«ProZorro» у Черкасах: бути чи не бути?

05 травня 2016, 15:33

«ProZorro» у Черкасах: бути чи не бути?Шлях до впровадження системи електронних закупівель «ProZorro» у Черкасах видався важким і тернистим. Намагання громадських активістів запровадити в нашому обласному центрі програму, яка успішно функціонує у багатьох містах України наштовхнулися на супротив депутатів та секретаря Черкаської міської ради, які назвали систему корупційною та «приватною», а також досить витратною для місцевого бюджету. Конфлікт у площині «Facebook» вийшов навіть на рівень профільного міністерства. Чому те, що для Дніпропетровська – економія, для Черкас – стаття витрат – дізнавалися кореспонденти «Нової Доби», прослідкувавши всі перипетії довкола «ProZorro» у нашому місті.

Пілотний проект по системі електронних закупівель «ProZorro» було запроваджено групою громадських організацій, за підтримки міжнародної організації «Трансперенсі Інтернешнл», використовуючи кошти грантів та бізнесу в 2013 році.

Система «ProZorro» дозволяє всім охочим відслідковувати закупівлі в онлайн-режимі та забов’язує владу обирати підприємця чи постачальника за найкращим співвідношенням ціна-якість, а не за іншими корупційними чинниками, як це нерідко буває. Для України проведення реформи в сфері державних закупівель важливо через декілька чинників: запровадження добросовісної конкуренції, покращення якості послуг, але найголовніше те, що це економить бюджетні кошти – мільярди гривень щороку.

Як показує досвід інших країн, введення електронної системи державних закупівель у перший же рік дає 10-20% економії за рахунок поліпшення процедур. У випадку України цей показник може значно зрости завдяки викоріненню системної корупції. Оскільки бюджет державних закупівель України становить близько 250 млрд грн на рік, можна зробити висновок, що кожен день з моменту запуску реформи заощаджує Україні щонайменше 55 млн грн.

Враховуючи те, що в Україні налічується близько 15 тисяч державних закупівельників та близько 25 тисяч тендерних комітетів, масштаби справді вражають.

Другий напрямок реформи – це спрощення доступу бізнесу до торгів, адже довгий час компанії не розглядали участь у державних тендерах як реальний напрямок розвитку. Мало хто вірив, що з державою можна торгувати чесно. Третій важливий крок – український бізнес уже має доступ ще й до державних тендерів за кордоном. Це стало можливим завдяки приєднанню України до «Угоди про державні закупівлі» (Agreement on Government Procurement, GPA). Схвальне рішення було прийнято в Женеві, після тривалих перемовин із представниками закордонних делегацій.

Угода GPA поширює головний принцип СОТ – рівний доступ до ринків державних закупівель. Для українських компаній приєднання до Угоди це означає відкриття глобального ринку. За інформацією аналітиків Інформаційної кампанії «Сильніші разом!», ринок держзакупівель країн СОТ оцінюється у 1,7 трлн дол. Це більш ніж у 30 разів українського експорту в 2014 році. Приєднання до Угоди відкриває для українців найлегший шлях експорту.

Економія в мільярд для Черкас – не аргумент
Пілотний проект по впровадженню «ProZorro» зекономив Україні понад 1 мільярд гривень та завершився прийняттям Закону «Про публічні закупівлі», що зобов’язав з 01.04.16 р перейти на здійснення закупівель через «ProZorro» всі центральні органи виконавчої влади, а 3 01.08.16 – усі місцеві органи самоврядування, проте лише в частині надпорогових сум.

Що це значить?
При закупівлях товарі й послуг що перевищують 200 тис грн та робіт, що перевищують 1,5 млн грн (так звані надпорогові суми) законодавець передбачив проведення тендерних процедур. Тендерний комітет ЧМР оголошує план закупівель, відповідає за оформлення заявок від розпорядників коштів (департаменти, комунальні підприємства), проводить торги, визначаючи переможця за критерієм найнижчої ціни. Робота комітету постійно супроводжується корупційними скандалами. Черкащани добре пам’ятають скандали з безтендерним замовленням послуг очистки зливових каналізацій, які обійшлися місту в 500 разів дорожче, ніж попереднього 2015 року, втричі завищену вартість обслуговування цвинтарів, махінації із закупівлею та капітальним ремонтом зупинок, здійснювані підприємцями Ольгою Гречухою та Наталією Трояченко, а також корупційний скандал із ремонтом покрівлі міської школи №5, до якого був причетний депутат міської ради Володимир Халай.

