Згідно з попередньою оцінкою, рівень прозорості прийняття рішень в рамках бюджетного процесу м.Рівне складає 45%.
До такого висновку дійшли експерти Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні".
1й етап бюджетного процесу – підготовка проекту рішення про бюджет, збір пропозицій до бюджету. Тут маємо всього трохи більше 7%, оскільки за трьома позиціями дві з нульовими показниками:
- Збір пропозицій від громадян під час складання бюджету на наступний рік, 0.0%
- Залучення багатосторонніх дорадчих органів до процесу розробки бюджету на наступний рік, 0.0%
- Консультації з громадськістю щодо проекту рішення про місцеві податки та збори, 25.0%
2й етап бюджетного процесу – ухвалення самого бюджету, ситуація значно інша – вже маємо більше 60% від ідеалу. За виключенням деяких позицій щодо широкого анонсування заходів і оприлюднення стенограм, по решті можна говорити, що мало місце і надання інформації, і її доступність для громадян, і проведення обговорень проекту бюджету.
Найбільші бали, а саме 100%, виставлені на етапі третьому – виконання бюджету, оскільки саме на цьому етапі оцінюється наявність нормативних документів та залученість громадян до реалізації бюджету участі (громадського бюджету). Цей процес у рівному є широко анонсованим, громадсько обговорюємим, зрозумілі способи голосування і відомі проекти-переможці.
Однак на заключному етапі звітування за бюджет поточного року маємо 0% прозорості, оскільки на цьому етапі оцінюється публічність звіту про використання коштів (саме цього звіту, а не щорічного голови про діяльність ради).
Виходячи із таких балів за критерієм «прозорості прийняття рішень» щодо бюджетної тематики у м.Рівне можна порекомендувати:
- Розробити та прийняти нормативно правовий акт (НПА), який передбачає процедури збору пропозицій від громадян до бюджету під час складання бюджету на наступний рік. Збирати пропозиції від громадян під час складання бюджету на наступний рік в році, в якому проводиться оцінювання, протягом 15 липня – 15 жовтня.
- Створити робочу групу, яка буде залучена до процесу розробки бюджету на наступний рік, до якої будуть входити представники виконавчих органів ОМС, депутати, представники ОГС, науковці, бізнес. Вести та оприлюднювати протоколи засідань дорадчих органів в т.ч. робочої групи з підготовки бюджету.
- Розробити та прийняти документ, який передбачає процедури та порядок проведення консультацій з громадськістю з питання місцевих податків та зборів, або загальний документ щодо місцевих податків та зборів з компонентом громадських консультацій. Залучати мешканців до обговорення позицій щодо розміру місцевих податків та зборів.
- Проводити публічний звіт про виконання бюджету за календарний рік не пізніше 20 березня року наступного за звітним.
Стаття підготовлена за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні", що здійснюється Громадським Партнерством "За прозорі місцеві бюджети!" за підтримки МФ "Відродження".