В Україні повернули електронні аукціони: що потрібно знати замовникам?

23 травня 2023, 9:04

Український уряд затвердив зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель, які набули чинності 19 травня 2023 року. Детальніше про оновлення - у матеріалі експертки із закупівель, очільниці ЦНАПу Олександрівської громади Ольги Циркунової, який вона підготувала спеціально для Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!".

19 травня 2023 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України №471 від 12 травня 2023 року, якою було внесено чергові зміни до постанови №1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі - Особливості).

Відповідно до пункту 37 Особливостей, за обґрунтованим рішенням замовника відкриті торги можуть бути проведені без застосування електронного аукціону. Вимог до вказаного рішення замовника немає, тому робимо висновок, що він має бути складений в довільній формі.

Для тих хто ще не оголошував закупівлі з урахуванням змін до Особливостей, зазначаємо, що ДП «Прозорро» було розроблено функціонал, який дозволяє замовникам обирати – проводити закупівлі з аукціоном чи без аукціону.

Технічно це виглядає наступним чином: закупівля за замовчуванням буде створюватись із аукціоном, для того, щоб ваша закупівля проходила без аукціону, під час її створення необхідно поставити відповідну позначку та оформити відповідне обґрунтування. У разі якщо позначка не буде поставлена, закупівля створиться з аукціоном.

В даному випадку можна говорити як про позитивні сторони вказаної зміни, так і про негативні. З однієї сторони відсутність аукціону певною мірою регулює питання демпінгування цін з боку Учасників. Дуже часто під час проведення трираундових аукціонів Учасники навмисно занижували цінові пропозиції з метою виграшу, але потім засипали Замовників додатковими угодами про зміну ціни за одиницю товару. З іншого боку, така новела позбавляє Учасника можливості оцінити пропозиції інших конкурентів та скорегувати свою пропозицію. 

Як ми знаємо, саме під час електронних аукціонів суттєво знижуються цінові пропозиції Учасників і таким чином дотримується один з головних принципів, що передбачений в Законі України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), - максимальна економія, ефективність та пропорційність.

Оголошення про проведення відкритих торгів, що проводяться Замовником без застосування електронного аукціону, повинно містити інформацію, визначену частиною другою статті 21 Закону (крім інформації, визначеної пунктом 11 частини другої статті 21 Закону, а саме: розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях), а також інформацію щодо проведення відкритих торгів без застосування електронного аукціону та обґрунтування проведення замовником відкритих торгів без застосування електронного аукціону.

З 19 травня 2023 року знову повернули електронні аукціони, проведення яких було призупинено в зв’язку із постійним відключенням електроенергії та відсутністю доступу до інтернету.

Таким чином, відповідно до пункту 35 Особливостей, для проведення відкритих торгів із застосуванням електронного аукціону повинно бути подано не менше двох тендерних пропозицій. Електронний аукціон проводиться електронною системою закупівель відповідно до статті 30 Закону.

У разі якщо була подана одна тендерна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку для подання тендерних пропозицій розкриває всю інформацію, зазначену в тендерній пропозиції, крім інформації, що обґрунтовано визначена учасником як конфіденційна. Електронна система не проводить оцінку такої тендерної пропозиції та визначає її найбільш економічно вигідною.

Якщо закупівля була розпочата до 19 травня 2023 року, її слід завершувати за тим порядком, як розпочиналася, замовник не вносить зміни до тендерної документації та до інших документів.

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %