Чи є відкритою інформація про бюджетний процес Рівного?

04 червня 2018, 18:50

Згідно з попередньою оцінкою, рівень відкритості інформації про бюджетний процес у м. Рівне становить 44%. До такого висновку дійшли експерти Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні", що здійснюється за підтримки МФ "Відродження". Потрібно зазначити, що відкритість – це один із параметрів, за якими здійснювалась оцінки. Ще два – це прозорість та інновативність.

Серед позитивних сторін відкритості (оприлюднення) інформації:

Розробка та впровадження Програми соціально-економічного розвитку. Вона може прийматися на кожен рік, у Рівному практика прийняття на декілька років з щорічним внесенням змін. Однак ПСЕР має містити всі передбачені додатки, які мають прийматися і оприлюднюватися.

Потенційно позитивні, за якими місто вже працює, але ще немає кінцевого результату:

  1. Оновити (розробити нову) стратегію розвитку міста. Місто дбає про те, щоб були стратегічні напрямки розвитку, проте є потреба в цілісній новій Стратегії та врахуванні її в Бюджеті громади та середньострокових бюджетних прогнозах. Пришвидшення процесу децентралізації, чи її завершення, має стимулювати і розробку нової Стратегії з урахуванням географії території.
  2. Прийняття та оприлюднення рішення про бюджет. Все відбувається по процедурам, але дати оприлюднення самого рішення визначити не можливо, тому ця технічна складова потребує узгодження.
  3. Прийняття та оприлюднення звіту про виконання Програми соціально-економічного розвитку. Все відбувається по процедурам, але дати оприлюднення самого рішення визначити не можливо, тому ця технічна складова теж потребує узгодження.

Водночас є позиції, які потребують покращення, причому деякі з них, можна зробити швидко:

  1. Всі проекти рішень та рішення про затвердження квартального та річного звіту про виконання бюджету, мають оприлюднюватися вчасно, з усіма додатками, і так, щоб можна було ідентифікувати дату розміщення інформації.
  2. Не всі головні розпорядники бюджетних коштів і не у повному обсязі оприлюднили бюджетні запити, підготовлені за формою, встановленою Наказом Мінфіну від 17.07.2015 р. № 648 «Про затвердження типових форм бюджетних запитів для формування місцевих бюджетів».
  3. Діяльність комунальних підприємств в частині прозорості, звітності про їх діяльність не є зразковою, що підтверджується не лише висновками згідно цієї Методології, а й висновками інших громадських експертів.


Таким чином, для закріплення позицій, більше ніж наявні 44%, потрібно звернути увагу на наступне (перелік не виключний, більше рекомендацій наведено у повному звіті):

  1. Розробити та оприлюднити прогноз доходів та видатків на плановий та наступні за плановим два бюджетні роки.
  2. Розробляти та оприлюднювати бюджетні запити форми 1,2,3 згідно Наказу Мінфіну від 17.07.2015 р. № 648 «Про затвердження типових форм бюджетних запитів для формування місцевих бюджетів».
  3. Виконувати вимоги 78 ст. Господарського кодексу України, щодо оприлюднення інформації про діяльність комунальних підприємств, рекомендовано розробити та впровадити Положення щодо цього. Зручності додає розміщення інформації в єдиному розділі.
  4. Всі проекти рішень про затвердження квартального звіту про виконання бюджету, мають оприлюднюватися вчасно, з усіма додатками, і рішення теж і бажано в одному розділі з іншими бюджетними документами. Вітається присутня позитивна практика оприлюднення інформації і супровід її візуалізованими діаграмами щодо доходів та видатків місцевого бюджету.
  5. Проект рішення про затвердження річного звіту про виконання бюджету, має оприлюднюватися вчасно, з усіма додатками, і рішення теж і бажано в одному розділі з іншими бюджетними документами. Вітається візуалізація звіту, супровід аналітичними матеріалами.


Підхід, який застосовувався при здійсненні моніторингу використовував різні підходи. Це і безпосередній пошук інформації на офіційному сайті ради, уточнення деяких позицій через спілкування, листування з посадовими особами місцевої ради. Окрім того, різні розділи загального опитувальника, заповнювалися у різні проміжки часу, тому протягом часу могли відбуватися зміни, які вже повторно не моніторилися. Автори не ставили за мету знайти інформацію будь-якою ціною, а виходили із статусу «пошук здійснює середньостатистичний користувач сайту», в разі якщо відповідь органу місцевого самоврядування різнилася із баченням експерта, то в таблицю оцінок заносилася думка експерта, яка аргументована відповідно до Інструкції до заповнення опитувальника з оцінки прозорості місцевого бюджету