ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» провіві моніторинг бюджетного процесу в Миколаєві в рамках ініціативи «Громадянське суспільство і ЗМІ - за прозорі місцеві бюджети».
Експерти ФРММ при проведенні в 2016 році свого чергового дослідження поставили завдання дізнатися як відреагували миколаївські міськрада, мер і його чиновники на висновки торішніх громадських моніторингів ФРММ і його грантерів а також рекомендації Державної фінансової інспекції в Миколаївській області за результатами державного фінансового аудиту бюджетних програм у сфері благоустрою м Миколаїв за 2013-14 роки і 9 місяців 2015 року. Детальніше про дослідження.
Державні аудитори прийшли до висновку, що кошти місцевого бюджету, спрямовані на благоустрій міста, використовуються недостатньо ефективно. Виявилося, що визначені паспортами бюджетних програм з благоустрою результативні показники не відповідають Примірного переліку результативних показників бюджетних програм, затвердженим наказом Мінфіну №945 від 27.07.2011. Є розбіжності між даними паспортів програм і даними бюджетної звітності департаменту житлово-комунального господарства. Відсутня достовірна інформація про об’єкти благоустрою, що не дозволяє визначити обґрунтованість витрат. З 98 об’єктів зелених насаджень, закріплених за департаментом ЖКГ, паспорта складені тільки на 38. Аналогічна ситуація з інвентаризацією об’єктів зовнішнього освітлення, відсутня детальна інформація про пляжах і кладовищах.
Результатом зазначених недоліків стало неефективне використання бюджетних коштів. Тільки по одній бюджетною програмою (а всього в місті майже 200 бюджетних програм) за неповних три роки на благоустрій було неефективно витрачено понад 5 млн. грн.
За підсумками державного аудиту Державна фінансова інспекція (ДФІ) в Миколаївській області розробила пропозиції щодо підвищення ефективності виконання бюджетних програм, які направила на початку січня 2016р в департаменти ЖКГ і фінансів міськради.
Щодо подальших дій місцевого самоврядування склалося враження, що новий мер і міська рада лише стали на шлях відкритості та ефективності місцевого бюджету, і коштують як укопані і зачаровані своєю величчю, замість того, щоб йти цим шляхом:
28.01.1016р сесія миколаївської міської ради приймає рішення № 2/26 «Про міський бюджет міста Миколаєва на 2016 рік, в яке вносить рідкісну за своєю абсурдністю норму (п.3 текстової частини), що за фактом фактично скасовує програмно-цільовий метод у бюджетному процесі Миколаєва.
Короткий екскурс в історію
Впровадження програмно-цільового методу (ПЦМ) в місцевому бюджеті р .. Миколаєва почалося з 2013р. з прийняттям рішення міської ради від 20.12.2012 №23 / 10 "Про міський бюджет міста Миколаєва на 2013 рік". Дане рішення відповідало ст. 20 БКУ. і політиці реформування бюджетних відносин, затвердженої Розпорядженням КМУ від 23 травня 2007 N 308-р «Про схвалення Концепції реформування місцевих бюджетів». Аналогічні рішення приймалися при затвердженні бюджетів на 2014-2015р..
Отже, три роки поспіль в місцевому бюджеті м Миколаєва йшов процес впровадження програмно-цільового методу складання та виконання місцевих бюджетів.
Саме з введенням ПЦМ в міському бюджеті Миколаєва стало підставою для появи таких документів бюджетної звітності як паспорт бюджетної програми та звіт про виконання паспорта бюджетної програми. В обох цих документах присутні планові (розрахункові) і фактичні результативні показники, на підставі яких можна оцінити наскільки ефективно витрачаються наші з вами податки - бюджет міста:
- Показники витрат - скільки бюджетних коштів було заплановано і фактично профінансовано за відповідною програмою / завданню за відповідний рік;
- Показники продукту - скільки товарів, робіт, послуг було заплановано і фактично отримано за бюджетні кошти за відповідний рік;
- Показники ефективності - скільки коштує одиниця товарів, робіт, послуг, які були профінансовані з бюджету міста за відповідний рік;
- Показники якості - наскільки покращилась / погіршилася ситуація в певній сфері.
