В Україні стає все більш популярною ідея відкритості, участі і прозорості бюджетного процесу, а місцева влада починає розуміти, що її прозорість та, зокрема, бюджетна прозорість — це запорука довіри громадян до неї. Експертка Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» Марія Орлова пояснює на прикладах, як краще інформувати громадян про місцевий бюджет.
Першим рівнем відкритості влади стає інформування громадян - надання в односторонньому порядку доступу до інформації та документів про бюджет.
Яким чином місцева влада інформує громадян про бюджетний процес в громаді?
Основне джерело – офіційний сайт. Сайт громади - це її візитівка, це перше джерело інформації про життя в громаді як для жителів громади, так і для гостей та інвесторів.
І тут важливо говорити не тільки про факт оприлюднення інформації на сайті, а про доведення бюджетної інформації до людей у зручній, зрозумілій та доступній формі. Особливо це актуально в сьогоднішніх карантинних умовах.
Чому?
Три роки тому, коли розпочався проєкт «Доброчесні громади», який реалізує Громадське Партнерство «За прозорі місцеві бюджети!», ми проводили оцінку рівня прозорості бюджетного процесу в 47 громадах. З чим ми зіткнулися одразу – це пошук бюджетної інформації на сайтах громад. У багатьох був відсутній розділ «Бюджет» (зібрана в одному місці вся бюджетна інформація, яка охоплює весь бюджетний цикл і всіх головних розпорядників бюджетних коштів громади), а вся інформація була зосереджена в різних розділах або взагалі була відсутня. І ви не уявляєте всієї складності у пошуках необхідної інформації навіть людям, які розуміються у бюджетних питаннях. Тому концентрація всієї інформації про бюджет в одному місці на сайті дуже необхідна.
У 2019 році команда експертів Громадського партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" провела оцінювання в 106 громадах, зокрема у 47 громадах повторно. Завдяки оцінюванню вдалось встановити, що у 41 громади відбувся прогрес і було створено та розпочато наповнення розділу «Про бюджет».
Пропонуємо до вашої уваги огляд розділів «Про бюджет» тих громад, які набрали найбільшу кількість балів і які були рекомендовані експертами Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!».
Оцінювання Індексу прозорості місцевого бюджету передбачає оцінювання показника «Розділ бюджет на сайті», який належить до групи показників параметра «Інновативні практики». Чому інновативні практики? Тому що законодавчо закріпленої вимоги створити на сайті розділ «Про бюджет» немає, але є виклики часу, потреби користувачів інформації і ті громади, які ці потреби задовольняють, і є новаторами.
Основними критеріями для оцінки є факт наявності розділу «Про бюджет» на сайті та наповненість інформацією. Оскільки всього 16 критеріїв, то й максимальна кількість балів за цим показником - 16 балів:
- Чи є на офіційному сайті ОМС (орган місцевого самоврядування, надалі ОМС) окремий розділ, присвячений питанням місцевого бюджету?
- Чи розділ містить перелік головних розпорядників бюджетних коштів з кодами ЄДРПОУ?
- Чи розділ містить посилання на розпорядників бюджетних коштів на порталі E-Data?
- Чи в розділі оприлюднено рішення ради (військово-цивільної адміністрації) про затвердження бюджету з усіма додатками?
- Чи в розділі оприлюднено рішення про внесення змін до бюджету?
- Чи в розділі оприлюднено Програму соціально-економічного розвитку громаду?
- Чи в розділі оприлюднено актуальний бюджет з урахуванням усіх змін, що були вннесені в нього протягом року?
- Чи в розділі оприлюднено "бюджет для громадян"?
- Чи в розділі оприлюднено звіти про виконання паспортів бюджетних програм?
- Чи в розділі оприлюднено паспорти бюджетних програм разом з наказом або розпорядженням про їх затвердження?
- Чи в розділі оприлюднено актуалізовані паспорти бюджетних програм разом з наказом або розпорядженням про їх затвердження?
- Чи в розділі є посилання на всю інформацію щодо бюджету участі, в разі, якщо такий реалізується в громаді?
- Чи в розділі оприлюднено титульний перелік капітальних видатків?
- Чи в розділі оприлюднено кошторис на утримання органу місцевого самоврядування?
