«Бюджети в екзилі»: як тимчасово окуповані громади розпоряджаються бюджетними коштами

01 жовтня 2024, 10:15

З 2021 по 2023 роки в десяти пілотних територіальних громадах Донецької і Луганської областей, що перебувають у тимчасовій окупації, падіння виконання дохідної частини бюджетів зафіксовано в цілому майже на 50%. Про це свідчать дані аналітичного звіту, який підготували експерти проєкту «Бюджети в екзилі», що реалізується спільно Громадським Партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» та громадською організацією «Кризовий медіа-центр «Сіверський Донець».

Згідно з відкритими даними Державного вебпорталу бюджету для громадян, у 2021 році загальна сума виконання дохідної частини пілотних територіальних громад складала 12,22 млрд грн, у 2022-ому – 7,21 млрд грн, а у 2023 році – 6,01 млрд грн.

У різних громадах падіння відповідно становить від 14% (Шульгінська ТГ) до 88% (Світлодарська ТГ). Цікавим є показник виконання дохідної частини бюджету в перерахунку на одного жителя: у 2021-ому такий показник мав діапазон від 17 834 грн на особу в Сєвєродонецькій громаді до 9369 грн. на особу в Лисичанській ТГ, проте у 2023 році цей показник також суттєво знизився. Максимальне значення ідентифіковане в Бахмутській громаді – 10 491 грн на особу, а мінімальне в Світлодарській – 1140 грн відповідно.

Що ж стосується видатків, то ця ситуація характеризується поступовим зниженням ступеню виконання: з 95% у 2021 році до критично низького показника – 38% – у 2023 році. У 2023 році найвищий показник виконання доходної частини бюджету зафіксований у Маріупольській громаді (123%), а найнижчий – у Сєвєродонецькій (56%). Найвищий показник щодо видаткової частини бюджету в 2023 році був у Кремінській громаді (56%), а найнижчий – у Світлодарській (17%).

Важливо зазначити, що у 2021 році переважну долю в структурі доходів пілотних громад становили податкові надходження (57%), а офіційні трансферти дорівнювали 39%. У 2022 році частка податкових надходжень зросла до 74%, а обсяг офіційних трансфертів відповідно зменшився до 24%. Після того як у листопаді 2023 року так званий «військовий ПДФО» був спрямований на центральний рівень, частка податкових надходжень у структурі бюджетів суттєво знизилась і склала у 2023 році в пілотних громадах лише 36%. Замість «військового ПДФО» громади почали отримувати з державного бюджету додаткову дотацію на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування. Мінімальну дотацію отримала Кремінська громада (3,55 млн грн), а максимальну – Маріупольська громада (1 млрд 998,67 млн грн).

«Це пояснюється великою кількістю населення та значними втратами внаслідок війни. При перерахунку дотації на одного жителя найвищий показник також зафіксовано у Маріупольській громаді (4527 грн на особу), а найнижчий – у Кремінській громаді (163 грн на особу). Це свідчить про значну диспропорцію у розподілі державної допомоги між громадами, де великі міста, що зазнали сильного впливу війни, отримують більшу фінансову підтримку. Крім того, ми зафіксували, що критично постраждали статті, пов'язані з освітою та медичною допомогою. Видатки на загальну середню освіту за рахунок місцевих бюджетів у 2023 році впали на 94% порівняно з 2021 роком, а на багатопрофільну стаціонарну медичну допомогу – на 85%. Це говорить про значні обмеження у можливостях громад забезпечувати базові соціальні послуги в умовах тимчасової окупації», — розповіла провідна експертка проєкту Олена Ніжельська.

Фахівці рекомендують адаптувати структуру місцевих бюджетів до умов воєнного стану та тимчасовоїокупації. Зокрема, на думку експертів проєкту «Бюджети в екзилі», варто переглянути статті витрат, які в нинішніх умовах можуть бути неактуальними (УЖКГ, капітальне будівництво, тощо), і переспрямувати ці кошти на першочергові потреби, наприклад, підвищення обороноздатності, підтримка внутрішньо переміщених осіб, соціальний захист, медицина тощо. Крім того, важливо постійно здійснювати оцінку потреб громад при плануванні переліку та обсягу послуг і формуванні бюджету. Це дозволить більш точно визначати пріоритетні напрямки фінансування, уникати надмірних витрат та забезпечувати ефективний розподіл ресурсів відповідно до реальних потреб населення в умовах тимчасової окупації.

Нагадаємо, в процесі реалізації проєкту «Бюджети в екзилі» були проаналізовані бюджетні процеси в 10 пілотних громадах Луганської та Донецької областей. Метою проєкту було оцінити прозорість та ефективність бюджетних процесів в умовах тимчасової окупації пілотних громад, виявити основні виклики та розробити рекомендації для покращення процесів управління бюджетами та збереження інструментів партисипативної демократії в умовах воєнного стану.

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %