Як депутатам місцевих рад запобігати та врегульовувати конфлікт інтересів: пояснення експертів

02 квітня 2020, 18:57

Тренінги для депутатів, працівників сільрад та представників громадськості в об’єднаних громадах-учасницях проєкту ДОБРЕ відбулися ще минулого року, але чимало інформації з часом забувається, та й антикорупційне законодавство часто змінюється. Тому до коучів-експертів Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» найчастіше за консультацією звертаються саме депутати та працівники сільрад. Пропонуємо вам роз’яснення експерт Партнерства В’ячеслава Ляха щодо врегулювання конфлікту інтересів.

Чи повинні депутати сільської ради під час сесії повідомляти про наявність конфлікту інтересів та брати участь у голосуванні?

Робота депутата місцевої ради в цьому питанні визначається нормами Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про запобігання корупції».

Частиною 1 ст. 35 Закону України «Про запобігання корупції» передбачено, що особливості врегулювання конфлікту інтересів, який виник у діяльності окремих категорій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зокрема депутатів місцевих рад, визначаються законами, які регулюють статус відповідних осіб та засади організації відповідних органів.   

Відповідно до змісту ст. 59‑1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради бере участь у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідною радою за умови самостійного публічного оголошення про конфлікт інтересів під час засідання ради, на якому розглядається відповідне питання.

Отже в ситуації потенційного чи реального конфлікту інтересів особи, уповноважені на виконання функцій місцевого самоврядування, можуть брати участь у розгляді, підготовці, прийнятті рішень відповідною радою за сукупності таких умов:

  • особа самостійно заявляє про конфлікт інтересів;
  • оголошення про конфлікт інтересів має бути здійснене публічно (про що вноситься відповідний запис до протоколу засідання ради);
  • оголошення про конфлікт інтересів здійснюється під час засідання ради, до початку розгляду питання, у вирішенні якого є приватний інтерес.

Таким чином, прийняття відповідних рішень (голосування) депутатом на засіданні місцевої ради може здійснюватися за умови дотримання правил врегулювання конфлікту інтересів, передбачених ст. 59‑1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

«В ОТГ Херсонщини, які є учасницями проєкту ДОБРЕ, Присиваській і Музиківській - найчастіше депутати заявляють про конфлікти інтересів у випадках призначення премії чи надання відпустки посадовій особі, а також щодо питань, пов’язаних з виділенням земельної ділянки депутату або його родичам, виділення коштів установі, де працює депутат/посадова особа», - зазначила експертка Партнерства Елла Петренко.