- Чи в розділі є посилання на інтерактивну онлайн платформу пооб'єктної візуалізації капітальних видатків?
- Чи в розділі оприлюднено посилання на портал відкритих даних (свій або державний), де бюджетні данні оприлюднені у машиночитних форматах?
За цими критеріями було оцінено 106 громад. Які результати було отримано, демонструє графік: 15 громад взагалі не мають на сайті окремого розділу «Про бюджет», 28 громад отримали від 1 до 5 балів, 52 громади – від 5,5 до 10 балів і 11 громад – від 10,5 до 16.
Серед лідерів за наповненістю розділу можна виділити Чмирівську сільську громаду (15 балів, Луганська область), Царичанську селищну громаду (13 балів, Дніпропетровська), Лановецьку міську громаду (13 балів, Тернопільська), Кам'яномостівську селищну громаду (13 балів, Миколаївська), Іванівську сільську громаду (13 балів, Тернопільська) та Хоростківську міську громаду (12 балів, Тернопільська).
Структуру та розміщення на сайті розділу БЮДЖЕТ обумовлюють 2 основних фактори: технічні особливості сайту та людський фактор (розуміння адміністратором сайту бюджетної документації та бюджетного процесу й відношення самих працівників фінансових структур до питання висвітлення інформації). Це важливо, щоб вся система офісу ОТГ працювала на єдиний результат, а не так, коли одні підготували інформацію і вважають, що на цьому виконали обов’язок, інші - розмістили її десь і теж вважають, що робота зроблена. А результат потім виходить зовсім не такий, як хотілося б. Наприклад, під час одного із тренінгів, де тренери Партнерства за ініціативою коуча Миколи Орлова провели коротку, але дуже пізнавальну вправу «Знайди інформацію про бюджет на сайті іншої громади». Команди фінансистів на швидкість шукали ухвалені рішення про бюджет одне в одного. Виявилося, що більшість з інтересом не лише шукала цю інформацію у колег з інших ОТГ, а й на своїх сайтах. Дехто так і не знайшов. Отже, важливо щоразу ставати на сторону користувача інформації, а не лише її створювача!
Для створення офіційних сайтів громади використовують різні платформи зі своїми різними технічними можливостями, а саме:
- Платформа Dosvit
- Платформа Gromada.org.ua та на окремому субдомені: VASHA-NAZVA.GROMADA.ORG.UA - (.GOV.UA*)
- Інші платформи і сайти власної розробки.
Платформу Dosvit використовують для офіційного сайту, наприклад
Музиківська (Херсонська), https://muzykivskaotg.gov.ua/
Дмитрівська (Кіровоградська), https://dmitrovka-otg.gov.ua/open-budget
Баштанська (Миколаївська), https://bashtanskaotg.gov.ua/open-budget
Печеніжинська (Івано-Франківська) https://pnotg.gov.ua/open-budget громади,
або як окремі додатки «Відкритий бюджет» для візуалізації бюджету використовують
Асканія-Нова (Херсонська), https://askaniya-nova.dosvit.org.ua/
Кам’яномостівська (Миколаївська) https://kamyanomostotg.dosvit.org.ua/open-budget
Вознесенська (Миколаївська) громади https://voznesenskaotg.dosvit.org.ua/ .
Сайт ОМС працює за простими шаблонами, в меню серед яких є і розділ «Про бюджет», а також додатково можуть бути додатки «E-DATA витрати», «PROZORRO» та «Бюджет участі».
Розділ «Бюджет» являє собою спрощене графічне представлення бюджету з можливістю побачити поточні витрати та доходи за класифікацією з можливістю обрати проміжок часу та глибину деталізації. Це розділ для громадян, які не мають спеціальних знань для того, щоб читати відповідне рішення та додатки.
Гарна практика є у Баштанської ОТГ, де в розділі «Бюджет» зазначається інформація про Бюджет участі, а не окремим додатком. https://bashtanskaotg.gov.ua/open-budget
У Печеніжинської ОТГ існує інша гарна практика - структурування всіх пов’язаних документів, де розміщується інформація у зручний спосіб, зокрема і перелік головних розпорядників бюджетних коштів, і бюджет для громадян, і бюджет участі та інше. https://pnotg.gov.ua/open-budget . Цінність такого прикладу в тому, що у більшості громад всі документи опубліковані разом і не згруповані за певними ознаками, що ускладнює процес пошуку потрібної інформації.
