2 травня 2023 року Верхова Рада України прийняла Закон «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі - Закон) (реєстраційний номер 6504), який скеровано на підпис Президенту України. Про зміни, які він запровадить, читайте у серії матеріалів очільниці ЦНАПу Олександрівської громади Ольги Циркунової, яку вона підготувала спеціально для Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!".
Відповідно до «Перехідних та прикінцевих положень» Закону, він набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування, але не раніше ніж через шість місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022,затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24лютого 2022 року № 2102-IX.
Виходячи з викладеного, вже зараз потрібно ознайомлюватись з текстом прийнятого Закону, щоб мати достатньо часу на втілення прийнятих змін у реальність.
Темі нового Закону ми приділимо декілька статей, щоб всебічно та змістовно проаналізувати його, оскільки нововведень багато і всі вони мають бути детально розглянуті.
Відповідно до частини статті 1 прийнятого Закону, служба в органах місцевого самоврядування - це публічна професійна діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, щодо забезпечення реалізації територіальними громадами права на місцеве самоврядування та здійснення окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.
Законом також передбачено визначення низки термінів, що можна віднести до позитивних змін, оскільки в чинному Законі вони відсутні, а це часто завдавало певних незручностей та призводило до неправильного трактування деяких окремих положень Закону.
В поточній редакції Закону зазначається, що його дія не поширюється на технічних працівників та обслуговуючий персонал, а відповідно до прийнятого Закону, вказана норма стала більш розширеною. Так, відповідно до частини 2 статті 3 Закону, його дія не поширюється на:
1) депутатів місцевих рад, крім тих, які є посадовими особами місцевого самоврядування;
2) працівників органів місцевого самоврядування, які виконують функції з обслуговування;
3) працівників комунальних підприємств, установ або організацій, що засновані радою та належать до сфери її управління.
Перелік принципів служби в органах місцевого самоврядування, які містяться в Законі, мають більш детальне визначення, на відміну від поточної редакції Закону. Це дозволяє не просто вивчити перелік принципів, але й розуміти, що законодавець заклав в кожен з принципів, які заходи мають здійснювати посадові особи в органах місцевого самоврядування та якими внутрішніми якостями мають володіти для дотримання наявних принципів.
Статтею 6 Закону визначено, хто належить до посад в органах місцевого самоврядування, а саме:
1) посади службовців місцевого самоврядування, на які особи призначаються на підставі конкурсної процедури або за іншою процедурою, передбаченою Законом, наділені повноваженнями щодо виконання завдань і функцій місцевого самоврядування;
2) виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах або обираються відповідною радою з числа депутатів цієї ради або затверджуються відповідною радою, наділені повноваженнями щодо виконання завдань і функцій місцевого самоврядування;
3) посади працівників патронатної служби, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті (у разі створення), районної, обласної ради на строк його повноважень, відповідно до законодавства про працю з урахуванням особливостей передбачених Законом з метою сприяння діяльності відповідного голови;
4) посади працівників органів місцевого самоврядування, які виконують функції з обслуговування, визначаються відповідною радою на підставі критеріїв затверджених Кабінетом Міністрів України. На такі посади особи призначаються і звільняються відповідно до законодавства про працю, умови оплати праці таких працівників визначається Кабінетом Міністрів України.
Варто зазначити, що в поточній редакції Закону такої належності не встановлено.
В статті 14 поточної редакції Закону передбачено 7 категорій посад в органах місцевого самоврядування. В прийнятому Законі категорій посад тільки 3.
Відповідно до частини 2 статті 7 Закону, установлюються такі категорії посад службовців місцевого самоврядування:
1) категорія "І" — посади:
- керуючого справами виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради (у разі створення);
- керуючого справами виконавчого апарату районної, обласної ради;
- керуючого справами секретаріату (апарату) Київської, Севастопольської міської ради;
- керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів сільської, селищної, міської, районної у місті ради (у разі створення) зі статусом юридичної особи публічного права, їх заступників;
2) категорія "ІІ" — посади:
- керівників структурних підрозділів апарату сільської, селищної, міської, районної у місті ради (у разі створення), їх заступників;
- керівників структурних підрозділів відділів, управлінь та інших виконавчих органів сільської, селищної, міської, районної у місті ради (у разі створення) зі статусом юридичної особи публічного права, їх заступників;
- керівників структурних підрозділів виконавчого апарату районної, обласної ради, їх заступників;
- керівників структурних підрозділів секретаріату (апарату) Київської, Севастопольської міської ради, їх заступників;
3) категорія "ІІІ" — посади головних спеціалістів, провідних спеціалістів, спеціалістів, інші посади службовців місцевого самоврядування, не віднесені до категорій "І" і "ІІ".
Також однією з новел прийнятого Закону є встановлення підкатегорій посад службовців місцевого самоврядування, відповідно до статті 8 Закону категорії посад службовців місцевого самоврядування поділяються на підкатегорії:
1) категорія "І":
І-1 — посади керуючих справами в органах місцевого самоврядування;
І-2 — посади керівників виконавчих органів сільської, селищної, міської, районної у місті ради (у разі створення) зі статусом юридичної особи публічного права, їх заступників;
2) категорія "ІІ":
ІІ-1 — посади керівників самостійних структурних підрозділів апарату сільської, селищної, міської, районної у місті ради (у разі створення), виконавчого апарату районної, обласної ради, виконавчих органів сільської, селищної, міської, районної у місті ради (у разі створення) зі статусом юридичної особи публічного права та їх заступників;
ІІ-2 — керівники структурних підрозділів у складі самостійних структурних підрозділів апарату сільської, селищної, міської, районної у місті ради (у разі створення), виконавчого апарату районної, обласної ради, виконавчих органів сільської, селищної, міської, районної у місті ради (у разі створення) зі статусом юридичної особи публічного права та їх заступників;
3) категорія "ІІІ":
ІІІ-1 — посади головних спеціалістів в органах місцевого самоврядування;
ІІІ-2 — посади провідних спеціалістів в органах місцевого самоврядування;
ІІІ-3 — посади спеціалістів в органах місцевого самоврядування.
Враховуючи те, що в поточній редакції Закону відсутні в наявних категоріях деякі посади, то таке детальне визначення повинне мати тільки позитивні наслідки.
В наступній статті ми більш детально розглянемо наступні розділи прийнятого Закону, порівняємо їх з поточною редакцією Закону та проаналізуємо новели законодавства в сфері служби в органах місцевого самоврядування.