Премія «Кришталь року 2019»: громади-переможці та прорив у бюджетній прозорості

22 листопада 2019, 16:34

19 листопада 2019 року відбулась церемонія нагородження переможців рейтингу бюджетної прозорості «Кришталь року» серед українських об’єднаних територіальних громад. 

«Кришталь року» відзначив найкращі ОТГ, які пройшли оцінку за спільною методологією, впровадженою програмами USAID DOBRE, «U-LEAD з Європою» та Громадським Партнерством «За прозорі місцеві бюджети!»  у 106 громадах із 18 областей України. Церемонія зібрала понад 400 учасників: представників громад, органів центральної виконавчої влади, експертів проектів міжнародної технічної допомоги, голів дипломатичних місій.

 

"Я вважаю, що місцеве самоврядування є ключовим для демократії в Україні, а прозорий бюджет – це один з основних інструментів розвитку на місцях. І саме органи самоврядування, ефективно управляючи ресурсами, зможуть зробити Україну великою", – підкреслив Тимчасовий повірений у справах США в Україні, Вільям Тейлор.

"Коли ми говоримо про бюджетну прозорість, ми кажемо, що потрібно зробити дані більш доступними для громадян, краще інформувати їх різними способами, аби вони знали, куди йдуть їхні гроші. Я дуже вражена цьогорічним результатами наших громад. Чимало з них покращили свою прозорість на тридцять відсотків, і це величезна робота", –  наголосила Сюзан Фріц, директорка регіональної місії Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) в Україні та Білорусі. 

"Ми всі знаємо, як складно мати справу з новими правилами, процедурами і новими обставинами. Тому громади зробили величезну роботу, щоб впоратися із викликами, які принесла децентралізація, намагаючись стати ближчими до громадян і вибудувати довіру, збільшуючи прозорість своїх бюджетів", – сказала Александра Фелінгер, заступниця директора програми «U-LEAD з Європою».

"Я щасливий, що завдяки цьому унікальному об'єднанню зусиль багатьох людей та організацій нам вдалось створити реальні можливості для досягнення позитивних змін не тільки в сфері прозорості бюджетного процесу, а й у відносинах між громадянами та тими, кому вони довірили лідерство в своїх громадах. Бо прозорість влади та, зокрема, бюджетна прозорість — запорука довіри громадян", - зазначив Анатолій Бойко, координатор Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!".

 

Подія «Кришталь року» продемонструвала взірцеві підходи до прозорого та ефективного управління коштами громад та великий прорив у бюджетній прозорості. У 2019 році команда експертів Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" провела оцінювання в 75 громадах-партнерах програми DOBRE та верифікувала оцінку, яку здійснили в 31 громаді експерти програми ULEAD. 47 громад-партнерів програми DOBRE цього року були оцінені вдруге, і саме їх бали показують, як завдяки оцінюванню громади суттєво підвищили бюджетну прозорість всього за рік, що минув між першою і другою хвилями оцінювання.

Так максимальний показник прозорості зріс із 46 до 61 балу.

Більше того, ми можемо впевнено говорити не тільки про окремі рекорди, а про дійсно системні зміни. Це яскраво ілюструє той факт, що середній рівень бюджетної прозорості зріс на 17,7% по всіх 47 громадах, які проходили цього року оцінювання повторно. Так, у 2018 році він складав 21,3, а в 2019 – вже 39 балів!

 

Разом з цим прогрес підтверджується не тільки кількісними показниками, а й якісними змінами. Найбільший змістовний прогрес відбувся за параметром «Відкритість бюджетної інформації». Так, за цим параметром 2 громади досягли рівня «інновативні», 20 – «високого рівня». За параметром «Прозорість прийняття рішень» – 5 громад «високого», 16 громад – «задовільного». А це означає, що тепер не тільки більше бюджетної інформації доступно для громадян, а й більше громадян долучаються до управління коштами своїх громад.

Якщо ж говорити про конкретні приклади, то завдяки оцінюванню вдалось досягнути суттєвого прогресу у вирішені, як мінімум, 6 проблем бюджетної прозорості. Наразі це стосується тільки 47 громад, що проходили оцінювання повторно, і в яких цей прогрес зафіксований, але схожі зміни ми згодом зможемо побачити й в інших громадах, якщо і вони пройдуть повторне оцінювання.

