Моніторинговий візит до Коломиї мав на меті з’ясувати чи вірно розуміються положення Методології з оцінки прозорості місцевих бюджетів, відповідно обговорити можливі варіанти підвищення прозорості бюджету громади та власне саму зацікавленість міської влади впливати на динаміку попередньої оцінки стану прозорості.
Події сесії, яка прийняла політичне рішення щодо відставки секретаря ради, напевне вплинула на робочий темп в раді, на графік відпусток і вихідних посадовців, тому основне спілкування припало на фінансове управління міськради, яке очолює ні мало не багато, а заслужений економіст України.
Експерт ЗЕОНу, Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!», Микола Орлов, ознайомив керівника фіноргану про мету візиту, обговорили чи всі позиції із інформаційних запитів, які надсилалися до міськради, задоволені змістовно. В свою чергу п. Ганна Бакай, поділилася досвідом створення та розповсюдження візуалізованої інформації про бюджет.
Не покидало відчуття недовикористання потенціалу фінансового управління в життєдіяльності міської влади, певної автономності, яку би було добре спрямувати у єдиному напрямку. Адже фінансова інформація потребує аргументованості, компетентності, а комунікації із громадою, які поки є ахілесовою п’ятою в місті, комунікативних навичок, креативності, унаочнення інформації.
Це як в машині, водій має уявляти весь процес і складові успішного руху авто вперед. Тому, настав час об’єднати всі зусилля в частині розуміння потреб своєї громади, залучення громади до планування свого ж життя міста і в місті, прозорості бюджетних процесів. Чудовому місту Коломия це має бути по силам.
А тепер конкретніше по цифрам. Згідно з попередньою оцінкою, рівень відкритості інформації про бюджетний процес у м. Коломия становить 30%. До такого висновку дійшли експерти Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" за результатами моніторингу в межах проекту Фонду Східна Європа «Проведення комплексної оцінки бюджетних процесів через застосування Методології оцінки рівня прозорості місцевих бюджетів», що фінансується проектом «Партнерство з розвитку міст» (ПРОМІС).
Серед позитивних сторін відкритості (оприлюднення) інформації:
- Розробка та оприлюднення паспортів бюджетних програм.
Потенційно позитивні, за якими місто вже працює, але ще немає кінцевого результату:
- Прийняття та оприлюднення рішення про бюджет. Все відбувається по процедурам, але дати оприлюднення самого рішення визначити не можливо, тому ця технічна складова потребує узгодження.
- Звіти про виконання паспортів бюджетних програм, однак потрібно забезпечити можливість розміщення звітів із ідентифікацією дати розміщення.
Водночас є позиції, які потребують покращення, причому деякі з них, можна зробити швидко:
- Не розроблений та не оприлюднений прогноз доходів та видатків на плановий та наступні за плановим два бюджетні роки.
- Всі проекти рішень та рішення про затвердження квартальних звітів про виконання бюджету, мають оприлюднюватися вчасно, з усіма додатками, і так, щоб можна було ідентифікувати дату розміщення інформації. А допоки на офіційному сайті подібні проекти рішень не знайдені.
- Головні розпорядники бюджетних коштів не оприлюднили бюджетні запити, підготовлені за формою, встановленою Наказом Мінфіну від 17.07.2015 р. № 648 «Про затвердження типових форм бюджетних запитів для формування місцевих бюджетів».
- Діяльність комунальних підприємств в частині прозорості, звітності про їх діяльність не є зразковою, є статична сторінка де розміщена часткова інформація про комунальні підприємства.
Таким чином, для закріплення позицій, більше ніж наявні 30%, потрібно звернути увагу на наступне (перелік не виключний, більше рекомендацій наведено у повному звіті):
- Розробити та оприлюднити прогноз доходів та видатків на плановий та наступні за плановим два бюджетні роки.
- Розробляти та оприлюднювати бюджетні запити форми 1,2,3 згідно Наказу Мінфіну від 17.07.2015 р. № 648 «Про затвердження типових форм бюджетних запитів для формування місцевих бюджетів».
- Виконувати вимоги 78 ст. Господарського кодексу України, щодо оприлюднення інформації про діяльність комунальних підприємств, рекомендовано розробити та впровадити Положення щодо цього. Зручності додає розміщення інформації в єдиному розділі.
- Всі проекти рішень про затвердження квартального звіту про виконання бюджету, мають оприлюднюватися вчасно, з усіма додатками, бажано в одному розділі з іншими бюджетними документами.
- Проекти рішень з усіх бюджетних питань рекомендується не видаляти після їх затвердження сесією.
Підхід, який застосовувався при здійсненні моніторингу, він використовував різні інструменти. Це і безпосередній пошук інформації на офіційному сайті ради, уточнення деяких позицій через спілкування, листування з посадовими особами місцевої ради. Окрім того, різні розділи загального опитувальника, заповнювалися у різні проміжки часу, тому протягом часу могли відбуватися зміни, які вже повторно не моніторилися. Автори не ставили за мету знайти інформацію будь-якою ціною, а виходили із статусу «пошук здійснює середньостатистичний користувач сайту», в разі якщо відповідь органу місцевого самоврядування різнилася із баченням експерта, то в таблицю оцінок заносилася думка експерта, яка аргументована відповідно до Інструкції до заповнення опитувальника з оцінки прозорості місцевого бюджету