161 рішення про запровадження антикорупційних інструментів за підтримки Громадського Партнерства: як це працює

17 червня 2020, 15:41

Як налагодити урядування без корупції та ефективно запобігати можливим корупційним діям, – обговорювали експерти та представники об'єднаних територіальних громад 16 червня під час онлайн конференції «Як захистити громаду від корупції?». Під час заходу також презентували посібник, підготовлений Громадським Партнерством "За прозорі місцеві бюджети!", у якому описані практики громад у запровадженні антикорупційних інструментів у рамках програми USAID DOBRE.

"Ми розробили лінійку з десяти антикорупційних інструментів, адже ми розуміли, що в громадах потрібно працювати комплексно. Перше, що ми зробили в громадах, - проводили навчання, яке мало високий рівень мотивування, для керівництва громад, депутатського корпусу, юридичних відділів в ОТГ, а також активістів і старост громад. Тобто ми зібрали разом представників усіх сил, які в громадах залучені до прийняття і ефективної реалізації антикорупційних інструментів. Під час навчань представники громад обирали по два антикорупційних інструменти, які вони хотіли впровадити, тобто ми йшли від потреб громад, не нав'язуючи їм свою думку, а слухаючи, що потрібно саме їм. І це один з наших ключових підходів у роботі. Після цього експерти Громадського Партнерства постійно супроводжували громади на всіх етапах, починаючи від створення робочих груп з підготовки проєктів нормативно-правових актів. Після ухвалення таких рішень на сесіях громади розробляли дорожні мапи впровадження антикорупційних інструментів, і наші експерти консультували громади на всіх етапах реалізації", - розповів про роботи з громадами Анатолій Бойко, координатор Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!".

У результаті такої роботи 75 ОТГ в 7 областях за три роки прийняли 161 рішення про впровадження антикорупційних інструментів за підтримки понад 20 експертів Партнерства. Найпопулярнішими стали антикорупційні програми, запобігання і врегулювання конфлікту інтересів та консультації з громадськістю. 

"Громади відчули результати, і для того, щоб ці інструменти працювали й надалі, в інших громадах, ми підготували посібник, в якому акумульовано наш доробок разом із програмою USAID DOBRE. Але це не книжка про те, як ми багато зробили – а це практичний посібник для будь-якої громади, яка хоче запровадити у себе антикорупційні інструменти. І це не просто теорія і досвід інших країн, а це досвід впровадження антикорупційних інструментів українцями в українських громадах. Тобто це те, що справді працює в Україні. У посібнику викладено, які антикорупційні інструменти підходять громадам, який загальний алгоритм впровадження, а також детальний розбір кожного антикорупційного інструменту", - презентував посібник координатор Громадського Партнерства.

Видання демонструє підхід до запобігання корупції, який ґрунтується на принципі встановлення запобіжників корупційним ризикам у систему прийняття рішень у громаді. А також показує, що таке антикорупційні інструменти, як їх запровадити, і які переваги кожен з них дає громадам.



У форматі кейсів описано інструменти, які на практиці виявилися найбільш дієвими: антикорупційна програма, антикорупційна рада, політика врегулювання конфлікту інтересів, допорогові електронні закупівлі, консультації з громадськістю і конкурсний відбір на посади.

Кейси включають приклади з громад, яким вдалося ефективно використовувати ці інструменти, покроковий алгоритм запровадження інструментів, можливі труднощі з використанням, фактори, які сприяють ефективному застосуванню, і поради тим громадам, які хотіли б впровадити інструмент у себе.



Посібник буде корисним керівництву громад, депутатам, громадським активістам, які зацікавлені у зниженні корупційних ризиків, підвищенні якості урядування та впровадженні стандартів доброчесності й прозорості.

З посібником можна ознайомитися за посиланням.

Як зауважила під час онлайн конференції Юлія Ткачук, експертка антикорупційного компоненту програми USAID DOBRE, коли на початку реформи експерти починали роботу з громадами, дуже часто чули думку, що разом із децентралізацією децентралізується і корупція, адже громади отримували більше ресурсів і більше повноважень ними розпоряджатися:

"І багато хто очікував, що керівництво громад не втримається від недоброчесних практик, які поширені на регіональному та національному рівнях. Традиція та відсутність процедур працювали проти нас. Ми вирішили зробити ставку не на людей і не на традиції, а на процедури. І перш за все захистити систему прийняття рішень: не працювати над пошуком винних, а створювати запобіжники, які нівелюють людський фактор та роблять процес прийняття рішень прозорим і доброчесним. Такі нові місцеві політики ми і називаємо антикорупційними інструментами. Кожна громада проаналізувала свої корупційні ризики і вибрала по два антикорупційні інструменти, які для неї були найбільш релевантними. У такому режимі ми працювали три роки і на початок 2020 року маємо такі результати: понад 60% регулярно громад використовують свої інструменти, 30% – запровадили додаткові інструменти до тих двох. Також 91% ОТГ виконують комплексні антикорупційні програми, які вони для себе прийняли", - розповіла експертка.

Про досвід втілення антикорупційних інструментів розповів Руслан Шафранович, голова Іванівської ОТГ (Тернопільська область):

"Коли ми ознайомились з інструментами, то обрали той, який, здавалось, найпростіше впровадити – запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. Ми думали, що у нас депутати і так знають, що не треба голосувати за спірні питання, які стосуються їхніх зацікавленостей та інтересів. Вперше ми прийняли це положення 19 листопада 2017, потім продовжили його дію, і цьогоріч плануємо зробити це ще раз, адже це дієвий інструмент для захисту наших депутатів від помилок і для захисту мешканців від елементів корупції, які можуть виникнути внаслідок конфлікту інтересів. Як він захищає депутатів? Звісно, в процесі голосувань на сесії рано чи пізно виникає таке рішення, де є конфлікт інтересів. Для нашої маленької сільської громади це в першу чергу земельні питання. І з часу прийняття положення ми зафіксували приблизно три десятки фактів запобігання конфлікту інтересів".

Присутній на заході керівник Департаменту запобігання та виявлення корупції Національного агентства з питань запобігання корупції Сергій Деркач зазначив, що вражений, наскільки громади ґрунтовно підходять до антикорупційної роботи:

"Ми тільки починаємо тісніше працювати з органами місцевого самоврядування, але я впевнений, що ця робота буде налагоджена в найближчий час. Ми вітаємо абсолютно всі якісні ініціативи щодо інструментів і взагалі будь-яких напрямків з поширення доброчесності і запобігання корупції в цілому. НАЗК абсолютно відкрите до діалогу, і ми точно будемо працювати над наданням методичних рекомендацій, навчання, допомоги в цих напрямках".

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %