Рівень відкритості інформації про бюджетний процес у місті Луцьку досліджували експерти Громадського партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні", що здійснюється за підтримки МФ "Відродження".
З позитивного можна виділити наступні аспекти відкритості інформації:
На сайті Луцької міської ради є окремий розділ, присвячений бюджету та оприлюднено прогноз доходів та видатків на плановий бюджетний рік.
Громада міста має затверджену Стратегію Волинської області на період до 2020 року.
Що стосується консультацій з громадськістю щодо проекту рішення про бюджет на наступний рік, то варто зазначити, що проведення таких консультацій можливо в форматі громадських слухань.
Саме тому 15 грудня 2017 року у Палаці культури міста Луцька відбулося представлення громадськості проекту бюджету міста Луцька на 2018 рік. Громадські слухання відбулися з метою обговорення проекту головного фінансового документу Луцька на 2018 рік. В слуханнях взяли участь керівництво міської ради, головні розпорядники бюджетних коштів, депутати, громадськість.
Проект рішення міської ради «Про бюджет міста Луцька на 2018 рік» було підтримано на 36-й сесії міської ради 22.12.2017. Тобто, сесія, на якій було прийнято рішення про затвердження бюджету на 2018 рік, відбулась не пізніше 25 грудня.
Проект рiшення про бюджет обговорювався на засiданнях ycix постiйних комiсiй Луцької міської ради, проте стенограми та вiдеозапис засiдань постiйних комiсiй не ведеться, звукозапис вiдповiдно до Положення про постiйнi кoмiciї мiської Ради зберiгається мiсячний тepмiн. Протоколи постiйних комiсiй Луцької мicькoї ради щодо розгляду проекту рiшення "Про бюджет міста Луцька на 2018 piк" зберiгаються на старiй вepciї офіційного сайту Луцької мicькoї ради.
Показово, що можливість вільної участі громадян у сесії місцевої ради є у Луцьку.
Водночас є позиції, які потребують покращення, причому деякі з них можна зробити досить легко і швидко.
Луцька міська рада оприлюднила проект рішення менш як за 20 днів.
Найгірша ситуація зафіксована в частині проведення органами влади консультацій із громадянами ("бюджетних слухань") щодо проекту рішення про бюджет після його оприлюднення, що є важливою практикою залучення громадян до підготовки головного фінансового документу. Так, в Луцьку такі консультації з громадянами проведено 15 грудня 2017 року, тобто, "бюджетні слухання" проведено після оприлюднення остаточного проекту рішення про бюджет на наступний рік.
Не оприлюднено звіт з інформацією про враховані та невраховані пропозиції громадян до проекту рішення про бюджет, отриманих в рамках «бюджетних слухань» та обґрунтуванням підстав для врахування/неврахування отриманих пропозицій.
Безперечно, така практика не може сприяти формуванню довіри до консультацій з боку громадян, які можуть вважати, що їх участю просто маніпулюють для легітимації рішення. Зрештою це підриває бажання громадян в подальшому брати участь у подібних консультаціях.
Тобто, підсумовуючи, можна зазначити, що, незважаючи на деякі позитивні тенденції, Луцьк має пройти ще непростий шлях до того, щоб інформація про бюджет стала насправді відкритою для громадян.
Моніторинг проведено експертами Громадського партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" за фінансової підтримки Міжнародного Фонду "Відродження" та Проекту міжнародної технічної допомоги «Партнерство для розвитку міст» (Проект ПРОМІС), який впроваджує Федерація канадських муніципалітетів за фінансової підтримки Уряду Канади, та Європейського Союзу з використанням Методології оцінки прозорості місцевих бюджетів, яка створена Фондом Східна Європа спільно з Громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» в партнерстві з Асоціацією міст України в рамках ініціативи «Публічні бюджети від А до Я: Інформування, активізація та залучення громадянського суспільства» за підтримки Європейського Союзу.