Більше ніж за тиждень до Нового Року, 22 грудня, міська рада Конотопа розглядатиме проект рішення про бюджет міста на 2017 рік. Ми спробували проаналізувати, яким же буде кошторис міста цього року, і як він відрізняється від минулорічного.
Конотопські фінансисти заклали в бюджет-2017 наступні основні цифри:
- доходи міського бюджету прогнозуються на рівні 623,7 млн. грн., в тому числі доходи загального фонду 604,2 млн. грн., доходи спеціального фонду 19,5 млн. грн., у тому числі бюджету розвитку 0,640 млн. грн.;
- видатки міського бюджету складуть 621,7 млн. грн., в тому числі видатки загального фонду 585,7 млн. грн., видатки спеціального фонду міського бюджету – 36,0 млн. грн.
Крім того, бюджет міста Конотоп на 2017 рік передбачає також повернення кредитів до спеціального фонду міського бюджету у сумі 2,4 млн. грн. та надання кредитів з міського бюджету у сумі 2,4 млн. грн. для надання платних поворотних кредитів із спеціального фонду міського бюджету комунальному підприємству «Теплогарант», які можуть надаватися в разі нестачі власних коштів підприємства на виконання зобов’язань по кредитному договору з Північною Екологічною Фінансовою Корпорацією (НЕФКО).
Як бачимо, бюджет Конотопа планується профіцитним – очікуване перевищення доходів над видатками складає близько 18,5 млн. грн. Кошторис міста на 2017 рік передбачає передачу цього профіциту із загального фонду бюджету в бюджет розвитку.
Динаміка надходжень доходів до бюджету міста Конотоп зображена на діаграмі нижче. Перше, що кидається в очі – поступове зменшення надходжень у бюджет розвитку, і це на фоні зростання надходжень до загального фонду.
Наповнення міської скарбниці
Зазвичай увага бюджетних аналітиків та громадськості прикута до видаткової частини бюджету – саме там активісти намагаються викрити випадки, коли «пиляють бюджет». Натомість дохідна частина часто залишається поза увагою, а часто там можна знайти найцікавіше – якась малопомітна строчка в бюджеті, що надає, наприклад, податкову пільгу крупному підприємству, може коштувати для міста мільйони гривень. Спробуємо розібратися, як наповнюється міська скарбниця Конотопу.
Як видно з діаграми, левову частку (майже 59%) доходів загального фонду міського бюджету цього року складатимуть офіційні трансферти. В основному це цільові субвенції з державного бюджету (освітня, медична, субсидії, допомоги соціально незахищеним категоріям людей тощо), але є в цьому розділу бюджету надходження і від міжнародних установ – цього року до міської скарбниці надійде близько 1,2 млн. грн. грантових коштів. Що до податків та зборів, їх частка в дохідній частині бюджету Конотопа на 2017 рік складатиме близько 37,5%. Які ж саме податки і в якій кількості надходитимуть до міського бюджету? Відповідь на це питання дає діаграма нижче.
З 234 мільйонів податкових надходжень майже три чверті (169,6 млн. грн. або 72,5% всіх податкових надходжень) складає група податків на доходи фізичних осіб та на доходи підприємств. Причому податок на прибуток підприємств складає жалюгідні 50 тисяч гривень, все решта – ПДФО, податок, який відраховується із зарплати кожного працюючого мешканця Конотопа. Які висновки можна зробити з цієї цифри? По-перше, кожен конотопчанин має нарешті усвідомити, що бюджет, який розподіляє міська рада, не падає з неба – три чверті його власних надходжень сплачують працівники зі своїх зарплат. По-друге, виконавча влада міста Конотоп на чолі з міським головою мусить зрозуміти, що шлях до збільшення бюджету і процвітання міста лежить в площині збільшення кількості зайнятого населення, зменшенні безробіття (та прихованого безробіття, тіньових зарплат) та збільшенні заробітної плати, що її отримують робітники на підприємствах міста.
На що саме підуть податки конотопчан?
Активних громадян у бюджеті зазвичай найбільше цікавить одне – як саме будуть витрачені їх податки. У розрізі розпорядників бюджетних коштів бюджет Конотопа на 2017 рік виглядатиме наступним чином:
Як видно з діаграми, майже 90% міського бюджету буде витрачено виконавчим комітетом, відділом освіти та управлінням соціального захисту Конотопської міської ради. Щоправда, на ці статті витрат підуть не лише податки конотопчан ‑ у кошторисах цих головних розпорядників бюджетних коштів чималу частку займають відповідні цільові субвенції з державного бюджету. Перше, що кидається в очі при аналізі структури видатків міського бюджету Конотопа у розрізі розпорядників коштів, це незвично висока частка, що припадає на виконком. Більш уважний погляд на цифри дозволяє зрозуміти, що більша частина видатків виконкому пов’язана з КФКВ 0731 – лікарні. Той факт, що для медичної галузі головним розпорядником коштів є виконком КМР, є досить незвичним, але діючому законодавству не суперечить.
