На що скеровує кошти місцева влада тимчасово окупованих громад: попередні результати моніторингу

22 квітня 2025, 9:07

12 з 20 територіальних громад Донецької, Запорізької, Луганської і Херсонської областей, які перебувають  у тимчасовій окупації і беруть участь у проєкті «Бюджети в екзилі. 2.0», надали необхідну інформацію щодо бюджетного процесу та погодилися на інтервʼю з експертною командою проєкту. Експертна команда Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» і ГО «Кризовий медіа-центр «Сіверський Донець» продовжує працювати над оцінкою прозорості та ефективності бюджетних процесів у цих громадах, після чого будуть надані рекомендації для покращення процесів управління бюджетами.

Водночас, за інформацією провідної експертки проєкту Олени Ніжельської, від окремих громад уже отримано категоричні відмови від інтерв'ю з боку посадових осіб:

“На фоні підвищення суспільного інтересу до цієї теми - прозорості бюджетного процесу в тимчасово окупованих територіальних громадах - дивно не скористатися можливістю та висловити свою позицію з боку посадовців. Але в таких випадках ми проводитимемо наші дослідницькі інтервʼю лише з представниками і представницями громадськості, адже нам важливо зібрати максимум інформації та якомога краще вивчити тенденції, виклики й надати дійсно адресні рекомендації в кожному конкретному випадку”, - пояснила експертка.

Посадовці, які погодилися на надання інформації, відзначили, що основними статтями видатків у громадах є підтримка обороноздатності країни, допомога внутрішньо переміщеним особам, ветеранам і їхнім родинам, а також родинам загиблих. Крім того, частина бюджетних коштів скеровується на підтримку релокованих освітніх і медичних закладів, які працюють в екзилі, оздоровлення дітей з тимчасово окупованих громад тощо. Важливо, що в низці громад намагаються і той чи інший спосіб підтримувати звʼязки з жителями та залучати їх до різного роду активностей: 

“Ми відновили роботу ЦНАПу, у нас працює реєстратор, до нього звертаються наші жителі, переважно для отримання різного роду довідок, у першу чергу щодо місця проживання. Спілкуємося з жителями онлайн переважно: через різні месенджери, в групах соцмереж і так далі. Проблема в тому, що у нас зараз відсутня участь громадськості безпосередньо в прийнятті рішень. Ми, наприклад, як громада розпочали роботу над комплексним планом відновлення, але не можемо рухатися далі, бо не маємо статистичних і фактичних даних щодо ситуації в громаді, яка є тимчасово окупованою. І також нам потрібно залучати наших жителів до обговорення цього плану. Ми над цим думаємо, як це краще зробити”, - розповіли посадовці однієї з громад.

Крім того, у деяких громадах відзначили, що вони зіштовхнулися на початку окупації з викраденням коштів з місцевого бюджету через зрадницьку позицію окремих посадовців, які на той момент ще мали право електронного підпису та необхідні доступи. Є й проблеми із плануванням компенсацій, які, на переконання окремих посадовців, після деокупації повинні сплатити підприємці, які зараз працюють в умовах окупації:

“Дивіться, там залишилися люди, які працюють на окупантів. Фермери, наприклад, які розорюють землі, збирають врожаї. Ми їх бачимо, що вони наради проводять, новини про них окупанти пишуть. Треба розробити механізм, щоб вони не лише понесли покарання абощо, але щоб виплатили компенсацію за це, в ідеалі - в бюджет громади”, - запропонували в одній з громад.

Наразі експертна команда продовжує досліджувати інформацію щодо функціонування ОМС, ВЦА і ВА тимчасово окупованих громад, аналізує законодавчі рамки, що регламентують бюджетні процеси тимчасово окупованих громад в умовах воєнного стану, моніторить офіційні ресурси громад, а також використовує дані, отримані із відповідей на запити на публічну інформацію. 

Після цього експертна команда розробить та надасть громадам рекомендації для покращення прозорості та ефективності бюджетних процесів та збереження інструментів партисипативної демократії в умовах воєнного стану.

Нагадаємо, у 2024 році проєкт «Бюджети в екзилі» було реалізовано у 10 пілотних громадах Луганської та Донецької областей. Метою проєкту «Бюджети в екзилі 2.0» є сприяння підвищенню рівня прозорості та ефективності бюджетних процесів у 20 громадах Луганської, Донецької, Запорізької та Херсонської областей, що перебувають в тимчасовій окупації, через проведення відкритого комплексного фахового дослідження бюджетних процесів цих громад за період з 2022 по 2024 роки. Проєкт також передбачає проведення інформаційної кампанії, яка приверне увагу до проблем та рішень, ідентифікованих у дослідженні, сприяючи підвищенню обізнаності громадян та зміцненню довіри до органів управління. В ініціативі беруть участь такі громади: Кремінська, Лисичанська, Міловська, Сіверськодонецька, Шульгінська (Луганська область); Бахмутська, Волноваська, Маріупольська, Світлодарська, Соледарська (Донецька область); Бердянська, Мелітопольська, Приморська, Приазовська, Софіївська (Запорізька область); Каховська, Каланчацька, Скадовська, Чаплинська, Присиваська (Херсонська область).

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».