ТОП-5 бюджетних змін в наступному році: обласні ради зможуть здійснювати зовнішні запозичення

19 вересня 2018, 16:47

Кабмін 14 вересня вніс до парламенту проект бюджету на 2019 рік, який розраховано на чинній законодавчій базі - без введення податку на виведений капітал та земельної реформи. 

Кабмін також вніс у проект продовження медичної реформи та помірне підвищення соціальних стандартів. Експерт VoxUkraine Галина Калачова проаналізувала найважливіші показники бюджету-2019, а також найважливіщі зміни в «Фінансову конституцію» України.

Основні параметри бюджету такі: доходи - 1008,4 млрд грн, видатки - 1094, 4 млрд грн, дефіцит - 90 млрд грн. В порівнянні з бюджетом цього року доходи та видатки державного бюджету зростають пропорційно - на 10%.
Прожитковий мінімум на одну особу з 1 січня 2019 року складе 1853 грн, з 1 липня — 1936 грн, з 1 грудня — 2027 грн. Розмір мінімальної зарплати з 1 січня 2019 року складе 4173 грн.

ТОП-5 бюджетних змін:  

Обласні ради зможуть здійснювати зовнішні запозичення.

Державні та місцеві гарантії не зможуть отримати підприємства, які не повернули гарантовані кредити або мають борг перед банком або державою. В минулі роки, випадки, коли держава дозволяла підприємствам залучати кредити під державні гарантії, а потім кошти зникали в невідомому напрямку, а позичальники ставали банкротами - в минулому досить часті. 

Видатки на державні гарантії медичних послуг (елемент медреформи) стають захищеними. Це означає, що Мінфін не зможе їх скоротити або не профінансувати.

Фінансування пільг постраждалим учасникам Революції Гідності відбуватиметься з місцевих бюджетів.

Обласні ради, як і місцеві, зможуть надавати місцеві гарантії.

ТОП-5 податкових змін: 

У наступному році на акцизи, ренту та екологічний податок чекає індексація (підвищення) на інфляцію на 9%. Акцизи на тютюн додаткового зростуть ще на 20%, як це передбачає Податковий Кодекс - сумарно для тютюнового сегменту підвищення податкового навантаження складе 29%. 

Ставки ренти за користування надрами для видобування газового конденсату знизиться з 45% до 29% (до 5000 м глибини залягання покладів) та з 21% до 14% (понад 5000 м глибини залягання покладів). 

ПДФО з доходу від оренди землі сплачуватиметься за місцем знаходження землі.

5% ренти на видобування корисних копалин (крім нафти, природного газу та газового конденсату) зараховуватиметься за місцем видобутку відповідних корисних копалин

75% акцизу з пального, ввізного мита на нафтопродукти та транспортні засоби зараховуватиметься у дорожній фонд. 

Разом з законопроектом про державний бюджет в Раді зареєстровані так звані балансові законопроекти - зміни до Податкового та Бюджетного Кодексів, без яких закон про держбюджет не може бути прийнятий.

Внесений урядом проект бюджету в цілому виглядає консервативним і відповідає умовам поточної програми співпраці України з МВФ. Проект кошторису країни готувався під безпосереднім наглядом Міжнародного валютного фонду, місія кредитора завершує свою роботу 19 вересня.

Що найважливіше - в бюджеті не відображені фінальні домовленості з МВФ щодо підвищення ціни на газ для населення, як це передбачає програма співпраці України з кредитором. Це одна з двох ключових причин, чому параметри бюджету будуть змінені.

Прем’єр-міністр Володимир Гройсман неодноразово натякав, що тарифи все ж будуть підвищені, а це автоматично призведе до збільшення видатків на субсидії. Поки що вони передбачені на рівні 55,1 млрд грн, однак в залежності від того, про який варіант підвищення ціни на газ домовиться уряд, можуть збільшитися на десятки мільярдів гривень.  

Ще одна причина очікувати змін - проект бюджету тепер знаходиться на доопрацюванні в парламенті, а як свідчить практика попередніх років, депутати завжди намагаються роздути його видатки своїми поправками.

Новина підготовлена за участі проекта VoxConnector. Матеріали отримані редакцією на правах ексклюзивності.