Усі інші закупівлі (допорогові), а на прикладі нашого міста – це сотні мільйонів гривень, здійснюють головні розпорядники коштів в особі директорів департаментів (комунальних закладів, підприємств Черкаської міської ради). Довіри до прозорості цього процесу не мають ні громадські діячі, ні окремі депутати ЧМР.

– Підтвердженням корупції у застінках МВК, незалежно від варіанту витрачання коштів, є безліч фактів: це й кримінальні провадження проти посадових осіб, обшуки кабінетів із вилученням печаток підставних компаній, черги підприємців під приймальнями чиновників, що намагаються просунути свої послуги, незмінні компанії фаворити, що стабільно з року в рік отримують ті самі підряди, – коментує депутат ЧМР від Фракції «Самопоміч», розробник проекту рішення 108-рд та прихильник впровадження «ProZorro» Олексій Романов.

– Питання стосовно використання системи певними департаментами без прийняття рішення щодо «ProZorro» в Черкасах доволі цікаве. По-перше закон це дозволяє. По-друге, розуміючи, що з серпня надпорогові суми все одно підуть через цю систему, прагматичні розпорядники використовують закупівлі для підготовки до повноцінної роботи в системі. По-третє, треба віддати належне за їх прогресивність та реальну економію коштів бюджету, що на цей момент уже становила понад 80 000 грн. Чому не використовують інші – то вже тема для роздумів по їх незацікавленості публічно та ефективно використовувати кошти платників податків. Але впровадження системи електронних закупівель по допорогових сумах зустрічає шалений опір чиновників якісним та системним змінам.

Свою позицію щодо впровадження системи «ProZorro» висловив секретар міської ради, член фракції партії «Блок Петра Порошенка» у ЧМР Олександр Радуцький:

– Щодо моєї позиції по проекту «ProZorro». Наголошую, я не категоричний її противник. Але вона має цілком очевидні недоліки.
Це майданчик приватний. Це означає, що якщо цьогоріч на капвидатки в нас передбачено 400 млн грн, а весь бюджет складає більше мільярда, і якщо сплачувати системі 0,15%, то це буде 15 млн грн. Логічно запитати: чому бюджет має віддати ці гроші незрозуміло кому і навіщо?
Крім того, маю інформацію, що це проект, наближений до політичної сили «Самопоміч», тому їхні представники лобіюють його в регіонах. У мене особисто бажання фінансувати партію немає через цей майданчик.
Крім того, учасники тендерів сплачують страхові кошти, у цьому проекті цього немає. Також не вимагаються відгуки про роботу фірми.
Але найбільше мені не подобається те, що є можливість для штучного заниження ціни учасника торгів із тим, аби після перемоги, поступитися місцем за відкат. Альтернатива, на мою, думку це державна система закупівель, яка запрацює з 1 серпня цього року.

Натомість міський голова Черкас Анатолій Бондаренко закликав директорів департаментів Черкаської міської ради здійснювати закупівлі товарів і послуг через електронну систему ProZorro, не чекаючи допоки дія закону «Про публічні закупівлі» пошириться на органи місцевого самоврядування, й із 1 серпня це стане обов’язковою умовою:

– Ми зацікавлені в тому, аби витрачати бюджетні кошти прозоро й ефективно. Добре, якщо ця система справді дозволить зекономити під час державних закупівель, – зауважив Анатолій Бондаренко. – У сьогоднішніх умовах ми хочемо підвищувати конкуренцію на торгах і максимально прибирати корупційні ризики. Ми живемо у світі сучасних технологій, тож цілком логічним є формат проведення тендерів в онлайн режимі.

Конфлікт довкола «ProZorro» в Черкасах вийшов навіть на всеукраїнський рівень. Так заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов відреагував на заяву секретаря Черкаської міськради Олександра Радуцького щодо недоліків системи:
«ProZorro – це і є державна система електронних закупівель. Не вводьте людей та свою громаду в оману! Якщо у вас є бажання кулуарно розігрувати якісь закупівлі – то так і скажіть своїм виборцям! Сподіваюсь, вони оцінять…»

Баталії між громадськістю і депутатами щодо впровадження системи «ProZorro» точаться в Черкасах уже цілий місяць.