Отже,що це за проблеми:

 

І це – далеко не всі приклади реальних змін, а лише ті, які відбулись у більшій частині громад.

Великий трансформаційний та мотиваційний потенціал застосованої Методології та оцінювання підтверджують й приклади конкертних громад. Так, Верхнянська громада з Івано-Франківщини під час оцінювання 2018 року набрала всього 2 відсотки. Вона опинилася в самому кінці рейтингу, менше не було ні в кого. Але за рік громада так постаралася і підняла свій бал до 36 відсотків, що цьогоріч вони увійшли у номінанти за прорив в бюджетній прозорості.  

Тож, як саме оцінювання працює як мотиватор позитивних змін?  

Спочатку в громаді проводиться оцінювання рівня бюджетної прозорості. За результатами формується аналітичний звіт та рекомендації, які є вже готовою «дорожньою мапою» вирішення проблем прозорості для цієї громади. Далі відбувається оприлюднення, обговорення індексу прозорості громади та рекомендацій разом з органами місцевого самоврядування. Після цього надається експертна підтримка громадам, які впроваджують ці рекомендації. Так відбуваються позитивні зміни в рівні бюджетної прозорості і в наступному році цикл повторюється.

З отриманих оцінок усіх громад також складається рейтинг Національний індекс бюджетної прозорості, який дає можливість громадам порівняти свої результати з результатами інших громад і вмикає позитивну конкуренцію.

Таким чином, оцінювання є ключом до успіху завдяки тому, що воно

  • Виступає інструментом просування стандартів прозорості місцевих бюджетів
  • Створює позитивну конкуренцію між муніципалітетами
  • Формулює «дорожні мапи» підвищення бюджетної прозорості

 

Громадське Партнерство "За прозорі місцеві бюджети!" планує повторювати оцінювання на циклічній основі й в майбутньому, доповнивши консультуванням та допомогою містам й громадам в проведенні навчальних заходів, підготовці нормативно-правових актів, політик та процедур для впровадження отриманих рекомендацій.

Переможці премії «Кришталь року 2019»:

«Найкращий бюджет для громадян» – Вознесенська ОТГ Миколаївської обл. 

«Найбільш креативна інформаційна кампанія збору пропозицій до бюджету» – Гречаноподівська ОТГ Дніпропетровської обл. 

«Найактивніша громада у прийнятті антикорупційних інструментів» – Ніжинська ОТГ Чернігівської обл.

«Найкращий новачок в бюджетній прозорості» – Лановецька ОТГ Тернопільської обл.

«Найкраща громада у гендерно-орієнтованому бюджетуванні» – Чмирівська ОТГ Луганської обл.

«Прорив у бюджетній прозорості» – Вишнівецька ОТГ Тернопільської обл.

«За відкритість бюджетної інформації в громаді» – Немирівська ОТГ Вінницької обл. 

«Найкраще залучення громадян до бюджетного процесу в громаді» – Шумська ОТГ Тернопільської обл.

«Найбільш інноваційні практики бюджетної прозорості в громаді» – Чмирівська ОТГ Луганської обл.

«Кришталь року – 2019» – Баштанська ОТГ Миколаївської обл.

З детальними результатами результатами кожної громади, що проходили оцінювання, можна ознайомитись на онлайн-платформі «Прозорі місцеві бюджети».

Також запрошуємо ознайомитись з аналітичним звітом "Індекс прозорості місцевих бюджетів 2019. Об'єднані територіальні громади", в якому фахово проаналізовані результати цьогорічного оцінювання, визначені ключові тенденції та рекомендації.

З Методологією оцінки прозорості місцевих бюджетів можна ознайомитись тут.

 

Премія «Кришталь року» та оцінка бюджетної прозорості 2019 року – це партнерська робота Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) через консорціум виконавців програми USAID DOBRE, Представництва Європейського Союзу та п’яти його держав-членів Німеччини, Швеції, Польщі, Данії та Естонії через Програму «U-LEAD з Європою», і  Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!». Індекс прозорості місцевих бюджетів та методологію його оцінювання розроблено Фондом Східна Європа спільно із Громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!», у співпраці з Асоціацією міст України за фінансової підтримки Європейського Союзу.

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %