Як дослідити прозорість місцевих бюджетів

03 квітня 2018, 13:03

Коли нещодавно я відвідав офіс Фонду Східна Європа і отримав на руки їх річний звіт із вкладкою де на півсторінки стою і посміхаюсь із відкритими долонями, то вже розумів, що не відкручуся від пропозиції Президента Фонду Віктора Ляха, написати про свій досвід вивчення (моніторингу) бюджетів громад.11Спочатку була…не кава, а Методологія оцінки прозорості місцевих бюджетів, розроблену групою експертів під проводом Партнерства "За прозорі місцеві бюджети", яка включає в себе оцінку всіх чотирьох етапів бюджетного процесу від складання до звітування, яка враховує як обов’язковий законодавчий компонент так і інноваційний. Серцевина Методології – це опитувальник на 34 питання, які розкриваються у 139 позицій і Інструкція по заповненню опитувальника.

Мета проходження всієї процедури опитування дуже проста – оцінити стан відкритості, прозорості та інноваційності в бюджетній сфері місцевої громади, а вірніше органу влади такої громади. А такі як я – експерти, консультанти, покликані допомогти громадам цей стан оцінити, надати рекомендації, як наблизитися до кращого стану і при взаємному бажанні зі сторони влади, сприяти тому, щоб наступного разу вона була спроможна зробити самоаналіз самостійно.

Цьогоріч, завдяки згаданому Фонду та Партнерству для розвитку міст ПРОМІС, маю нагоду співпрацювати із чотирма славетними містами Прикарпаття: Івано-Франківськом, Коломиєю, Долиною та Яремчею.

Знайомство із містами та командами людей, які погодилися зустрітися і співпрацювати відбулося в канун Нового року. Свої враження від зустрічей описав і я і деякі із прес-служб громад, щоправда мене не покидало інколи відчуття, що від мене більше чекали дитячу карусельку чи гірку ніж …запитання і папери. Не секрет, що декільком людям простіше бачити користь від того, що можна пощупати, ніж від того, що відкриває можливості для всіх. А саме прозорий бюджет дає те відчуття довіри і співпраці влади і громади, як ніщо інше.

Перше коло моніторингу дало перше враження про офіційні джерела інформації, загальнополітичну ситуації і навіть скандали у ЗМІ. Так, так, щоб скласти враження про бюджет, треба зайти здалеку :)

Все це почало виливатися у довгі рядочки букв та скрін шотів у звіті, який так і залишився робочим внутрішнім звітом експерта, але дещо з нього я вам покажу. (для ЗБІЛЬШЕННЯ фото натисніть на нього)1213

Франківськ спантеличив заголовками, політичною рекламою, гострими висловлюваннями, які непритаманні офіційним джерелам, але водночас і величезним переліком дієвих ресурсів електронного урядування в т.ч в частині бюджету.

14

15

У Коломиї було що почитати на офіційних та медіа ресурсах.16

171

У Яремчі ситуація з кожною хвилею моніторингу змінювалася. При явній технічній складності з сайтом, фінансовим спеціалістам вдається оприлюднювати значну частину необхідної інформації. Сподобалась чіткість і регулярність при оприлюднені угод виконкому на використання коштів.

172

173

В Долині активно проводять опитування, щоправда тільки на сайті, але напрямок запитань про пріоритети видається дуже правильним. Вивчився і звіт міського голови.

Далі була пропозиція до спільної роботи із колегами у містах, які отримали від мене і опитувальник і Інструкції із заповнення. Справа лише за доброю волею. Добра воля була не у всіх, а ті опитувальники із самоаналізом які були отримані, свідчили про не глибоке занурення у тему, тому прийшлося уточнювати інформацію через інформаційні запити. Отримані відповіді або підтвердили виставлені мною оцінки або внесли до них корективи. Але запити були зроблені лише після того, як я вважав вичерпаним потенціал дослідження у статусі «звичайний користувач у пошуках інформації». Чому? Щоб уявити відчуття, складнощі у пошуку цієї інформації про бюджет. Саме вони, а не працівники фінансових управлінь, не розробники сайту, будуть завтра шукати рішення про бюджет, фінансовий план комунального підприємства чи протокол бюджетної комісії, тому треба вміти стати на місце звичайного користувача.

174

175

176

177

Так закінчилася друга хвиля моніторингу, за наслідками якої був доповнений робочий звіт експерта. Залишалося зовсім небагато. Оскільки на першому етапі дослідження аналізувалося лише два етапи бюджетного процесу: планування і затвердження, то залишалося лише дочекатися термінів оприлюднення паспортів бюджетних програм та програм соцекономрозвитку і вуаля – звіт готовий. Із нього сформовані рекомендації для органу влади міст, які приймають участь в проекті. До цих рекомендацій не увійде багато чого із внутрішнього мого звіту. Місту – рекомендації щодо бюджетної прозорості, експерту – враження та емоції від процесу :)

Микола Орлов, засновник Аналітичного центру розвитку міста «ЗЕОН», експерт Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!»

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %