичним інструментарієм.
Все це дозволить посилити прозорість бюджету м. Житомир, розвинути його інноваційні компоненти та створити дієву систему громадських бюджетних ініціатив.
За результатами досліджень було розроблено рекомендації та настанови щодо підвищення прозорості місцевих бюджетів, які міська рада вже активно впроваджує в практику.
Як зазначила заступник Житомирського міського голови з бюджетних питань Світлана Ольшанська:
- Житомирська міська рада в своїй роботі керується законодавчими нормами – вони є обов’язкові для нашого виконання. Однак, разом з тим, ми постійно намагаємось розвиватись та підвищувати прозорість роботи, і це стосується всіх процесів, в особливості, що стосується бюджету. Ми опрацювали вже надані рекомендації та вже маємо зміни та вдосконалення по ним, зважаючи на те, що в нас сайт новий, однак вже містить практично всю необхідну інформацію та буде й надалі наповнюватись бюджетної інформацією. А тому, ваші рекомендації за методологією дуже цікаві та будуть впроваджуватись.
- Запропонована методологія є унікальною вже в тому, що будь-яка місцева рада зможе долучитись до оцінки свого бюджету та стати однією з прогресивних та прозорих серед інших рад. А головне в такому моніторингу – це співпраця як громадськості, так і місцевої влади. Оскільки саме співпраця та залучення громади до діалогу підвищує довіру останніх до влади та дає розуміння бюджетного процесу. – резюмувала представник Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» Світлана Гудь.
Національна кампанія "Індекс прозорості місцевих бюджетів - 2018" здійснюється Громадським партнерством "За прозорі місцеві бюджети!" в рамках проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні" за підтримки Міжнародного Фонду "Відродження".