Чи знайома вам ситуація, коли у вас є гарна ідея, а у відповідь чуєте: «В бюджеті немає коштів на її реалізацію»? Чи дійсно «винна» влада, і як діяти мешканцям громади в таких ситуаціях?
Як зробити, щоб вашу ідею почули та підтримали коштами, розповідають експерти «Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» Марія Орлова і Микола Орлов.
Чому так відбувається? Причин може бути багато: це і невдалий час, коли ви внесли свою ідею-пропозицію, і невідповідність вашої ідеї стратегії розвитку громади, а, можливо, вона стосується обмеженого кола людей та носить індивідуальний характер, чи й справді нема вільних коштів у бюджеті, людський фактор та політична складова тощо…
Як зробити, щоб вас почули?
По-перше, потрібно розуміти, що бюджет громади - це не «сейф» у кабінеті голови, і одразу грошей вам ніхто не зможе дати, оскільки бюджет ОТГ - це план формування доходів та використання (витрати) ресурсів (грошей) для вирішення проблем (потреб) місцевого рівня, який затверджується колегіально депутатами на сесії ради.
І щоб у цьому плані були передбачені кошти на вашу ідею, необхідно пройти певний шлях. Про нього – далі.
Експерти Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» одним із основних напрямків своєї діяльності, зокрема в рамках чинних проєктів за підтримки програми DOBRE вважають саме пояснення складних бюджетних процесів простою мовою та залучення до цього процесу мешканців громад.
Про найбільш поширені та застосовувані форми залучення громадян у громадах експерти розповіли у матеріалі, де проведено порівняльний аналіз Загальних зборів громадян за місцем проживання («сходка села»), Громадських слухань (обговорення), Консультацій з громадськістю («громадські консультації») і тих ситуацій, в яких вони мають застосовуватись органами місцевого самоврядування.
У цьому матеріалі розглянемо Дорожню карту ідей – від появи до їхньої реалізації. Для цього ми опишемо декілька маршрутів, за якими може рухатися ідея (пропозиція). Важливо пам’ятати, що чим краще описана ідея та має більше аргументів, тим більше в неї шансів на успіх. Важливо, за яким маршрутом рухатися до реалізації задуму.
Маршрут 1
Запорука успіху за таким маршрутом – це завчасне планування. Оскільки він відповідає стадіям бюджетного процесу в громаді, яких є п’ять, і який за тривалістю охоплює три роки.
Наприклад, ви хочете, щоб вашу ідею-проєкт було враховано в наступному бюджеті 2021 року. Тоді у 2020 році на другому етапі складання проєкту бюджету вам необхідно подати пропозицію до нього, пересвідчитись, що вона врахована у проєкті бюджету під час третього етапу та проконтролювати виконання у 2021 році на 4 етапі бюджетного процесу.
Спланувати час для подання пропозиції до бюджету допоможе Бюджетний календар.
Розглянемо на прикладі, як це відбувається.
Шлях однієї пропозиції: Лановецька ОТГ
Крок 1. Пропозиція «Реконструкція сходів до міського ставу» надійшла від жителів міста під час інформаційної кампанії "Впливай на бюджет своєї громади!", що проходила у м. Ланівці 27 вересня 2019 року, Вона отримала найбільшу кількість позитивних коментарів мешканців громади під час висвітленням на сайті та у Facebook.
Крок 2. 25 листопада 2019 року відбулося засідання бюджетної комісії, де було розглянуто та обговорено всі без винятку пропозиції та прийнято рішення щодо їх реалізації, зокрема і пропозиції щодо реконструкції сходів до міського ставу.
Підтвердженням є оприлюднений протокол засідання бюджетної комісії та додаток до нього.
Крок 3. 18 грудня 2019 року прийняте рішення сесії щодо бюджету громади на 2020 рік.
Крок 4. Від початку березня йде реалізація проєкту «Реконструкції сходів до міського ставу».
Такий довгий шлях долає пропозиція від ідеї до реалізації. Для цього необхідно не один місяць, цей процес може тривати більше року від початку подання (вересень 2019) до включення її у бюджет міської громади (листопад - грудень 2019) і, на завершення, до її реалізації (починаючи з березня 2020 року).
