Структура дошкільної та середньої освіти м.Суми включає 32 загальноосвітніх заклади (школи), що є комунальними установами СМР, 1 вечірню школу, 42 дошкільних навчальні заклади (дитячі садочки). В місті також функціонує 7 закладів системи позашкілля, та 7 професійно-технічні навчальні заклади. Кожен із зазначених закладів є окремим розпорядником коштів місцевого бюджету має власну бухгалтерію, а значить усі закупівлі здійснює самостійно, а не централізовано.
Ми вирішили здійснити перевірку здійснення бюджетних закупівель даними закладами через електронні системи моніторингу та контролю за публічними закупівлями Prozorro та E-data. Оскілки кожен із зазначених суб’єктів моніторингу є закладом, що працює з дітьми, логічним є те, що всі вони здійснюють закупівлю продуктів харчування. Саме за цією категорією товарі і був здіснений моніторинг. Досліджуваним періодом є січень – жовтень 2016 року.
З метою здійснення порівняння, нашою організацією був зроблений запит до обласного управління статистики щодо середньої вартості цін на продукти харчування по Сумській області у період з січня по жовтень 2016 року (додається).
Відповідно до єдиного закупівельного словника (державного класифікатора) ДК 021:2015 існують групи товарів, робіт ат послуг за якими здійснюються закупівлі, а вірніше формуєтся інформація про предмет закупівлі, що має відповідати визначеному коду зі словника. Так, даний словний містить кілька розділів, одним з яких є розділ 15000000-8 «Продукти харчування, напої, тютюн та супутня продукція». Даний розділ мстить 7 груп товарів категорії, кожна з яких ще поділяється на велику кількість підгруп.
А це значить, що під час формування закупівлі розпорядник коштів має право здійснювати закупівлю або на загальну суму і формувати предмет закупівлі як «Продукти харчування», а уже в самій специфікації, чи під час розподілу по лотам, зазначати що саме прагне придбати. Або (що власне і роблять замовники частіше за все) дробити предмети закупівлі на підгрупи в межах кожної з груп розділу «Продукти харчування», а заначить на старті загальну суму договору робити меншою, а значить такою, що не виходить на надпорогові закупівлі, тобто тендер і дозволяє укладати прямі договори з «договірною» неконкурентною ціною.
Під час моніторингу закупівель через систему Prozorro з’ясувалося, що ЖОДЕН заклад освіти серед вище перерахованих не здійснював закупівлю продуктів харчування шляхом проведення відкритих торгі. або на суму понад 200,00 тис.гривень по одному предмету закупівлі. Моніторинг здійснення допорогових закупівель демонструє поодинокі випадки використання електронної системи закупівель Prozorro. Частіше за все дані закупівлі відбуваються по окремим підгрупа товарів («Морква», «Картопля», «Соки фруктові» тощо). Замовниками в переважній більшості виступають відділи освіти чи освітянські заклади обласного значення (одним з найактивніших замовників, наприклад, є КЗ СОР «Обласна гімназія для талановитих та обдарованих»), що свідчить про більш ретельний контроль та вплив керівництва області на свої структури, аніж координація процесу в СМР.
Проте, ми вирішили більш детально вивчити одину із закупівель по даному навчальному закладу. Нас зацікавила закупівля Соку фруктового та томатного на загальну суму 111,6 тис. гривень. Згідно оголошенню замовник планував придбати загально 6974 л соку на загальну суму 111,6 тис.гривень, або в середньому по 16,01 грн. за 1 л. Відповідно до проведеної процедури переможцем було визначено КП СМР «Дрібнооптторговий», що запропонувало першочергову вартість 90,6 тис.грн.. або по 13 грн. за 1 л, а в результаті «збило» ціну до 68,8 тис.грн., або по 9 грн. за 1 л в середньому.
Нам стало цікаво, що ж це за такий підприємець, який при середньообласній вартості за 1 л соку в серпні місяці 17,48 грн., погоджується продавати сік по 9 грн. за 1 л, і чому тоді замовник першочергово визначим таку високу ціну.
Ми вирішили скористатися іншою електронною системою моніторингу бюджетних закупівель «E-data», де перевірили усі фінансові операції фігурантом яких виступило КП «Дрібнооптторговий».
З’ясувалося, що за період з 01 січня по 01 жовтня 2016 року із зазначеним підприємством було укладено понад 50 угод, платниками яких є переважна більшість шкіл та дитячих садочків м.Суми.
Для прикладу наводимо дані за вересень 2016 року
Середня вартість 1 угоди становить 30,0 тис.грн., тобто сумарно дане підприємство за 9 місяців 2016 року отримало прибутку понад 1,5 млн.грн. Зазначимо,також, що формулювання предмету закіпвлі в даному випадку (що здійснювалося поза системою Prozorro) звучить як «Оплата за продукти харчування», тобто тут уже на підгрупи товарів не ділять, укладають прямі договори.
Вирішили перевірити ще одну річ. Так, відповідно до ЗУ «Про публічні закупівлі», у разі, якщо сума закупівлі товару або послуги є меншою ніж 200,0 тис.грн., але більшою ніж 50,0 тис. грн., замовник ЗОБОВ’ЯЗАНИЙ викласти звіт про укладений договір протягом 1 дня з моменту його укладання. Дана норма закону з 01.08.2016 діє абсолютно для ВСІХ розпорядників бюджетних коштів. Як бачимо вище, у вересні Сумский НВК № 42 уклав договір та здійснив оплату продуктів харчування КОРП «Дрібнооптторговий» на загальну суму 59,57 тис.грн. Ми перевірили у системі Prozorro наявність звіту про дану закупівлю, використавши код ЄДРПОУ замовника (платника). І що ми бачимо? Звіт відсутній.
Висновки робіть самі. Але на нашу переконливу думку, система освіти в м.Суми усіма можливими способами намагається уникнути публічного та прозорого використання коштів платників податків. Хочеться вірити, що все це заради економії та поповнення міської казни.