Про залучення громадян до бюджетного процесу, активізацію молоді та інструменти співпраці місцевої влади і жителів говорили під час ювілейного, десятого випуску онлайн-платформи «Територія громади: чесно та експертно» експерт Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» Михайло Джогола та представники громад, які мають позитивний досвід у цій сфері.
Як зазначив Михайло Джогола, різні громади часто мають схожі проблеми щодо активізації жителів та налагодження прозорої і зрозумілої співпраці місцевої влади і громади, тож в нагоді стають регулярна комунікація, зокрема через соціальні мережі, залучення молодіжних рад, регулярне інформування жителів про все, що відбувається і планується у громаді тощо.
Під час етеру заступник голови Білоберізької територіальної громади Василь Пилип'юк розповів про успішний досвід залучення жителів до Бюджету участі: зараз у голосуванні беруть участь 10% населення громади.
«Спочатку, коли ми лише запроваджували Бюджет участі, то починали з 30 тисяч гривень на його формування, потім було 40 тисяч, а вже у 2021 році – 230 тисяч. У 2018 році на конкурс подали 4 проєкти, участь у голосуванні взяли 60 осіб, а у 2021 році подано 42 проєкти, 23 з яких виграли, а 997 осіб взяли участь у голосуванні, і це 10% від чисельності населення. Спочатку було непросто, люди з недовірою поставилися до нього інструменту. Але ми не опускали руки, проводили роз’яснювальну роботу, наші співробітники розробили відеоінструкції про те, як подати проєкт і як голосувати. Користуємося при цьому лиш онлайн-інструментами, «паперового» голосування у нас нема, але люди чудово засвоїли нові технології, і можемо пишатися активністю», - поділився досвідом Василь Пилип’юк.
Заступниця голови Молодіжної ради Печеніжинської громади Марія Козьменко зауважила, що одним з важливих факторів активного залучення жителів до управління громадою і зокрема до бюджетного процесу є участь молоді у всіх ініціативах.
«Ми одними з перших на Прикарпатті почали запроваджувати Бюджет участі, тоді, у 2018 році, всі заявки і голосування, на відміну від Білоберізької громади, у нас проходили офлайн – в ЦНАПі, в старостинських округах тощо. Але з початком пандемії ми вирішили перевести цей процес в онлайн-режим і стикнулися з проблемою, що жителям це важче опанувати. Тому ми вирішили їх більше про це інформувати: робили анонси в соціальних мережах, веселі меми, які подобаються молоді, відеоінструкції, як подати проєкт до бюджету участі та як голосувати. Також ми зробили відео про те, як подавати електронні петиції на наш сайт, це досить зручно і не потребує надскладних зусиль, натомість люди отримують простий і зрозумілий путівник. Крім того, ми активно використовуємо меми для привернення уваги молодих людей, і це дійсно спрацьовує, тож варто шукати шлях до кожної цільової аудиторії, щоб донести важливу інформацію», - порадила Марія Козьменко.
Наталя Павлюк, головна спеціалістка фінансового відділу П'ядицької громади, розповіла про такі інструменти залучення жителів до бюджетного процесу як «Бюджет для громадян» та бюджетний симулятор:
«Ми запустили наш симулятор буквально тиждень тому, і вже бачимо значний інтерес людей. Завдяки цьому інструменту на нашому сайті можна побачити, скільки коштів надходить до бюджету і на що вони використовуються. Спочатку люди відсторонено ставилися до «Бюджету для громадян» і симулятора, але поступово, коли побачили, скільки коштів витрачається на одного учня в школах, які є проєкти в бюджеті розвитку тощо, то зацікавилися і тепер уже ставлять питання регулярно. Видно, що люди включаються в життя громади, стають більш фінансово грамотними, обізнаними і ставлять дуже слушні питання. Але, звісно, місцевій владі треба фахово відповідати на все більш обґрунтовані питання і працювати абсолютно прозоро. І тоді довіра та співпраця точно будуть», - зазначила Наталя Павлюк.
За словами Надії Івасюк, начальниці фінансового відділу Нижньовербізької громади, у цій громаді вдалося активізувати людей завдяки «Бюджету для громадян» та «бюджетним слуханням»:
«Після того як ми почали застосовувати такі механізми, люди, які раніше не розуміли, звідки кошти, куди ми їх зобов’язані скеровувати, що значить цільові кошти, субвенція і так далі, тепер знають, що і як. У 2022 році ми плануємо знову робити «БдГ», бо це дійсно дієвий інструмент, і там буде обов’язково інформація за всіма населеними пунктами, порівняння вартості навчання дітей у школах тощо».
Як зауважили учасники й учасниці випуску, серед основних проблем, з якими громадам доводиться стикатися, залучаючи жителів до бюджетного процесу, це відсутність знань про бюджет, пасивність і недовіра. Але ці проблеми можна вирішувати завдяки постійній комунікації з людьми та запровадженню таких інструментів як Бюджет участі, «Бюджет для громадян», інформаційні кампанії, бути послідовними, чесними і не боятися відповідати на незручні питання.
Переглянути випуск онлайн-платформи можна тут.
Переглянути всі десять випусків.
Громадське партнерство «За прозорі місцеві бюджети!» започаткувало перший в країні експертний інформаційно-роз’яснювальний онлайн-майданчик, який працюватиме наживо у режимі реального часу. Перший випуск онлайн-платформи відбувся 18 травня і був присвячений діяльності комунальних підприємств громад.
Громадське Партнерство «За прозорі місцеві бюджети!» – це перша та єдина в Україні мережа громадських організацій, яка фокусується на питаннях підвищення стандартів доброчесності, прозорості та ефективності бюджетного процесу на місцевому рівні і забезпечені участі громадян у ньому. До його складу входять 19 громадських організацій та ЗМІ з 15 областей України.