У 20 тимчасово окупованих громадах Донецької, Запорізької, Луганської і Херсонської областей посилюватимуть залученість громадян до бюджетних процесів

21 лютого 2025, 8:48

У чотирьох областях України – Донецькій, Запорізькій, Луганській і Херсонській – стартував проєкт «Бюджети в екзилі. 2.0». У межах цієї ініціативи, яку втілюють експерти та експертки Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» і ГО «Кризовий медіа-центр «Сіверський Донець», будуть проаналізовані бюджетні процеси у 20 громадах, які перебувають у тимчасовій окупації.

Як розповіла провідна експертка проєкту Олена Ніжельська, у 2024 році проєкт «Бюджети в екзилі» було реалізовано у 10 пілотних громадах Луганської й Донецької областей. У результаті моніторингу та детального аналізу бюджетного процесу в цих громадах вдалося зʼясувати, що воєнний стан очікувано ускладнив управління бюджетами тимчасово окупованих громад, до того ж зміни в законодавстві у цій сфері були фрагментарними та не повністю адаптованими до нових умов. Зокрема, в умовах тимчасової окупації використовуються різні системи управління громадами (орган місцевого самоврядування, військова адміністрація, військово-цивільна адміністрація) та їхні комбінації, а це призводить до ускладнення розуміння процесів та рівнів відповідальності, плутанини серед працівників органів влади та громадськості.

«Попередній проєкт «Бюджети в екзилі», що охопив 10 громад за період 2022–2023 років із включенням 2021 року для порівняння, показав нагальну потребу в системному дослідженні бюджетних процесів у громадах, які діють в умовах обмеженого доступу до власних територій. Результати проєкту продемонстрували, що громадам необхідні адаптовані рішення для прозорого та ефективного управління бюджетами, а також механізми інформування населення про прийняття фінансових рішень, які впливають на життєдіяльність громад. Однак обмежене географічне охоплення та відсутність аналізу за 2024 рік не дають можливості побачити комплексну картину для всіх чотирьох областей, де є тимчасово окуповані території та функціонують органи управління ними в екзилі, зокрема в Запорізькій та Херсонській областях», — розповіла Олена Ніжельська. 

Одним із результатів втілення попереднього проєкту стало запровадження кількох важливих змін зокрема у Сіверськодонецькій громаді, де наприкінці минулого року рада з питань ВПО ініціювала опитування серед переселенців, щоб зібрати їхні пропозиції до бюджету на 2025 рік, які потім передали до військової адміністрації, і значну частину з них, у межах компетенції місцевої влади, було враховано. Також уперше після 2022 року проєкт бюджету громади представили публічно, щоб жителі можуть ознайомитися з основними бюджетними показниками.

Також позитивним результатом проєкту стало те, що до експертів та експерток, які здійснювали моніторинг, звернулись представники Луганської ОВА з пропозицією провести навчання щодо прозорості бюджетних процесів для громад Луганщини, органи управління якими працюють поза межами власних громад.   

Метою проєкту «Бюджети в екзилі. 2.0» є сприяння підвищенню рівня прозорості та ефективності бюджетних процесів у 20 громадах Луганської, Донецької, Запорізької та Херсонської областей, що перебувають в тимчасовій окупації, через проведення відкритого комплексного фахового дослідження бюджетних процесів цих громад за період з 2022 по 2024 роки. Проєкт також передбачає проведення інформаційної кампанії, яка приверне увагу до проблем та рішень, ідентифікованих у дослідженні, сприяючи підвищенню обізнаності громадян та зміцненню довіри до органів управління. Учасницями ініціативи стануть такі громади: Кремінська, Лисичанська, Міловська, Сіверськодонецька, Шульгінська (Луганська область); Бахмутська, Волноваська, Маріупольська, Світлодарська, Соледарська (Донецька область); Бердянська, Мелітопольська, Приморська, Приазовська, Софіївська (Запорізька область); Каховська, Каланчацька, Скадовська, Чаплинська, Присиваська (Херсонська область).

«Важливо розуміти, що органи управління громадами, які змушені діяти поза межами своїх територій через тимчасову окупацію, щодня зіштовхуються з численними викликами в бюджетному управлінні. Складнощі виникають через обмежений доступ до фінансових і матеріальних ресурсів, необхідність коригування бюджетних рішень відповідно до актуальних потреб жителів та важливість підтримки прозорості за умов обмеженої інформаційної взаємодії. Але ми також постійно звертаємо увагу на те, що недостатнє інформування громадян про бюджетні процеси та ухвалені рішення буквально підриває довіру до органів управління громадами, тому попри війну, бойові дії, окупацію, вимушений виїзд людей на інші території залученість громадян у процеси прийняття рішень в їхніх громадах є не менш важливою, ніж у мирний час. Наші експерти та експертки не лише проаналізують поточну ситуацію у бюджетній сфері, а й нададуть органам місцевого самоврядування практичні рекомендації щодо удосконалення бюджетних процесів, які будуть зроблені на підставі розробленої нами методології. Важливо, що створена в рамках проєкту методологія може бути перенесена і на інші громади, що перебувають в аналогічних умовах», — пояснив координато Громадського Партнерства Анатолій Бойко.

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».