Ситуація яка склалася на сьогодні в бюджетному процесі Миколаєва така що становить загрозу процесу реформування бюджетних відносин. Орган місцевого самоврядування Миколаєва фактично зупинив впровадження програмно-цільового методу в бюджетному процесі Миколаєва. Хоча застосування ПЦМ є і однією з вимог для країн - членів ЄС і вимогою елементарної логіки (вистачить планувати витрати, потрібно планувати результат). З огляду на актуальність євро інтеграційних процесів в Україні, застосування ПЦМ на місцевому рівні є одним з необхідних кроків в цьому напрямку.
Департамент фінансів, директор якого є ідеологічним противником ПЦМ в бюджетному процесі м. Миколаєва та України взагалі http://nikvesti.com/news/politics/82111, і миколаївська міська рада прийнявши п.3 рішення 2/26 від 28.01.2016 всупереч законодавству Україна в бюджетній сфері (порушення наказів МФУ № 945 від 27.07.11, № 836 від 26.08.2014 та № 44 від 24.01.2012) зробив практично неможливим процес моніторингу ефективності витрачання бюджетних коштів, і оцінки ефективності роботи і головних розпорядників, а також зробили процес впровадження ПЦМ фейковий.
Таке рішення міськради є дивним, враховуючи ще й те, що застосування ПЦМ на рівні всіх місцевих бюджетів, які мають прямі відносини з державним бюджетом (таким є бюджет Миколаєва) в обов’язковому порядку застосовується вже при складанні проекту бюджету на 2017, хоче того департамент фінансів чи ні . А складання проекту місцевого бюджету на 2017 рік та прогнозу на 2 роки, наступні за плановим фактично починається у вересні - жовтні цього року.
Ухвалення вищевказаної норми разом з трирічним ігноруванням виконавчими органами Миколаївської міської ради вимог Бюджетного кодексу України (п. 5 ст.28) призвів до того, що бюджет міста став ще більш закритим і непрозорим.
Рекомендації ДФІ дотримуватися Наказ МФУ від 27.07.2011 № 945 та інші при складанні паспортів бюджетних програм, в тому числі з благоустрою, і введення звітності про виконання програми благоустрою усіма виконавцями не виконані і фактично заблоковані.
Як кажуть висновки і рекомендації дослідження ФРММ, якщо ми не будемо вимагати від Олександра Сенкевича та депутатів на найближчій сесії міськради внести зміни до згаданого пункт січневого рішення, то значить - нам залишається лише співати: «Все добре прекрасная маркиза ….» І сподіватися, що витрати міських фінансів на одиницю будь-якої муніципальної послуги не повторять «подвиг попередників» і не будуть в рази дорожче ніж, наприклад в м Києві та інших міста України.
Дослідження на тему: «Виклики реформування місцевого бюджету м.Миколаєва (виконання бюджетного законодавства виконавчими органами Миколаївської міської ради в частині реалізації державної стратегії реформування місцевих бюджетів)» проведено в рамках проекту «За добропорядний, прозорий бюджет м. Миколаєва».
Проект реалізується ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» та газетою «Вечірній Миколаїв» в рамках ініціативи «Громадянське суспільство і ЗМІ - за прозорі місцеві бюджети». Він реалізується в рамках ініціативи Одеської обласної організації «Комітет виборців України», Фондом «Відкрите суспільство» та громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» За фінансової підтримки Європейського союзу і Посольства Фінляндії в Україні.
Метою проекту є: впровадження в бюджетний процес м. Миколаєва принципів доброчесності та прозорості шляхом створення і просування механізмів / інструментів, що забезпечують в місті вимог чинного законодавства та інноваційну дієву практику громадської участі та контролю дотриманням згаданих принципів.
ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» та газета «Вечірній Миколаєва» є учасниками всеукраїнського «Партнерства за прозорі місцеві бюджети».