Бюджет розвитку
Серед різних статей видатків міського бюджету найбільш вільно міська рада може розпоряджатися так званим бюджетом розвитку – це як раз ті кошти, які витрачаються на поліпшення інфраструктури міста. Згідно додатку 7 до міського бюджету, цього року у Конотопі бюджет розвитку складатиме майже 17,2 млн. грн.
У 2017 році більше половини коштів бюджету розвитку буде витрачено управлінням ЖКГ – 8,8 млн. грн., з них 1 млн. на капітальний ремонт житлового фонду, 2,8 млн. на ремонт та заміну теплових мереж, 5 млн. грн. на реконструкцію та будівництво об’єктів комунальної власності (це реконструкція доріг по вулицям Мічуріна, Вільямса, Є.Бош та Ген. Тхора, а також проектні роботи ще по низці доріг).
Близько чверті всього бюджету розвитку – 4,1 млн. грн. «перепаде» освітній галузі. Цього року ці гроші підуть на дошкільні навчальні заклади (600 тис.), загальноосвітні школи (400 тис.), позашкільні заклади освіти (750 тис.). Окремими рядками стоять реконструкція будівлі Конотопського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №10 "Ялинка" (трохи більше 2 млн) та реконструкція будівлі Конотопської гімназії (322,5 тис.).
Більше 2,2 млн. грн. передбачено виконавчому комітету КМР, зокрема вкладення в центр «Спорт для всіх» (150 тис.) та капітальні видатки на лікарні (2,1 млн.). Ще близько 2 млн. грн. витратить відділ культури та туризму на реконструкцію палацу культури.
Рекомендації виконавчій владі Конотопа
Проаналізувавши бюджет Конотопа за 2016 рік та проект бюджету на 2017 рік, можемо порекомендувати міській владі Конотопа наступне:
- більш повно висвітлювати як поточний бюджет зі змінами до нього, так і проект бюджету на наступний рік з усіма додатками до нього. Наприклад, на офіційному сайті Конотопської міської ради відсутня пояснювальна записка до проекту бюджету на 2017 рік. Доцільно також розробляти інфографіку по бюджету, щоб зробити його більш зрозумілим для пересічного жителя міста. Чим більш прозорими і зрозумілими є дані про бюджет та його розподіл, тим більша довіра до місцевої влади і, відповідно, більш охоче бізнес сплачує податки і тим самим збільшує надходження до бюджету;
- враховуючи попередній досвід, коли реальні доходи бюджету міста по факту майже вдвічі перевищили цифри з проекту бюджету, рекомендуємо збільшити дохідну частину бюджету мінімум на 10-15% відсотків на черговій сесії міської ради. Заниження дохідної частини бюджету є досить розповсюдженою практикою серед міст України, вона дає можливість розподіляти кошти з перевиконання бюджету. Проте така практика має бути названа ганебною, оскільки гроші з перевиконання бюджету не проходять нормальний бюджетний процес;
- оскільки практика бюджету участі добре себе зарекомендувала в різних містах України та за кордоном, можемо порадити лише її розширювати. Громадський бюджет – це ще один крок на шляху бюджетної децентралізації, що також, за умови успішного впровадження, може вирішити більшість інфраструктурних проблем та зняти напругу між платниками податків та тими, хто їх розподіляє;
- для збільшення ефективності використання бюджетних коштів ширше використовувати систему електронних закупівель ProZorro, водночас приділяючи більше уваги детальній розробці тендерної документації (для того, щоб не отримати в результаті аукціону найдешевший товар/послугу незрозумілої якості);
- доцільно також розробити і прийняти бюджетний регламент міста Конотоп, передбачивши в ньому серед іншого залучення до робочої групи з розробки бюджету міста не лише чиновників міської ради, а й її депутатів та представників громадськості на паритетних засадах. Це дозволить не тільки зняти недовіру до розробників бюджету, а й полегшить його прийняття в міській раді та дозволить громаді впливати на найважливіший кошторис міста не постфактум, а у процесі його розробки.