Повномасштабне вторгнення на територію України військ рф 24 лютого 2022 року внесло суттєві зміни в усі сфери життя нашої країни. Громадське Партнерство "За прозорі місцеві бюджети!" дослідило, як приймалися бюджети в 23 обласних центрах та місті Києві.
Дані, представлені в наступному аналізі, отримано під час моніторингу офіційних сайтів місцевих рад, сторінок у соціальних мережах або в особистому спілкуванні з представниками місцевої влади, журналістами, громадськими діячами.
Місцеві бюджети-2023
Попри всі виклики воєнних дій, постійні ракетні обстріли, а в деяких громадах і окупацію території, місцеві ради або очільники військових адміністрацій прийняли бюджет міст-обласних центрів на наступний 2023 рік.
Як і минулого року, ми проаналізували, чи дотримались місцеві ради визначеного Бюджетним Кодексом терміну затвердження бюджету - до 25 грудня включно.
Станом на 29 грудня, з усіх 23 міст-обласних центрів та м. Києва немає затвердженого бюджету лише громада міста Полтава. Чергова сесія Полтавської міської ради відбулась 23 грудня, проте проєкт бюджету-2023 на сесії не розглядався. Також не вдалося знайти інформацію щодо затвердження виконавчим комітетом Полтави проєкту рішення про бюджет міста. Нагадаємо, що і минулого року Полтавська міська рада не затвердила бюджет у визначені законодавством терміни. Депутати ради змогли прийняти бюджет міста-2022 лише 11 березня 2022 року, тобто вже після початку масштабних воєнних дій.
Раніше за всіх, уже в листопаді, прийняли бюджети на 2023 рік чотири місцеві ради: Харків, Миколаїв, Одеса та Чернігів. Ще 18 міських бюджетів було прийнято в період з 6 по 23 грудня 2022 року.
Окремо варто зазначити, що бюджети трьох територіальних громад було затверджено рішенням очільників військових адміністрацій. У цих містах не було звичного процесу прийняття бюджету: оприлюднення проєктів рішень, затвердження їх на засіданні виконавчого комітету, обговорення на постійних комісіях або із жителями тощо. Під час воєнного стану закон дозволяє приймати рішення щодо бюджету лише розпорядженням керівника військової адміністрації, в разі її утворення.
Місто Сєвєродонецьк (адміністративний центр Луганської області) перебуває в окупації з червня 2022 року, а саму місцеву владу релоковано. Однак бюджет міста на 2023 рік затверджено розпорядженням керівника Сєвєродонецької міської військової адміністрації Олександра Стрюка 20 грудня 2022 року. Окрім цього, на сайті оприлюднено також презентацію бюджету Сєвєродонецька на 2023 рік.
"Прийняття бюджету Сєвєродонецької громади - це рішення, яке дає надію на скору деокупацію. Позитиву додає те, що в структурі доходів збережені важливі джерела наповнення бюджету. Той самий ПДФО говорить про перспективи хоча б часткового повернення релокованого бізнесу. Очікувано, що видаткова частина зосереджена на збереженні фахівців в структурі ОМС, чий потенціал буде вкрай необхідним для відновлення територій після деокупації. При цьому важливо, щоб в умовах роботи поза межами своїх громад був проведений функціональний аналіз і кошти платників податків йшли на забезпечення саме тих повноважень, які можливо виконувати в умовах воєнного часу", – вважає експертка Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" Олена Ніжельська.
Готовий кошторис на наступний рік і в місті Краматорськ (адміністративний центр Донецької області). Розпорядження начальника Краматорської міської військової адміністрації Олександра Гончаренка про затвердження бюджету на 2023 рік було прийнято 22 грудня. На офіційному сайті міста бюджет оприлюднено разом із пояснювальною запискою.
