Згідно з проведеною оцінкою рівень прозорості бюджетного процесу міста Луцьк є високим та відповідає 59% від максимально можливої оцінки.
До такого висновку дійшли експерти Громадського партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні", що здійснюється за підтримки МФ "Відродження".
На етапі складання проектів зазначено задовільний рівень прозорості (23%).
Міською радою затверджено Бюджетний регламент, згідно з яким в місті передбачено проведення збору пропозицій від громадян на етапі складання проекту бюджету та окремо проведення громадських слухань по проекту бюджету.
Однак, відповідні заходи зі збору пропозицій від громадян під час складання проекту бюджету на 2018 рік не проводилися. Відмінністю цього етапу бюджетного процесу від бюджетних слухань є те, що громадяни залучаються до бюджетного процесу ще на етапі складання проекту бюджету, в той час, як на бюджетні слухання виноситься вже готовий попередній варіант проекту бюджету на наступний рік.
Відповідно до Статуту міста, в якому затверджено загальні процедури громадських слухань, владою у жовтні 2018 року здійснено заходи з консультацій з громадськістю щодо проекту рішення про місцеві податки та збори. Цей механізм залучення громадян реалізований міською радою, хоча відповідні заходи рекомендовано проводити в період з 1 січня до 1 липня року, який передує тому, на який відбувається планування. Звіт про враховані та невраховані пропозиції з обґрунтуванням підстав для неврахування отриманих пропозицій щодо проекту рішення про місцеві податки та збори на наступний рік повинен оприлюднюватися на офіційному сайті міста.
До формування проекту бюджету міською радою Луцька не залучається багатостороння дорадча група, до складу якої входили б представники різних зацікавлених сторін (представники виконавчих органів омс, депутати, представники ОГС, науковці, бізнес). Під час формування бюджетів на 2017 та 2019 роки міським головою видане розпорядження про заходи щодо підготовки проекту бюджету, до формування якого залучені тільки відповідні виконавчі органи. Створення відповідної багатосторонньої групи та залучення її до процесу формування проекту бюджету суттєво підвищить прозорість етапу складання проектів бюджету.
Етап розгляду проекту бюджету та прийняття рішення про бюджет отримав максимальний інновативний рівень прозорості (79%).
Відповідно до Бюджетного регламенту, міською радою проведено громадські слухання щодо проекту бюджету. Однак, бюджетні слухання проведено 15 грудня, менше, ніж за 2 тижні до оприлюднення остаточного проекту рішення про бюджет, який винесено на розгляд депутатського корпусу 22 грудня 2017 року. За результатами громадських слухань оприлюднено тільки протокол, без звіту про враховані та відхилені пропозиції громадян.
Проект бюджету обговорювався на своєчасно анонсованому засіданні бюджетної комісії, на яке забезпечено безперешкодний доступ громадян. Протокол засідання оприлюднено на офіційному сайті. Для максимального рівня показника рекомендовано оприлюднювати стенограму або відео (аудіо) запис засідання постійної комісії, на якій розглядається проект бюджету.
Сесія, на якій затверджено бюджет, була своєчасно анонсована та проведена до 25 грудня 2017 року. Протокол та відеозапис засідання оприлюднені на офіційному сайті міста.
Інновативний рівень прозорості (71%) визначено і за етапом виконання бюджету.
Луцькою міською радою успішно реалізується бюджет участі. З 2015 по 2017 роки діяла програма "Програма підтримки ініціатив мешканців міста", з 2018 року – бюджет участі.
Процедури та порядок реалізації бюджету участі закріплені Положенням, також оприлюднено склад робочої групи, яка затверджує рішення про допуск до конкурсу громадських проектів.
Перелік проектів-переможців разом зі звітами про їх виконання оприлюдюються на офіційному сайті.
Для підвищення рівня показника рекомендовано оприлюднювати протоколи робочої групи та вжити заходів щодо забезпечення можливості для громадян брати участь у голосування очно, а не тільки он-лайн.
На етапі звітування про виконання бюджету отримано максимальний інновативний рівень прозорості (100%). Публічне представлення інформації про виконання місцевого бюджету за 2017 рік відбулось 28 лютого 2018 року у визначені законодавством терміни зі своєчасним анонсуванням.
Таким чином, можна констатувати, що Луцькою міською радою здійснюються окремі заходи із залучення громадян до формування бюджетної політики в місті. Однак, впровадження їх системно та у повному обсязі спроможно суттєво підвищити прозорість прийняття рішень радою щодо бюджету, посилити довіру до влади і покращити розуміння громадян всіх етапів бюджетного процесу.
Матеріал підготовлено за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні", що здійснюється Громадським Партнерством "За прозорі місцеві бюджети!" за підтримки МФ "Відродження".