Чому не можна забирати у громад “військовий” ПДФО?

12 вересня 2023, 13:17

У межах підготовки закону "Про державний бюджет на 2024 рік" Кабінет міністрів України планує ініціювати спрямування всіх надходжень від податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) з виплат військових у державний бюджет. Зараз 64% надходжень від цього податку залишаються у місцевих бюджетах. Чи доцільною є така ініціатива?

На думку експертів Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!", вилучення «військового» ПДФО у громад - це хибне та недалекоглядне рішення. 

"По-перше, це наносить черговий удар по реформі децентралізації, по самим її підвалинам та ключовим принципам, які передбачали, що держава передає громадам максимально ресурсів та повноважень, аби вони були максимально самозарадні. По-друге, перед тим, як щось у когось вилучати, держава мала б продемонструвати ефективне управління тими ресурсами, які у неї вже є. Наприклад, вилученими активами російських олігархів. Інакше це виглядає як «розкуркулення», а не об'єктивно необхідний крок. Але було б найкраще, якби держава діяла не за принципом «відняти, а потім якось поділити», а проявила б лідерство, сформувала, запропонувала та просунула б єдині загальнонаціональні принципи фінансової підтримки ЗСУ з боку державного та місцевих бюджетів під час дії воєнного стану. З відповідним нормативним забезпеченням тощо", - вважає координатор Партнерства Анатолій Бойко.

На його думку, важливіше було б дати муніципалітетам робочі та прозорі інструменти, за допомогою яких вони могли б абсолютно прозоро підтримувати ЗСУ, та максимально публічно стимулювати їх до того, ніж просто забирати гроші "наверх".

"Україна сильна саме тим, що воює вся країна, а не тільки держава як інституція. Цю суперсилу і потрібно розвивати", - зазначив А. Бойко. 

Експерт Партнерства Микола Орлов нагадав, що деякий час тому була дискусія про додаткові 4 відсотки, які з'явилися в результаті меморандуму між державою та муніципалітетами для стримування зростання тарифів на тепло і погашення різниці, що виникала між собівартістю та фактичними тарифами.

"На цьому багато спекулювали, але в умовах війни і можливого чергового блекауту, скорочення інших доходів у громадах забирати ПДФО навіть частково неприпустимо. Всі пільги створені державою, а відповідальність - на муніципалітетах. Хлопці звертаються по допомогу туди, звідки пішли служити. І окрім того, вони вчора були підприємцями, працівниками, керівниками, з оплати праці яких сплачувався ПДФО, просто зараз вони - військові, тож зросла винагорода, відповідно і ПДФО. Це не зовсім про чесне партнерство столиці і регіонів. Щоправда, і громади, і розмір додаткових надходжень теж дуже сильно відрізняються. Тому має бути передусім економіка, розрахунки, аргументи, зрозумілі всім, і здоровий глузд", - вважає М. Орлов.

"У більшості громад надходження від "військового" ПДФО є основним джерелом виконання функцій, покладених на місцеве самоврядування, і кількість цих завдань в умовах війни тільки збільшується, тому забирання таких видів податків може призвести до суттєвого скорочення всіх видатків у громаді та й знецінення всіх переваг децентралізації в Україні", - переконаний експерт Партнерства Роман Лихачов.

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %