Забезпечення прозорості місцевого самоврядування: у чому суть очікуваних змін

21 грудня 2023, 13:19

Питання довіри людей до влади, в тому числі і до місцевої, сьогодні, як ніколи, «на часі». Запровадження воєнного стану в Україні значно погіршило ситуацію з відкритістю влади, прийняття рішень нерідко відбувається без обговорень та роз’яснень, тому хвилі невдоволення постійно збільшуються. Зменшувати напругу, яка зараз постійно присутня у стосунках з владою, покликані інструменти відкритості, прозорості та залученості. Частина цих інструментів відома, частина застосовується громадами, а деякі деталі були упущені в чинному законодавстві.

Детальніше про актуальний стан законодавчих ініціатив в цій сфері розповідають експерти Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» Микола Орлов та Марія Орлова.

Проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування» був поданий до Верховної Ради два роки тому, навіть встиг пройти перше читання. 20 грудня 2023 до законопроєкту «дійшли руки» у профільному підкомітеті ВРУ.

Як повідомляє один із народних депутатів, законопроєкт №6401 про прозорість місцевого самоврядування вийшов на фінішну пряму, фінальний текст до другого читання вже підготовлений, підкомітет пройшов, в найближчі дні - засідання комітету. Друге читання в залі парламенту планується на січень-лютий 2024 року.

Ключові узгоджені новації законопроєкту наступні:

  1. Публікація відеозаписів сесій і постійних комісій ОМС (крім питань з обмеженим доступом). Після воєнного стану - прямі трансляції
  2. Архів записів засідань зберігається не менше 5 років
  3. Обов'язкова публікація проєктів порядків денних та поіменних голосувань
  4. Інформація оприлюднюється у формі відкритих даних
  5. Публічне оприлюднення інформації про результати інвентаризації

Запропоновані зміни покликані півищити рівень залученості громадян до місцевого самоврядування та підвищити довіру громадян до місцевих рад.

 Нормами законопроєкту пропонується:

  • закріпити обов’язковість публікації додатків до рішень і проектів рішень рад, а також порядків денних постійних комісій;
  • обов’язковість онлайн-трансляцій сесій місцевих рад;
  • створюється відкритий реєстр об’єктів права комунальної власності територіальної громади;
  • кожні п’ять років проводиться суцільна інвентаризація всіх об’єктів права комунальної власності територіальної громади;
  • учасники сесій ради мають доповідати державною мовою;
  • закріплюються гарантії прав депутатів місцевих рад;
  • усувається колізія щодо кворуму на засіданнях постійних комісій місцевих рад.

Цілі і завдання прийняття такого закону спрямовані на розширення можливостей для громадян брати участь у процесах місцевого самоврядування, а депутатів місцевих рад, керівників рад та працівників виконавчих органів рад ефективно здійснювати свої повноваження. Після ухвалення законопроєкту громадяни зможуть отримувати інформацію з Реєстру об’єктів права комунальної власності громади — ця інформація буде корисною в роботі органів місцевого самоврядування, бізнесу та громадськості. Також законопроєкт конкретизує гарантії доступу громадян до інформації про засідання органів місцевого самоврядування.

Громадське Партнерство «За прозорі місцеві бюджети!» вже декілька років проводить оцінювання ОМС за Методологією визначення Індексу прозорості місцевих бюджетів, яке дозволяє визначити стан запровадження рішень та практик бюджетної прозорості та залучення громадян до участі у бюджетних процесах на місцевому рівні. Оцінка прозорості місцевих бюджетів проводиться за трьома параметрами: прозорості прийняття бюджетних рішень та залучення громадян; відкритості бюджетної інформації та документів; інновативності ОМС в активному застосуванні нових практик бюджетної відкритості та прозорості.

Щоразу наші експерти стикаються із використанням прогалин чинного законодавства пропорційно до рівня доброчесності в громаді. Наприклад, непоодинокі випадки оприлюднення рішень без додатків, невчасне оприлюднення чи видалення одразу після проведення сесії. Не всюди присутня практика ведення відеотрансляцій засідань постійних комісій, виконкому, сесій. І в цих умовах публікація даних у вигляді відкритих даних (машиночитного формату) взагалі видається фантастичною.

Тому ухвалення цього законопроєкту сприятиме безальтернативності збільшення відкритості ОМС та їх зрозумілості жителям, а також переведення деяких аспектів з розряду добровільного до обов’язкового та впорядкованого.

Не завадило б і деталізувати деякі положення Бюджетного Кодексу щодо участі громадян у бюджетному процесі на місцях. І в цьому питанні нашим колегам-експертам Партнерства теж є що запропонувати.

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %