Другий під час воєнного стану: як обласні центри приймали бюджети на 2024 рік

29 грудня 2023, 12:30

Традиційно після 25 грудня Громадське Партнерство "За прозорі місцеві бюджети!" підбиває підсумки процесу прийняття головних кошторисів у містах-обласних центрах України на наступний рік.

Це вже другий бюджет, що приймається територіальними громадами під час повномасштабного вторгнення. Як свідчать результати моніторингу, більшість міських рад обласних центрів виконала вимоги бюджетного законодавства щодо термінів прийняття бюджетів на 2024 рік.

Нагадаємо, ч.2 ст.77 Бюджетного Кодексу України встановлено, що місцеві бюджети затверджуються рішенням відповідної місцевої ради до 25 грудня включно.

Дані, викладені у цій публікації, базуються на інформації, що оприлюднена на сайтах міських рад станом на 29 грудня 2023 року.

Подібний моніторинг проводився щодо прийняття бюджетів на 2022-й та 2023-й роки.

В яких містах не мають затвердженого бюджету?

Серед усіх 23-х міст обласного значення та м. Києва не мають затвердженого кошторису на 2024 рік тільки дві міські громади.

Першими затвердили бюджети у Харкові (22 листопада) та Одесі (29 листопада). В грудні (з 6 по 25 грудня включно) було прийнято бюджети у 19 міських громадах: Вінниці, Дніпрі, Житомирі, Запоріжжі, Івано-Франківську, Києві, Краматорську, Кропивницькому, Луцьку, Миколаєві, Рівному, Сєвєродонецьку, Сумах, Тернополі, Ужгороді, Херсоні, Хмельницькому, Черкасах, Чернівцях. 

В останній день "дедлайну" 25 грудня затверджено рішення про бюджет у Сумах. У Львові бюджет ухвалено на сесії 27 грудня 2023 року.

Станом на ранок 29 грудня ухваленого рішення про бюджет не мають два міста: Полтава та Чернігів.  

У Полтавській міській раді 25 грудня презентували проєкт бюджету громади на 2024 рік. Проєкт також планується надати на розгляд депутатам у профільні комісії, а потім винести його і на сесію.

Зазначимо, що бюджет у Полтаві на 2022 та 2023 роки також були прийнятий поза термінами, визначеними законом.

Що стосується ситуації з прийняттям бюджету Чернігова, то вона дещо складніше. Як повідомляють у ЗМІ, фінансове управління міської ради 4 грудня надало проєкт бюджету на затвердження Чернігівській міській військовій адміністрації (МВА). А 26 грудня міська рада отримала зауваження від МВА разом із пропозиціями, які були озвучені під час обговорення з депутатами та громадськими активістами 20 грудня.
28 грудня виконавчий комітет погодив бюджет міста Чернігів на 2024 рік. Очікується, що після погодження міською військовою адміністрацією бюджет буде прийнятий.

Окрім Чернігова, міські військові адміністрації діють ще у чотирьох містах-обласних центрах. Згідно з Постановою Кабміну № 252, у період дії воєнного стану очільники МВА затверджують місцеві бюджети, складені місцевими фінансовими органами.

Так, розпорядженнями начальників міських військових адміністрацій затверджено бюджети Краматорська, Сєвєродонецька, Сум та Херсона.

Відповідно до п.45 Постанови Кабміну №228, у разі коли бюджет не затверджено в установлений законодавством строк, в обов’язковому порядку затверджується тимчасовий розпис бюджету на відповідний період.

Так само, у випадку несвоєчасного прийняття бюджету ст.79 Бюджетного Кодексу передбачено особливий порядок надходження та використання коштів.

Більшість міських рад оприлюднили рішення затвердження бюджетів на офіційних сайтах разом з усіма додатками до них, як того вимагає ч.4 ст.28 БКУ.

Поки не оприлюдненими є рішення про прийняття бюджету Житомира, Львову, Миколаєва та Рівного.

Нагадаємо, органи місцевого самоврядування мають 10 днів для оприлюднення рішень про бюджет після прийняття їх на сесії.

Який загальний обсяг доходів заплановано в бюджетах 2024?

Більшість бюджетів міст-обласних центрів формувались збалансованими та мають обсяг приблизно на рівні минулого року.

 

Загальний обсяг доходів на інфографіці зазначено відповідно до рішень про затвердження бюджетів або проєктів рішень. 

Попри виклики, пов’язані з повномасштабними воєнними діями, вилучення "військового" ПДФО у 2023 році та проблеми з наповненням, місцеві ради приймають вже другий бюджетний документ.

У більшості міст-обласних центрах органи місцевого самоврядування зробили процес прийняття відкритим, оприлюднивши як проєкти рішень, так і самі рішення. Однак доступність та прозорість бюджетного процесу, залучення до нього громадян досі залишається на низькому рівні. Хоча треба відзначити, що окремі міста не припиняли практику залучення громадян до бюджетної політики за допомогою різних інструментів (слухань, обговорень, консультацій) як онлайн, так і офлайн. В інших - зробили це на вимогу громадян.

У наступному матеріали розповімо про вже відомі механізми, нові кейси, форми та методи залучення громадян до участі у прийнятті головного фінансового документу, які напередодні 2024 року запровадили в містах-обласних центрах.

Альона Єгорова