Відкритість та прозорість фінансування робіт з будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг у громадах стали темою третього випуску онлайн-платформи «Територія громади: чесно та експертно», яку організовує і проводить Громадське Партнерство «За прозорі місцеві бюджети!». Експерт Партнерства Микола Орлов і Леонід Власюк, заступник голови Здовбицької територіальної громади (Рівненська область) 17 червня в прямому етері обговорили проблемні аспекти фінансування ремонту, будівництва і утримання доріг у громадах.
«Держава каже, що дороги ремонтуються і будуються, і гроші на це є, обласна влада теж каже, що ремонти тривають, але нерідко жителі громад не бачать цих робіт і не розуміють, чому так. Власне, жителям все одно, на чиєму балансі дорога і яким є механізм фінансування її ремонту, - вони хочуть користуватися нормальними шляхами і, зрештою, мають на це право. А з’ясовується, що не все залежить від громади, і головне – налагодити зв’язок між різними гілками влади, розібратися у складних хитросплетіннях різних відповідальних організацій, знайти ресурси і добитися, щоб ці ресурси спрямували на ремонт конкретної дороги», - розповів про ключові пункти «дорожньої» проблеми Микола Орлов.
Про досвід роботи Здовбицької громади та про те, з якими проблемами зіштовхується місцеве самоврядування, намагаючись відремонтувати автошляхи, розповів Леонід Власюк. За його словами, дороги місцевого значення необхідно передавати в управління громадам:
«Дороги місцевого значення до 2018 року були на балансі Служби автодоріг, але тепер управління ними здійснюють обласні державні адміністрації. І обласні, і районні дороги перебувають на балансі ОДА, а ОДА далеко не завжди враховують побажання громад, а часто й взагалі не враховують. Однак я переконаний, що при розподілі дорожнього фонду обласні адміністрації мають чути усі громади. Саме громада, а не чиновник в області, має вирішувати, яку дорогу ремонтувати. Тому ми виступаємо за те, щоб дороги місцевого значення передавали в управління саме нам», - наголосив він.
Під час дискусії було визначено кілька ключових «больових точок» у цій сфері:
- неможливість спрогнозувати поетапний ремонт і будівництво доріг у громадах впродовж кількох років, оскільки немає інформації, чи буде дорога включена в план фінансування, тож про інфраструктурну стратегію взагалі не йдеться;
- запланувати ремонт дороги ще не означає отримати кошти на ці роботи;
- кошти використовують ті, на чиєму балансі перебувають дороги, а також підрядні організації, тоді як громада ніяк не може проконтролювати якість і вартість робіт.
«Крім того, що кошти завжди розподіляються в останній момент, тобто ми не говоримо взагалі про якийсь стратегічний розвиток тощо, ще й втручається так звана «політична арифметика», коли, наприклад, у процес розподілу фінансування втручаються депутати тощо», - розповів Леонід Власюк.
Водночас експерт Микола Орлов наголосив на необхідності проводити інвентаризацію доріг у громадах:
«Не знаючи вихідних даних: скільки вулиць, яка їхня протяжність, який стан, значимість, ми не можемо й діяти стратегічно. Потрібно в кожній громаді створювати прозорий перелік всіх доріг, щоб люди бачили, чиї це дороги, на чиєму вони балансі, який їхній стан тощо. Такий перелік має бути по кожному старостинському округу», - порадив експерт.
Переглянути випуск можна тут.
***
Нагадаємо, що Громадське партнерство «За прозорі місцеві бюджети!» започаткувало перший в країні експертний інформаційно-роз’яснювальний онлайн-майданчик, який працюватиме наживо у режимі реального часу. Перший випуск онлайн-платформи відбувся 18 травня і був присвячений діяльності комунальних підприємств громад.
Громадське Партнерство «За прозорі місцеві бюджети!» – це перша та єдина в Україні мережа громадських організацій, яка фокусується на питаннях підвищення стандартів доброчесності, прозорості та ефективності бюджетного процесу на місцевому рівні і забезпечені участі громадян у ньому. До його складу входять 19 громадських організацій та ЗМІ з 15 областей України.