Згідно з попередньою оцінкою, рівень відкритості інформації про бюджетний процес м. Харкова становить 33%. До такого висновку дійшли експерти Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні", що здійснюється за підтримки МФ "Відродження".
Харків має прогноз доходів та видатків на плановий та два наступні за плановим бюджетні роки. Прогноз на поточний рік затверджений у форматі рішення сесії міської ради № 850/17 "Про бюджет міста Харкова на 2018 рік" та окремо схвалений на 2 наступні роки.
Прогнози оприлюднено на сайті міської ради, але не вчасно, оскільки оприлюднено в день затвердження.
«Програма економічного і соціального розвитку м. Харкова на 2018 рік» затверджена рішенням ради від 20.12.2017. ПСЕР затверджена вчасно, тобто одночасно із рішенням про затвердження бюджету міста. ПСЕР містить усі додатки, але у зв’язку із труднощами пошукового доступу та необхідністю реєстрації для доступу до документів ради знайти її не легко. Крім того, ОМС взагалі не здійснює процедур із збору пропозицій від громадян під час складання бюджету на наступний рік, що значно вплинуло на зниження оцінки на вказаному етапі.
Проект рішення про місцевий бюджет на сайті не оприлюднювався взагалі, отже, порушено вимоги, передбачені ст.76 Бюджетного кодексу України. Через що занижена оцінка по вказаному етапу прозорості.
Рішення 17-ї сесії Харківської міської ради 7-го скликання № 850/17 "Про бюджет міста Харкова на 2018 рік" (20.12.2017) оприлюднено на сайті міської ради. Рішення оприлюднено з усіма додатками та вчасно (20.12.2017). Звіти про виконання бюджету оприлюднені в повному обсязі на сайті ради та вчасно. Власно сам сайт для пошуку документів передбачає багато перешкод, одна з яких - це обов’язкова реєстрація на сайті для доступу до рішень та протоколів ради.
Харків має окремий розділ про бюджет, однак бюджетної інформації в ньому, окрім рішення "Про бюджет міста Харкова на 2018 рік", взагалі немає. Таким чином, наявна необхідність до заповнення цього розділу наступною інформацією:
- перелік головних розпорядників бюджетних коштів із зазначенням кодів ЄДРПОУ;
- посилання на сторінки головних розпорядників бюджетних коштів на порталі E-Data;
- Програму соціально-економічного розвитку громади;
- кошторис на утримання органу місцевого самоврядування;
- паспорти бюджетних програм всіх головних розпорядників, актуалізовані паспорти(з наказами про їх затвердження та з наказами про затвердження у новій редакції) та звіти про їх виконання (в єдиній структурованій папці);
- титульний перелік капітальних видатків, а також створення Інтерактивної онлайн-платформи пооб’єктної візуалізації, з зазначенням посилання на мапу в цьому ж розділі; «бюджет для громадян»;
- посилання на портал відкритих даних (свій або державний), де бюджетні данні оприлюднені у машиночитних форматах, а також посилання на всю інформацію щодо бюджету участі (в разі, якщо такий реалізується в громаді);
- впровадити «бюджет для громадян» з метою активної участі звичайної громади у бюджетних питаннях.
З метою підвищення прозорості місцевого бюджету рекомендовано:
- затвердити нормативно-правовий акт, який буде передбачати процедуру збору пропозицій від громадян щодо проекту бюджету на наступний рік. Рекомендовано такий НПА викласти на сайті разом із звітами про отримані пропозиції. На головній сторінці сайту бажано зробити або посилання на НПА або створити окремий розділ з питань консультування; актуально буде встановити онлайн платформу для здійснення зворотного зв’язку із громадою;
- задіяти та затвердити склад робочої групи, яка буде приймати участь в процесі планування бюджету, до складу якої долучити представників різних зацікавлених сторін. Прийняти НПА, який буде визначати роботу цієї групи. Можливо залучення громади на конкурсній основі до такого органу;
- всі розпорядчі документи про порядок консультацій, протоколи консультацій, звіт про враховані та невраховані громадські пропозиції з обґрунтуванням підстав для неврахування оприлюднювати на офіційному сайті. Змінити доступ до офіційного сайту та зняти режим доступу до документів через обов’язкову реєстрацію;
- оприлюднювати всі проекти рішень, незалежно від їх подальшого затвердження та прийняття рішень по цим проектам;
- анонсування про проведення засідання зберігати до архіву, так як наразі знайти посилання неможливо через те, що анонс зберігається лише на поточний тиждень;
- запровадити ведення стенограм засідань або їх відеозапис з метою підвищення прояву довіри до роботи ради.
Стаття підготована за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні", що здійснюється Громадським Партнерством "За прозорі місцеві бюджети!" за підтримки МФ "Відродження".