– Поетапно, процес «супротиву» реформі у Черкасах є таким: спочатку сесія 31.03.2016, де проект рішення не набрав голосів і був відправлений Радуцьким на доопрацювання в департамент економіки. Варто зазначити, що саме департамент зо два місяці розробляв власний альтернативний проект, а потім сам же на сесії заявив про його недосконалість, – коментуєуповноважений експерт PROZORRO, засновник «Агентства Консалт» Олег Кушнір. – Наступним кроком стала реєстрація доопрацьованого нами проекту рішення та пропозиція депутатів провести позачергову сесію. Відразу ж за нею послідувало звернення громадськості з вимогою прийняття доопрацьованого проекту рішення на позачерговій сесії, та повне її ігнорування. Бажаючи порозумітися, прихильники «ProZorro» анонсували проведення круглого столу, але він був проігнорований депутатами, та ігнорування відвідання заходу депутатами, що утрималися або не голосували. Наступним кроком стала відмова у проведенні позачергової сесії міської ради, де можна було б проголосувати за питання. А нещодавно був опублікований проект рішення департаменту, який піднімає поріг закупівлі до 50 тисяч грн. (замість 10 у нашому проекті) і виключає винесення робіт на «ProZorro», а саме проведення робіт складає близько 70% усіх закупівель.

У той же час, керівник Черкаської міської організація партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність» Сергій Рубан, стверджує, що проект, розроблений за участі депутатів «Самопомочі» є поспішним і їхня «активність» навколо «ProZorro» лише вносить деструктив у вирішення питання:

«Закон України вимагає переходу на нову систему закупівель із 1 серпня 2016 року. Ми зробимо все можливе, аби запустити цей ресурс в Черкасах раніше, ніж визначено законодавством. Але спершу необхідно досконало вивчити всі нюанси роботи системи, підготувати фахівців та правильно виписати проект рішення про її запровадження. Ні для кого не таємниця, що в міській раді існує опозиція, яка замість того, щоб працювати на користь черкасців, вносить деструктив в роботу всіх депутатів. Варто відзначити, що до проекту рішення який був поспіхом запропонований представниками Самопомочі самими ж автори внесено 19 поправок. На мою думку це ще одне свідчення того, що проект не був готовий. Щодо порогових сум, то це пропозиція департаменту яка буде винесене на розгляд депутатів. Депутати фракції Солідарність уважно вислухають аргументацію, і поставлять відповідні питання. Вже потім визначаться які порогові суми будуть підтримувати. Партія та фракція БПП Солідарність завжди виступала і виступатиме за ProZorro і взагалі за відкритість роботи всіх органів влади, адже це принесе велику користь та економію бюджетів коштів для громади міста Черкаси. При цьому дякуємо опозиції за те, що спонукає нас як владу працювати ще активніше та ефективніше. Фахівці вивчають досвід інших міст, де вже використовують цю систему. Ми докладемо максимум зусиль і наполягатимемо на прийнятті проекту рішення та втіленні системи Prozorro раніше, ніж 1 серпня. Але лише за тих умов, коли всі вищезазначені пункти будуть виконані, і ми будемо впевнені, що готові до роботи з новою системою».

Роман Карманнік, голова Департаменту регіонального розвитку Черкаської ОДА, зазначає, що основна перевага системи «Прозорро» – це прозорість процедур та створення рівності можливостей (для бізнесу), економія часу і фінансового ресурсу.
– У разі непрофесійного опису предмету закупівлі та проекту договору можна отримати неякісний товар (послугу, роботу). Але це більше до представників замовника, – говорить Роман Карманнік. – Система постійно вдосконалюється і на разі не має суттєвих зауважень, які б дозволили сказати, що її впровадження є непотрібним, або передчасним. У розпорядженні ОДА від 29.01.2016 № 17 «Про впровадження системи електронних державних закупівель в області» передбачено використання електронної системи при закупівлі товарів, якщо очікувана річна вартість предмету закупівлі становить більше 20 тис грн і не перевищує сум, визначених законами України.
Рекомендовано лише по товарах, тому що на них легше вчитися. Але на сьогодні вже маємо перші закупівлі і по роботах. В цілому всі бажаючі можуть здійснювати електронні закупівлі по всьому спектру товарів, робіт і послуг (тут вже залежить від бажання і готовності розпорядника коштів. Ну і звісно, якщо я скажу, що всі бажають переходити на Прозорро то це також буде не зовсім вірно. Але це справа нетривалого часу. Про вищеозначене свідчить динаміка. Якщо в березні по Черкаській області оголошено 112 закупівель то в квітні вже 198.

