ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» продовжує аналізувати бюджет м. Миколаєва. У даному огляді ми проаналізуємо як змінилися основні показники бюджету міста у 2018 р. порівняно з бюджетом 2017 р. Джерелом даних для аналізу за 2018 р. став плановий бюджет, затверджений рішенням міської ради від 21.12.2017 р. №32/17 «Про міський бюджет міста Миколаєва на 2018 рік», опублікований на сайті міської ради. Аналогічні бюджетні дані за попередні роки також взято з офіційного сайту Миколаївської міської ради.
Порівняння даних з 2017 р. показує, що розмір бюджету м. Миколаєва продовжує зростати. На рис. 1 представлена динаміка його зростання впродовж 2014-2018 рр. Порівняно з 2012 р. загальна величина бюджету збільшилися майже у 2,6 рази – з 1,7 до 4,4 млрд грн. У порівнянні з 2017 р. величина бюджету зросте на 800 млн грн (на 22 %).
Рис. 1. Динаміка бюджету м. Миколаєва за 2012-2018 рр., млрд грн
Збільшення бюджету міста дає додаткові можливості міській громаді для покращення життя у місті.
За рахунок чого сталося таке збільшення? На рис. 2 представлено як змінилися основні статті доходів бюджету м. Миколаєва у 2018 р. порівняно з 2017 р.
Рис. 2. Порівняння статей доходів бюджету м. Миколаєва за 2017-2018 рр., млн грн
Порівняння статей доходів бюджету Миколаєва свідчить, що заплановано зростання по переважній більшості статей доходів. Так, найбільша стаття власних доходів міста – податок з доходів фізичних осіб (ПДФО) зросте з 1290 млн грн у 2017 р. до 1430 млн грн у 2018 р., тобто приріст складе 140 млн грн (11 %).
Також зростуть інші джерела доходів:
— єдиний податок – на 48 млн грн (21 %);
— оренда плата – на 41 млн грн (21 %);
— земельний податок – на 31 млн грн (37 %);
— неподаткові надходження – на 25 млн грн (31 %).
При цьому надходження від підакцизних товарів зменшаться на 21 млн грн (-11 %).
Найбільш суттєво в абсолютному розмірі зростуть субвенції з державного бюджету – на 393 млн грн – на 24 % більше, ніж у 2017 р.
Заплановані власні доходи міського бюджету перевищать очікуваний у 2018 р. рівень інфляції (9 % закладено урядом в держбюджет-2018), що дає можливість говорити про позитивні очікування міської влади відносно зростання економіки міста у 2018 р.
Значних змін зазнали й витрати бюджету Миколаєва у 2018 р. порівняно з попереднім роком – рис. 3.
Рис. 3. Порівняння статей витрати бюджету м. Миколаєва за 2017-2018 рр., млн грн
Аналіз показує, що найбільш суттєво зросте фінансування міських соціальних програм – на 369 млн грн, або на 39 %.
При цьому витрати на освіту збільшаться лише на 20 млн грн, або на 2 %, що з урахуванням прогнозу на інфляцію (9 %), рівнозначно їхньому зменшенню на 7 %.
Фінансування медичних програм коштом міського бюджету Миколаєва зросте на 26 млн грн, або на 5 %, що також не компенсує запланованого зростання рівня цін. Аналогічна ситуація в сфері культури та спорту – на 1 млн грн заплановано зменшення фінансування у 2018 р.
При цьому, порівняно з 2017 р., суттєвих скорочень зазнали витрати на ЖКГ і транспорт – на 32 % коштів заплановано менше на будівництво і ЖКГ, на 25 % менше на фінансування транспорту.
Суттєве збільшення витрат на соціальний захист у плановому бюджеті м. Миколаєва на 2018 р. відбувається на фоні фактичного зменшення фінансування за іншими напрямками.
ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» у 2018 р. планує продовжити аналіз бюджету міста Миколаєва та бюджетів інших громад Миколаївщини, здійснювати громадський аудит бюджетного процесу, організовувати навчання громадських діячів у цій сфері.
Аналіз міського бюджету Миколаєва, супровід Громадського бюджету здійснюється експертами Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети», зокрема ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» та «Бюро аналізу політики», в рамках програми «Публічні бюджети від А до Я: інформування, активізація та залучення громадянського суспільства», що виконується Фондом Східна Європа у партнерстві з Фундацією польсько-української співпраці ПАУСІ за фінансової підтримки Європейського Союзу.