Однією з найуспішніших та найдієвіших реформ серед тих, які започатковано в Україні впродовж останніх трьох років можна вважати впровадження електронної системи публічних закупівель, котрі повинні замінити паперові держтендери.
І здійснюється дана реформа за допомогою платформи ProZorro. Головний принцип системи ProZorro – «всі бачать все». Тепер бажаючий може дізнатися хто, що і як закуповує за кошти платників податків. Пересічний громадянин можете відслідкувати, що саме закуповує районна поліклініка чи школа, до якої ходять його діти.
1 квітня 2016 набрав чинності Закон України "Про публічні закупівлі" для першої хвилі замовників. Згідно з Законом першими свої закупівлі перевели в систему центральні органи виконавчої влади та природні монополісти. З 1 серпня до системи потрапили закупівлі всіх інших державних замовників. Використання системи є обов’язковим для всіх закупівель вартістю від 200 тис. грн для товарів і послуг, та від 1,5 млн грн – для робіт. Якщо предмет закупівлі має вартість від 50 тис. грн до 200 тис. грн, то замовник зобов’язаний або провести закупівлю через систему, або завантажити в систему детальний звіт про закупівлю.Треба зазначити, що ще за рік роботи в пілотному режимі система ProZorro показала дуже хороші результати: 4,5 тисяч закупівельників провели через систему 84 тисячі тендерів із загальним бюджетом 17 млрд грн і зуміли зекономити 13% від суми бюджету. На сьогодні в системі вже проводять свої закупівлі більше 8 тисячі держзамовників, оголошено понад 162 тисячі торгів, зекономлено майже 3 млрд грн. Тож цифри говорять самі за себе: за півтора роки система довела свою ефективність, хоча і була створена без копійки державних коштів.
Система ProZorro активно почала функціонувати на всіх рівнях держави. Здолбунів City спільно з представниками ProZorro промоніторили та описали основні здобутки та результати роботи системи ProZorro у м. Здолбунів та сусідніх містах.
Ми не перебільшуємо значення системи та роботи з нею, оскільки бачимо в ній і певні недоліки, зокрема щодо неякісного складання техзавдань, що призводить до перемоги неякісних виконавців, заниження вартості робіт нижче логічного мінімуму переможцями, додатковий час на вивчення істинних намірів переможця, претензійна робота і оперативність, та і методика підрахунку зисків від платформи теж є дискусійною. Та все, ж це поки що краще рішення ніж було до того і ми аналізуємо які наслідки використання системи в районі з 1 квітня по листопад ц.року вже є очевидними. Дякуємо за ініціативу та співпрацю спеціалістам ProZorro, які підготували аналітику цієї статті.
Порівняльна таблиця використання системи ProZorro у м. Здолбунів та інших містах Рівненської області
Місто | Очікувана
вартість лотів |
Кіль-ть
лотів |
Економія | % економії | Середня кіль-ть
пропозицій на торги |
Здолбунів | 1 508 205 | 30 | 25 221 | 4% | 2,88 |
Острог | 3 034 785 | 38 | 158 847 | 12% | 2,85 |
Дубно | 9 499 263 | 135 | 996 292 | 13% | 3,47 |
Нетішин | 131 319 053 | 381 | 13 924 209 | 12% | 3,43 |
Костопіль | 12 115 614 | 84 | 1 036 129 | 11% | 2,55 |
Сарни | 8 448 261 | 70 | 665 892 | 15% | 3,7 |
Інформація про предмети товари, роботи та послуги, які найбільш поширені при закупівлях через систему ProZorro у м. Здолбунів
Рейтинги учасників публічних закупівель через систему ProZorro у м. Здолбунів. Топ 5 за оголошеними процедурами