Хочемо на прикладі Музиківської ОТГ продемонструвати додатки щодо «E-DATA витрати» та «PROZORRO» https://muzykivskaotg.gov.ua/
Розглянемо сайти громад, які використовують платформу Gromada.org.ua (окремий субдомен VASHA-NAZVA.GROMADA.ORG.UA - (.GOV.UA). Спільною рисою для всіх сайтів є те знайомий за структурою інтерфейс, розділ «Про бюджет» розміщений у вертикальному або у горизонтальному меню сайту у вигляді користувацького посилання з деталізацією на змістовні сторінки, причому пошук інформації здійснюється у «три кліки».
- Чмирівська ОТГ (Луганська область), https://chmyrivska-gromada.gov.ua/ - інформація структурована за роками та стосується всіх п’яти етапів бюджетного процесу: це рішення про бюджет з додатками, рішення про зміни до бюджету протягом року на одній сторінці, щомісячна, щоквартальна та річна інформація про виконання бюджету, бюджетні запити та паспорти бюджетних програм зі звітами про їх виконання, інформація про роботу бюджетної комісії, кошторис на утримання апарату ради, візуалізація бюджету та інше.
На головній сторінці розділу «Про бюджет» подано перелік головних розпорядників бюджетних коштів (ГРБК) із зазначенням коду ЄДРПОУ та посиланням на кабінет порталу E-Data.
У розділі «Про бюджет» Чмирівської ОТГ також присутні посилання на візуалізації бюджету на сайті https://openbudget.in.ua/ та модуля Paywatch з відображенням транзакцій з сайту spending.gov.ua, що дозволяє відслідковувати витрати бюджетних коштів, зокрема й за отримувачами цих коштів. На нашу думку, це подано у незручній спосіб з недотриманням принципу у «три кліки».
Царичанська ОТГ (Дніпропетровська область), https://tsarichanka-gromada.gov.ua/ - розділ «Про бюджет» міститься у вертикальному меню з деталізацією за роками і тематикою. Дана структура майже повністю відповідає критеріям показника «Розділ бюджет на сайті» за методологією оцінювання Індексу прозорості місцевого бюджету.
Іванівська ОТГ (Тернопільська область) http://ivanivska.gromada.org.ua/ - особливістю є розміщення усієї інформації з посиланнями на одній сторінці.
Заводська ОТГ (Тернопільська область), https://zavodska-gromada.gov.ua/ - особливістю є групування інформації і в розрізі головних розпорядників бюджетних коштів (ГРБК).
Байковецька ОТГ (Тернопільська область), https://bsr1653.gov.ua/ - приклад вдалого групування інформації відповідно до бюджетного періоду і ГРБК.
Немирівська ОТГ (Вінницька область), https://nemyriv-mrada.gov.ua/
Асканія-Нова ОТГ (Херсонська область) https://askaniya-nova-gromada.gov.ua/
Кам’яномостівська ОТГ (Миколаївська область) https://kamyanomostivska-gromada.gov.ua/
Є й власні варіанти подачі бюджетної інформації на сайтах громад.
Наприклад, Ніжинська громада (Чернігівська область) http://www.nizhynrada.gov.ua/article/823/mskiy-byudjet.html – розділ «Про бюджет» розмістила у горизонтальному меню з групуванням за етапами і фінансовими тематиками. Варто було б додати у структуру рішення про зміни до бюджету і актуалізований бюджет на дату перегляду.
Є вдалий приклад відкритого візуалізованого бюджету з інтерактивною мапою капітальних об’єктів:
Лановецька громада (Тернопільська область) має власний розроблений сайт зі зручним інтерфейсом. https://lanmisto.gov.ua/ Розділ «Про бюджет» розміщений теж у горизонтальному головному меню з вдалим групуванням документів за етапами бюджетного процесу.
Вознесенська громада (Миколаївська область) http://voz.gov.ua/ - інформація про бюджет зібрана у розділі «Прозорий бюджет» горизонтального головного меню в розділі «Публічна інформація» та згрупована за тематиками. Також у розрізі років згрупована інформація щодо проєкту рішення про бюджет, самого рішення про бюджет та змін до нього, і інформація про виконання бюджету.
