Президент України 13 березня підписав Закон "Про повну загальну середню освіту". Як розповів експерт Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" Микола Орлов, цей Закон регламентує діяльність піклувальних рад, які експерти Партнерства в рамках проєкту ДІЄМО допомагають створити в 19 ОТГ країни. "Багато хто з пересічних членів батьківських спільнот при школах ще зовсім нещодавно поширював дописи про те, що батьківські комітети відмінені, хоча суть була лише у відміні типового положення, яке регулювало діяльність самоврядних батьківських спільнот при закладах освіти. Основний освітянський закон «Про освіту» містить ст. 29, яка регулює особливості створення піклувальних рад, проте посилається і на спеціальні закони в освіті, а саме ним є нині прийнятий ЗУ «Про повну загальну середню освіту», і саме в ньому ст. 41 деталізує і розкриває норми, які містилися у вищезгаданому Законі. Отож: 1. Піклувальна рада може бути як для одного закладу так і одразу для декількох. 2.Склад ради формує засновник (рада громади) за пропозиціями від закладу освіти, органів самоврядування в цьому закладі, депутатів місцевої ради. Це вичерпний перелік! 3.Підтверджено, що до складу ради не можуть входити учні та працівники закладу освіти в якій буде діяти така рада. 4. Права і обов’язки піклувальної ради прописуються в Положенні, яке затверджує місцева рада ОМС", - пояснив експерт.
Зазначимо, що, відповідно до Закону, піклувальна рада:
- аналізує та оцінює діяльність закладу загальної середньої освіти і його керівника;
- розробляє пропозиції до стратегії та перспективного плану розвитку закладу загальної середньої освіти та аналізує стан їх виконання;
- сприяє залученню додаткових джерел фінансування, що не заборонені законом;
- проводить моніторинг виконання кошторису закладу освіти і вносить відповідні рекомендації та пропозиції, що є обов’язковими для розгляду керівником закладу загальної середньої освіти;
- має право звернутися до центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти щодо проведення позапланового інституційного аудиту закладу освіти;
- може вносити засновнику закладу освіти подання про заохочення керівника закладу освіти або притягнення його до дисциплінарної відповідальності з підстав, визначених законом;
- здійснює інші повноваження, визначені установчими документами закладу освіти.
"Приємно, що Громадське Партнерство «За прозорі місцеві бюджети!» працювало в рамках проекту ДІЄМО фактично на випередження ситуації, напрацьовувало власні Положення про піклувальні (наглядові ради) і вже запустилодекілька з них в ОТГ. Як бачимо нині, ці Положення чітко корелюються із обома законами і відкривають шлях для активних і небайдужих, в першу чергу батьківської спільноти, до участі у легальний, дієвий спосіб в житті своїх дітей та закладу освіти загалом", - зауважив Микола Орлов.