Якщо говорити про Черкаську міську раду, до системи електронних закупівель вже приєдналися:
- КНП «Черкаська міська РОП «Астра» ЧМР
- КЗ «Черкаська міська дитяча лікарня ЧМР»
- КЗ «Черкаський міський пологовий будинок «Центр матері та дитини»
- КНП «Перша Черкаська міська лікарня» ЧМР
- КНП «Друга Черкаська міська поліклініка» ЧМР»
- КНП «Перша Черкаська міська поліклініка» ЧМР»
- КЗ «Черкаська міська дитяча стоматологічна поліклініка» ЧМР
- Комунальне некомерційне підприємство «Третя Черкаська міська поліклініка» Черкаської міської ради
- ПНЗ «Багатопрофільний молодіжний центр» ЧМР
- Комунальне некомерційне підприємство «Друга Черкаська міська лікарня відновного лікування»

Як бачимо, якщо є бажання, то і рішення сесії не потрібне.
За даними аналітичного модуля Prozorro, станом на 04.05.2016 року по Черкаській області оголошено 670 закупівель, економія становить 1,18 млн грн.

Вирішальна сесія міської ради, на якій депутати нарешті мають схвалити впровадження системи «ProZorro» в одній з її редакцій призначена на сьогодні.

Як у сусідів?

Досвід Дніпропетровська:
Голова правління «Громадський контроль Дніпропетровська», Артем Романюков:
«ProZorro запущено в 10 містах Дніпропетровської області. Усім ми допомагали в розробці відповідних рішень рад або розпоряджень мерів Потім проводили навчання для розпорядників, потім для бізнесу і потім для громадських працівників і журналістів У всіх містах, крім Павлограда ПОРІГ – 3000 гривень, в Павлограді – 20 000 грн (у Черкасах планують 50 тисяч – авт.). У нас близько 6000 завершених торгів По ОДА, місту та обласній раді. Економія склала близько 30 млн грн за 5 останніх місяців Це практично тільки допорогових торги, у системі зареєстровано кілька сотень організаторів. Природно, при такій економії наші враження від роботи в системі тільки позитивні. Адже це наші з вами гроші. Особливо радують результатами Дніпропетвровської ОДА і Жовтих Вод. Роботи в системі проводити не складніше, ніж будь-яку іншу закупівлю. Для цього є і можливість довантажити проект, дефектний акт та інші документи. Також для вибору найбільш якісного підрядника в системі закладена можливість використання нецінових критеріїв, коли торг може виграти фірма навіть з високою ціною, але яка відповідає критеріям, виставленим замовником ".

Успіхи Жовтих Вод
Секретар Жовтоводської міської ради: Володимир Гончар:
«Рішення по «ProZorro» прийняли 9.12.2015 ( це була друга сесія міськради). Загальна кількість тендерів, які пройшли з допомогою електронних торгів - 252 на суму 9,27 млн гривень. Економія складає на сьогодні 1,2 млн грн. Закупівлі через «ProZorro» проходять від 3000 і до 200 000 грн. для товарів, і до 1,5 млн. грн. для робіт. Важко дуже контролювати комунальні підприємства, але тим не менш можна перевірити ще раз бухгалтерські документи і побачити, де обійшли систему. За підсумками першого кварталу були винесені догани трьом директорам КП. Проводили навчання для бюджетників та комунальників, семінари для бізнесу завдяки ГО "Громадський контроль" м Днеропетровськю Але при цьому потрібен постійний контроль, так як відучити від старих схем важко Проте позиція міського голови, його команди і більшості депутатів в цьому питанні жорстка - все через ProZorro. У резуьлтате - 20 місце у всеукраїнському рейтингу, 8 місце по області, при нашому дотаційному бюджеті (бюджет міста 277 млн грн). В принципі, ми зараз все переводимо в електронний вигляд, наприклад адмін послуги (IGOV), квартирна черга (розробляємо ПО) та інше. Я рекомендую підключаться до Прозорро, і не чекати серпня! Це реально працює, проблеми є, система не ідеальна, і з ними ми вже навчилися працювати і долати труднощі».

Висновки Одещини
Депутат міської ради Білгород-Дністровська, Одеської області, Денис Кімінчідзі:
«Запустили ProZorro в середині березня Спочатку планувалося зробити поріг від 3 тис, але через недостатній контроль і відсутність мера на виконкомі, перший заступник прийняв від 30 тисяч. Діє на все: і на товари, і на послуги. Торгів провели поки що мало З послуг - тільки ремонтні роботи доріг і то, там вже спробували зшахраювати і аукціон підігнати під одну фірму, вже зробили догану за це відповідній особі ...
Моя особиста думка, що так треба переходити і поріг знижувати. У ProZorro вже купа шаблонів готових під аукціони, тому знайти можна, що треба».

ДЖЕРЕЛО