Висновок: Громади роблять великі кроки щодо відкритості бюджетної інформації, зокрема концентруючи її окремо у розділах «Про бюджет», але подачу і наповненість потрібно вдосконалювати та підлаштовувати під потреби громадян, бізнесу тощо, тобто споживачів цієї інформації.
Рекомендації щодо концепції логічної структури розміщення фінансової інформації на сайті ОМС
https://drive.google.com/file/d/1nBPzZv8JBz4j4p4zwO2X22Xg2nxH-ztS/view?usp=sharing
БЮДЖЕТ ГРОМАДИ
1.1. Актуальна редакція бюджету громади
1.2. Річний звіт про виконання бюджету (минулого року)
1.3. Бюджетні рішення
1.3.1 Рішення про затвердження бюджету (Розміщується саме рішення та всі додатки)
Наприклад:
- Рішення Н-ської міської ради «Про затвердження бюджету міста Н на 2019 рік» № 34535-В від 25.12.2018
- Рішення Н-ської міської ради «Про внесення змін до рішення Н-ської міської ради «Про затвердження бюджету міста Н на 2019 рік» № 34535-В від 25.12.2018» № 24586 від 06.04.2019
1.3.2. Рішення про затвердження звітів про виконання бюджету (розміщуються за аналогією рішення про затвердження бюджету квартальні звіти про виконання бюджету та рішення про затвердження звіту про виконання бюджету попереднього року, включаючи всі додатки)
1.3.3. Проєкти рішень відносно бюджету громади (розміщуються посилання на розміщені проєкти відносно бюджету, змін до бюджету, звітів, з орієнтовною датою розгляду з метою прийняття).
1.4. Бюджетний регламент
1.5. Бюджет для громадян
1.6. Програма соціально-економічного розвитку громади
1.7. Титульний перелік капітальних видатків
ВІДКРИТИЙ БЮДЖЕТ – це спрощене графічне представлення бюджету з можливістю побачити поточні витрати та доходи з опцією вибору проміжку часу та глибини деталізації. Це розділ для громадян, які не мають спеціальних знань для того, щоб читати відповідне рішення та додатки. Також варто розмістити посилання на інтерактивну онлайн платформу пооб'єктної візуалізації капітальних видатків та посилання на портал відкритих даних (свій або державний), де бюджетні дані оприлюднені у машиночитних форматах.
БЮДЖЕТ УЧАСТІ (ГРОМАДСЬКИЙ БЮДЖЕТ) – вся інформація, що стосується Бюджету участі: Положення про Бюджет участі, рішення ради щодо Бюджету участі, склад координаційної ради, перелік проєктів, що перемогли, звіт щодо реалізації Бюджету участі, бланк заявки та інша інформація.
ГОЛОВНІ РОЗПОРЯДНИКИ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ (ГРБК)– навести перелік ГРБК громади із зазначенням коду ЄДРПОУ
4.1. Розпорядник 1
Паспорти бюджетних програм розпорядника (включаючи зміни)
Бюджетні запити розпорядника
Сторінка розпорядника на Е-data
Звіт розпорядника за минулий фінансовий рік
4.2. Розпорядник 2
Паспорти бюджетних програм розпорядника (включаючи зміни)
Бюджетні запити розпорядника
Сторінка розпорядника на Е-data
Звіт розпорядника за минулий фінансовий рік
4.N Розпорядник N
Паспорти бюджетних програм розпорядника (включаючи зміни)
Бюджетні запити розпорядника
Сторінка розпорядника на Е-data
Звіт розпорядника за минулий фінансовий рік
ЗАКУПІВЛІ
5.1. Закупівлі поточного року
5.1.1. Річний план закупівель
5.1.2. Зміни до річного плану закупівель
5.2. Закупівлі минулого року
5.2.1. Річний план закупівель та зміни до нього
5.2.2. Звіт
5.3. Проведення торгів
5.3.1. Оголошення
5.3.2. Результати
5.4. Закупівлі через PROZORRO
КОШТОРИС РАДИ
6.1. Деталізована та представлена в доступному вигляді інформація про витрати на утримання ради та її виконавчого комітету на поточний рік
6.2. Звіт про витрачені кошти на утримання ради та її виконавчого комітету минулого року