Саме це нещодавно стало темою двох відповідних дводенних навчань для посадових осіб органів місцевого самоврядування та представників місцевих громадських груп і депутатів міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад області (м. Миколаїв, м. Вознесенськ та ОТГ Баштанка і Мостове) та Одеської області (м. Одеса, м. Ізмаїл, м. Подільськ, ОТГ Біляївка).
Тренер — фінансовий експерт ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» Тетяна Золотухіна розповіла присутнім про сутність програмно-цільовього методу бюджетного планування та умови, при яких його застосування зробить витрачання місцевих бюджетних коштів більш ефективним. Також учасникам навчання роз’яснили відповідальність посадових осіб за порушення відповідних вимог законодавства у публічних фінансах та презентували методику громадського аудиту доброчесності запровадження ПЦМ і оцінки ефективності витрачання коштів місцевих бюджетів.
Для розуміння теми учасники семінару розглядали конкретні приклади, закріплювали матеріал під час практичної частини навчання.
«Впроваджуючи ПЦМ потрібно змінити логіку розпорядження фінансами. У бюджетному процесі за традиційним методом метою було утримання бюджетної установи без врахування її результативності. Стратегією було збільшення коштів для утримання установи, а успіх оцінювався, чи зможе певна установа «видавити» з бюджету на наступний період більше фінансування. А потрібно, щоб наріжним каменем стала саме мета, яку треба досягти. Чи потрібна ця бюджетна установа взагалі, який результат для платника податків вона може надати. Тільки потім у відповідності до запланованих показників отримати кошти з бюджету» – зазначила Тетяна Золотухіна.
Саме запровадження ПЦМ у бюджетах міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад з 2017 р. вимагає бюджетний кодекс України.
Як зазначив один з учасників семінару, заступник голови Баштанської ОТГ Світлана Євдощенко — ефективне використання бюджетних коштів – фундамент розвитку територіальних громад:
«Ефективне використання бюджетних коштів – є важливою проблемою, особливо в умовах обмеженості бюджетних ресурсів. У цих умовах першочерговим завданням стає визначення пріоритетів при розподілі бюджетних ресурсів, виявленням джерел фінансування витрат та контроль за цільовим й ефективним використанням коштів. Досягнення цих завдань можливо при застосуванні програмно-цільового методу формування бюджету, тому саме ця тема була обрана сьогодні для навчального семінару».
Особливий акцент організаторами навчання зроблено на те, що дотримання органами місцевого самоврядування вимог діючого законодавства по ПЦМ зробить витрачання місцевих бюджетних коштів більш ефективним. Саме на це спрямована законна система триєдиного контролю: (1) внутрішнього, з боку підрозділів виконавчих органів місцевих рад; (2) громадського аудиту; (3) зовнішнього з боку органів державної аудиторської служби і інших фіскальних органів.
Діючим законодавством України чітко визначено види бюджетного правопорушення та відповідне адміністративно та кримінальна відповідальність посадових осіб місцевого самоврядування. А саме:
Згідно Ст. 116 Бюджетного кодексу України порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання (далі 40 пунктів).
А Стаття 164-12 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) вважає, що включення недостовірних даних до бюджетних запитів… — тягнуть за собою накладання штрафу на посадових осіб від тридцяти до п’ятидесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. А при повторенні — тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб до семидесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Також Кримінальним кодексом України передбачена і кримінальна відповідальність за бюджетні правопорушення:
Стаття 210. «Нецільове використання бюджетних коштів, здійснення видатків бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням».
Стаття 211. «Видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону» тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням воді на строк до трьох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на той самий строк або без такого».
З огляду на це, актуальним для безпеки посадових осіб місцевого самоврядування та в інтересах членів місцевих громад є здійснення громадського аудиту місцевих фінансів та навчання, що здійснює громадське партнерство «За прозорі місцеві бюджети!» в рамках річного проекту ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва».
Найближче навчання для обраних 10-ти громад Дніпрпетровської та Херсонської областей відбудеться для:
- Посадових осіб органів місцевого самоврядування 26-27 червня 2017 р.
- Представників місцевих громадських груп і депутатів 28-29 червня 2017 р.
Місце проведення: КМЦ Херсон (вул. Пилипа Орлика (колишня 9 січня), буд. 30, оф 33., м. Херсон)
По результатам навчання представники пілотних місцевих громад спланують адекватні спільні кроки оздоровлення фінансів своєї громади та протягом 2017-2018 рр. отримають відповідну консультативну підтримку від експертів громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети».
Кількість учасників обмежена. При надходженні анкет, що перевищує можливості проекту пріоритет по даті надходження.
Чекаємо анкети – заявки на Школу до 17-00 22 червня 2017 р.
E-mail: fondnikol@gmail.com
Довідки: Тел (0512) 47-38-79, тел (050) 396-67-52
Навчання було проведено в рамках проекту «Ефективні та доброчесні місцеві бюджети у 5-ти областях півдня і сходу України», якій реалізує ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» в рамках діяльності Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» за підтримки Посольства Великої Британії в Україні»
Мета проекту: запровадити в бюджетний процес 20 пілотних громад із 5-ти областей півдня і сходу України принципи демократичного розвитку шляхом моніторингу доброчесності впровадження програмно-цільового методу (ПЦМ), ефективності витрачання коштів місцевих громад та навчальної, коуч — підтримки партнерських проектів з підвищення ефективності і доброчесності бюджетів пілотних громад, що поєднують дії органів публічної влади та громадські ініціативи.