У звільненому від окупації 11 листопада Херсоні також призначено керівника військової адміністрації. Розпорядження про затвердження бюджету міста Херсона на 2023 рік було видане начальницею Херсонської міської військової адміністрації Галиною Луговою 22 грудня та оприлюднено на сайті ради.
Бюджет вже оприлюднений на сайті Херсонської міської ради.
"Як і очікувалось, через війну та окупацію доходи бюджету суттєво зменшились у порівнянні з 2022 роком, і склали приблизно 2 млрд 275 мільйонів гривень (3 млрд 158 мільйонів у минулому році). Власні надходження плануються у розмірі 1 млрд 657 мільйонів. 3 них левова частка (1 млрд 415 мільйонів) припадає на податок на доходи фізичних осіб. Він, до речі, зменшився несуттєво (1 млрд 566 млн у 2022 році). 230 мільйонів додав до бюджету єдиний податок (минулого року - 358 мільйонів), і ще трохи - 12 мільйонів - акциз на пальне. Але інші податки: майно, прибуток підприємств, місцеві податки, згаданий вище акциз, або взагалі не заплановані, або в символічних показниках", - розповів координатор Партнерства Анатолій Бойко.
Щодо трансфертів, то тут традиційно, найбільшу частку склала освітня субвенція - 461 156 300 гривень з 617 млн 794 тис. 800 грн усіх трансфертів.
Щодо видатків, левова частка бюджету, як і завжди, піде на фінансування освіти - 1 млрд 398 мільйонів. На другому місці -більше 176 мільйонів - на програми департаменту міського господарства. До речі, фінансування заходів благоустрою, яке в структурі цих програм, зменшилось з 76 мільйонів в 2022 році до 6. Більше 105 мільйонів заплановано на підтримку закладів культури. Це найбільш витратні напрямки витрачання бюджету.
На 421 мільйон буде профінансовано 14 міських цільових програм. Найбільше коштів піде на програму ефективної роботи та розвитку водопровідно-каналізаційного господарства міста – близько 77 мільйонів. Програма захисту населення від надзвичайних ситуацій отримає фінансування у розмірі близько 66 мільйонів. На програму розвитку ЖКГ виділено майже 57 мільйонів, та більше 53 мільйонів витратять на охорону здоров’я.
"Всього ж бюджет розвитку, який формувався шляхом перекидання коштів загального фонду, склав близько 94 мільйонів, в той час, як в минулому він складав 191 млн. І ще одна відмінність: якщо в минулому році бюджет розвитку був спрямований на інфраструктурний розвиток міста, то в 2023 - на відновлення зруйнованого майна та захист містян. Більш детально про витрати бюджету дізнаємось незабаром, коли будуть підготовлені та оприлюднені паспорти бюджетних програм", - пояснює експерт.
Обсяг доходів бюджетів-2023
Якщо проаналізувати оприлюднені на сайтах рад проєкти рішень та рішення щодо затвердження бюджетів, то можна визначити, що в цілому бюджети міст-обласних центрів прийнято більш-менш на рівні минулого року.
Найбільшим за доходами бюджетом є кошторис міста Київ - 66,3 млрд грн, найменшим - міста Краматорськ
*Показники доходів бюджетів міст на 2023 рік відповідно до проєктів бюджетів, або рішень ради про затвердження бюджетів або публічних доповідей на сесіях, новин із соціальних мереж, що доступні громадськості, станом на 29.12.22.
Залучення громадян до процесу прийняття рішення про бюджет
Нагадаємо, що проведення бюджетних слухань або впровадження інших механізмів і форм залучення громадян до процесу прийняття бюджетних рішень безпосередньо не вимагається законодавством України. Проте активне застосування різних форм активної участі громадян у бюджетний процес підвищує легітимність прийнятих рішень і впливає на рівень довіри до влади в цілому.
В процесі затвердження рішень про бюджет міста на 2023 рік у 8 обласних центрах було впроваджено окремі механізми залучення громадян, навіть під час воєнних дій. Це і проведення громадських слухань онлайн, електроний збір пропозицій, обговорення проєкту бюджету через конференцію ZOOM тощо.
