Згідно з попередньою оцінкою, рівень прозорості прийняття рішень в рамках бюджетного процесу Ужгорода склав 42%. До такого висновку дійшли експерти Громадського партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні".
В рамках бюджетного процесу Українське законодавство передбачає залучення громадськості до формування бюджетного процесу. Протягом року місцева влада повинна консультуватись із громадськістю стосовно місцевих податків і зборів, збирати пропозиції від громадян до бюджету на наступний рік, залучати багатосторонню дорадчу групу з представників різних зацікавлених сторін для напрацювання пропозицій до бюджету. Окрім того – мешканці повинні якісно отримувати пасивну інформацію про бюджет – на сайті ради мають бути розміщені проекти рішень та рішення про бюджет та зміни до нього, бюджетні запити головних розпорядників бюджетних коштів та паспорти бюджетних програм. За бажанням громадяни можуть подавати та підтримувати проекти бюджету участі, а міський голова повинен раз на рік прозвітувати перед громадою про виконання бюджету.
За результатами оцінки прозорості бюджетного процесу Ужгорода експерти виявили значну проблему у тому, що рада не залучає громадськість до розробки і планування бюджету міста. Ужгородська рада не має положень про збір пропозицій до бюджету від громади та про діяльність консультаційно-дорадчого органу з представників різних зацікавлених сторін, який би мав напрацьовувати та подавати пропозиції до бюджету. Збір пропозицій від громади та експертної групи мав би проводитись, згідно Бюджетного кодексу, з 15 липня по 15 жовтня. На сайті Ужгородської міської ради немає ні рішень про такі процедури ні звітних документів про їх проведення. Проте є затверджене положення про проведення консультацій з мешканцями щодо місцевих податків та зборів. Але жодної інформації про такі консультації на сайті немає.
Також на сайті немає частини пасивної інформації про бюджет. Вона розрахована на те, щоб мешканець Ужгорода зміг її побачити на сайті та ознайомитись з бюджетним процесом міста. Наразі на сайті ради вчасно оприлюднено проект рішення про бюджет на 2018 рік, але без пояснювальної записки – документу, в якому обгрунтовується доходи і видатки бюджету. На сайті немає бюджетних запитів головних розпорядників коштів – документів, на основі яких формується проект бюджету на наступний рік. Проте рада вчасно та вповному обсязі публікує рішення про бюджет та паспорти бюджетних програм.
Ужгородська міськрада впровадила один з найефективніших механізмів залучення громадян до бюджетного процесу – бюджет участі. Проте на сайті не оприлюднила склад ради, яка має повноваження допуску поданих проектів до громадського голосування та не оприлюднила звіт про виконання проектів бюджету участі за минулий рік.
Щороку, згідно законодавства, міський голова повинен публічно звітувати перед громадою про виконання бюджету за минулий рік. Звіт повинен відбуватись не пізніше, ніж 20 березня. Проте на сайті Ужгородської міськради немає ні затвердженого положення з процедурою звітування міського голови, ні повідомлень чи звітів про проведення таких публічних заходів.
Стаття підготовлена за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні", що здійснюється Громадським партнерством "За прозорі місцеві бюджети!" за підтримки МФ "Відродження".