У трьох містах обласного значення та одній ОТГ при формуванні місцевих бюджетів 2018 ґрунтувались програмно-цільовим методом (ПЦМ). У громадян з’явилась можливість по показникам бюджетних програм оцінити і порівняти заплановану, фактичну вартість муніципальних послуг з іншими місцевими громадами, що практикують ПЦМ. Відповідні паспорти бюджетних програм 2018 р розміщено на офіційних сайтах міськрад Северодонецьк, Рубіжне, Лисичанськ та Новопськовська ОТГ.
Так органи місцевого самоврядування виконали вимоги ст.20 та п. 18 розділку IV прикінцевих положень Бюджетного кодексу України, почув рекомендації громадського аудиту запровадження ПЦМ, що проведено протягом 2017 р. експертами Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» за методикою та при координації ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» у 29 місцевих громадах півдня і сходу України. Аналітична записка громадського аудиту
Також органи місцевого самоврядування м. Северодонецьк почули рекомендації перших бюджетних громадських слухань. Так 6 млн грн замість преміювання чиновників підуть на підвищення заробітних плат вчителям та вихователям дитячих садків.
Саме ці про ці здобутки та їх можливу практичну користь для мешканців у разі послідовного руху органів місцевого самоврядуванні, громадськості і ЗМІ до демократичних, доброчесних, прозорих і зрозумілих місцевих бюджетних процесів ішлось на прес-брифінгу, що відбувся 21.02.2018 у КМЦ «Сіверський Донець».
На серії круглих столів, що відбулись у листопаді 2017 за результатами громадського аудиту, учасники Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» та партнери проекту «Ефективні та доброчесні бюджети в 5-ти областях півдня та сходу України» ініціювали розгляд питання про те, що місцеві бюджети Луганської області не виконали вимоги про діючого законодавства України щодо використання ПЦМ. Докладніше про круглі столи
Проведення громадського аудиту в інших областях півдня і сходу України виявило, що рівень дотримання бюджетних процедур в умовах запровадження ПЦМ у більшості з 29 місцевих громад складає менше 50%.
Особливе занепокоєння викликало неякісне визначення вартості муніципальних послуг. Наприклад, видатки на утримання 1 га зелених насаджень за паспортами бюджетних програм 2018 р у м. Миколаєві 150 тис. грн на рік, у Києві та Одесі — 50 тис. грн. Середні витрати на капітальний ремонт 1 кв.м. доріг за різними розпорядниками бюджетних коштів м. Миколаєва складав 450 — 560 грн. Вартість перевезення одного трупу тварини у м. Миколаєві — більше 500 грн.
А ігнорування запровадження ПЦМ місцевим громадами Луганщини, що стали лідерами антирейтингу громадського аудиту, загалом не дозволяло оцінити і порівняти вартість муніципальних послуг. А значить робила бюджетних процес закритим та незрозумілим для громадян, депутатів та потенційних інвесторів.
Учасники та партнери Проекту вдячні керівництву та фахівцям Сєверодонецької, Рубіжанської та Лисичанської, Новопсковської ОТГ, міським радам за порозуміння та плідну співпрацю.
Місцеві бюджети на 2018 рік були вже розроблені відповідно до вимог програмно-цільового методу. Паспорти бюджетних програм своєчасно затверджені та розміщені на сайтах згаданих рад.
В той же час представники громадськості закликають звернути увагу на деякі проблеми та ризики, пов’язані з подальшим запровадженням ПЦМ:
— при розміщенні на сайтах ОМС паспортів бюджетних програм не в повній мірі були дотримані вимоги стандартів оформлення відкритих даних (зокрема, щодо машинозчитуваності);
— існують ризики застосування санкцій до головних розпорядників бюджетних коштів за несвоєчасну підготовку бюджетних запитів згідно встановленої Мінфіном України форми.
Наприклад, в минулому році на інформаційні запити громадських організацій не були надані копії бюджетних запитів управліннями житлово-комунального господарства та охорони здоров’я Сєверодонецької міської ради, розпорядниками бюджетних коштів м. Лисичанська.
Затверджені місцевими фінансовими органами «Інструкції з підготовки бюджетних запитів» не відповідають вимогам Мінфіну та створюють правову колізію.
— існують побоювання, що до 20 березня 2018 р. не всі розпорядники бюджетних коштів виконають вимоги чинного законодавства щодо обов’язкового публічного представлення паспортів бюджетних програм та звітів про виконання бюджету за 2017 р. Більш того, встановлена законодавством процедура проведення консультацій з громадськістю часто не виконується;
— не виконані вимоги щодо затвердження виконкомами місцевих рад бюджетних прогнозів на наступні за плановим два бюджетні роки.
Сподіваємось, що до 15 березня 2018 р. у громадах відбудеться публічне представлення паспортів бюджетних програм 2018 р. з показниками відповідно до вимог Cт. 8 , Бюджетного кодексу України та за формами, встановленими Міністерством фінансів України, що стане черговим кроком до встановлення демократичних стандартів бюджетного процесу місцевих громад.
Зі свого боку, до кінця березня ц.р. експерти Проекту проаналізують відповідність згаданих паспортів вимогам Бюджетного кодексу України та пакету наказів Міністерства Фінансів України і профільних міністерств, а і проаналізують заплановану вартість муніципальних послуг згаданих місцевих громад регіону, порівняв їх з місцевими громадами з інших областей України.
Напрацювання проекту будуть презентовані наприкінці березня на черговому засіданні прес-клубу у КМЦ "Сіверський донець", та запросив до дискусії з місцевих чиновників, депутатів щодо ефективності місцевих бюджетних процесів.
Брифінг у «Кризовий медіа-центр «Сиверський Донець» проведено ГО «Громадський інститут розвитку регіональних ініціатив» (ГІРІ)» у рамках проекту «Ефективні і доброчесні місцеві бюджети в 5 областях півдня і сходу України», який реалізує ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» у рамках Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» при фінансовій підтримці Посольства Великобританії в Україні.
Мета проекту: запровадити в бюджетний процес 20 пілотних громад із 5-ти областей півдня і сходу України принципи демократичного розвитку шляхом моніторингу доброчесності впровадження програмно-цільового методу (ПЦМ), ефективності витрачання коштів місцевих громад та навчальної, коуч-підтримки партнерських проектів з підвищення ефективності і доброчесності бюджетів пілотних громад.
Програмно-цільовий метод – це метод управління бюджетними коштами, що дав можливість кожному громадянину оцінив ефективность витрачання коштів своєї місцевої громади з іншими, проконтролювати щирість, компетентність використання бюджетних коштів чиновниками і депутатами на всіх стадіях публічних фінансів.
Відповідно до ст.18 «Прикінцевих положень» Бюджетного Кодексу України міські та районні бюджети були повинні використовувати програмно-цільовий метод ще з минулого 2017 року.