У Вінниці 7 грудня провели громадські слухання проєкту бюджету-2023 та Програми економічного і соціального розвитку Вінницької міської територіальної громади на 2023 рік. Захід відбувся в укритті за участю депутатів, представників виконавчої влади, громадськості та ЗМІ. Також на сайті ради було попередньо анонсовано проведення слухань з оприлюдненням проєктів головних фінансових документів громади для ознайомлення. За результатами громадських обговорень оприлюднено резолюцію та протокол проведення слухань.
В цілому, за інформацією офіційного сайту міста, протягом 6-8 грудня проєкт бюджету-2023 Вінницької МТГ розглянули на Раді підприємців, обговорили на громадських слуханнях та схвалили на виконкомі міської ради. Окрім того, показники проєкту бюджету були обговорені на засіданнях всіх постійних комісій міської ради та підтримані ними.
В місті Дніпро 11 грудня було проведено онлайн бюджетні слухання з питання формування показників проєкту бюджету на 2023 рік. Перед цим захід було анонсовано разом з інформацією про механізм участі. Так, за окремим посиланням жители територіальної громади міста мали можливість поставити запитання під час слухань у чаті Zoom-конференції у текстовому форматі через коментарі. Проєкт бюджету було оприлюднено для ознайомлення на сайті ради разом із посиланням на трансляцію на каналі YouTube.
Проєкт бюджету міста Житомир на 2023 рік з пояснювальною запискою оприлюднено на сайті міської ради 7 грудня з метою збору пропозицій від громадян у письмовій та електронній формі протягом 10 днів. Звіт за результатами розгляду пропозицій повинен бути оприлюднений на офіційному сайті ради.
Громадські слухання щодо проєкту бюджету 2023 відбулись у місті Луцьк 8 грудня за розпорядженням міського голови. Захід проводився в режимі онлайн-трансляції на сайті Луцької міської ради, попередньо цифри були висвітлені на платформі електронної демократії e-dem.ua. Пропозиції та зауваження щодо бюджету збиралися на офіційному сайті Луцької міської ради.
У місті Суми провели електронні консультації щодо бюджету та Програми економічного соціального розвитку на 2023 рік. Пропозиції та зауваження до проєктів приймалися з 23 листопада по 5 грудня. Тексти документів, разом із онлайн-формами для збору пропозицій громадян були оприлюднені на офіційному сайті міста 22 листопада.
Результати електронних консультацій також оприлюднено на сайті.
Громадські слухання щодо проєкту бюджету 2023 провели у місті Тернопіль 16 грудня, попередньо анонсувавши захід. Обговорення відбулись в режимі онлайн, зареєстрованим учасникам на електронні пошти надсилались відповідні запрошення. Всі охочі мали можливість ознайомитися з проєктом бюджету, діаграмами та пояснювальною запискою на сайті міста, як і згодом з протоколом проведених обговорень.
Електронні консультації з громадськістю щодо проєкту бюджету на 2023 провели і у місті Чернівці за розпорядженням міського голови. Пропозиції громадян в онлайн-форматі через заповнення відповідної форми збирали з 2 по 7 грудня на електронну пошту фінансового управління або в письмовому вигляді. Для ознайомлення громадян з проєктом бюджету, його текст було оприлюднено на сайті ради.
"Важливо, що окремі міські ради навіть у воєнний час знайшли можливість запровадити деякі або майже всі елементи залучення громадян до формування бюджетної політики. Це, з одного боку, демонструє сталість процесів щодо впровадження відкритої та прозорої політики місцевої влади. А з іншого, дає впевненість жителям громад у тому, що взаємодія між громадянами та владою є суспільно-важливою цінністю, якій не завадять жодні обставини", - переконаний координатор Громадського Партнерства Анатолій Бойко.
Авторка: експертка Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" Альона Єгорова