Маршрут 2
Цей маршрут подібний до першого, але з певними відмінностями. Майже на кожній сесії місцевої ради приймаються рішення про внесення змін до бюджету поточного року, тому ваша пропозиція може бути підтримана за умови перевиконання бюджету, або перенесення коштів між статтями витрат. Цей маршрут пришвидшує строки, але за умови наявності вільних бюджетних коштів.
Шлях однієї пропозиції: Шумська ОТГ
Крок 1. Під час вуличної акції у вересні 2018 року надійшла пропозиція від жительки щодо встановлення дитячого майданчика по вул. Підгірна. Дана пропозиція не була підтримана і не включена до бюджету на 2019 рік. Люди на цьому не зупинилися і пішли далі.
Крок 2. 19 червня 2019 року до Шумської міської ради надійшов лист-прохання від жителів.
Крок 3. 27 червня 2019 року відбулось засідання бюджетної комісії.
Крок 4. На сесії 27 червня 2019 року депутати вирішили внести зміни до бюджету-2019 та виділити на придбання обладнання для дитячого майданчика 25 тис. грн, а також на виконання робіт по підготовці території і встановленню майданчика - 2,2 тис. грн. 24 липня відбулась зустріч представників від вулиць з міським головою щодо реалізації проєкту.
Крок 5. Реалізація проєкту «Встановлення дитячого майданчика по вул. Підгірна».
Ініціатива жителів села Гаї-Гречинські (Байковецька ОТГ) – «Встановлення світлофора на об’їзній дорозі P-41»
На ділянці цієї дороги, яка межує з селом, було три пішохідні переходи, які не мали належного облаштування (старі знаки, відсутність розмітки та підсвічування переходів). Жителі села та міста щоденно масово користувалися цими переходами, оскільки жителі села добиралися в м. Тернопіль на найближчу автобусну зупинку щоб дістатися роботи, діти ходили у садочки і школи міста, а жителі міста ходили у село по воду до джерела. Відповідно, жителі села були занепокоєні цією ситуацією. Складністю було і те, що для встановлення світлофорів на дорозі регіонального значення потрібні було отримати погодження у служби автомобільних доріг і поліції.
Крок 1. Подання пропозиції - на одних із зборів жителі через старосту села звернулися до Байковецької сільської ради із цією проблемою.
Крок 2. Староста села направив лист до служби автомобільних доріг і поліції із обґрунтуванням проблеми, у відповідь було надано дозвіл на встановлення світлофора в одному з трьох місць. Причому Байковецька сільська рада мала закупити обладнання для світлофору.
Крок 3. Рішенням сесії Байковецької сільської ради 14 грудня 2018 року були внесені зміни до бюжету громади і виділено 153 тис. грн для придбання обладнання.
Крок 4. Рішенням сесії Байковецької сільської ради 27 грудня 2018 року основні засоби (світлофор) було передано на баланс Службі автомобільних доріг, а Служба автомобільних доріг встановила їх за власний рахунок.
Крок 5. Реалізація. При вирішенні питання, де саме встановити світлофор, серед жителів виникла суперечка, оскільки кожен хотів його бачити на місці, яким користується особисто. Відповідно були різні пропозиції, але рішення мало бути одне. Тому було проведено три опитування жителів громади.
Спочатку використовували Google форму для голосування за місце розташування світлофору. Але цей інструмент не є досконалим, оскільки дає можливість одній особі проголосувати декілька разів, а також не має географічної прив’язаності до території, що давало змогу голосувати людям, які не мають відношення до населеного пункту і громади загалом. Тому отримані дані були необ’єктивними і скасовані як такі, на які можна опиратися при прийнятті рішення.
Вдруге вирішили провести опитування за допомогою трьох планшетів від програми DOBRE і волонтерів. Це опитування виявилося також необ’єктивним через те, що хаотичне опитування 5% населення села, відповідно до методики опитування, викликало обурення в тих жителів, які не брали участь у опитуванні. Відповідно його також було скасовано.
Третє вирішили проводити шляхом паперового опитування всіх домогосподарств села по одному голосу від домогосподарства без анонімності за допомогою волонтерів. Паралельно волонтери підрахували пішохідний трафік на кожному з потенційних напрямків переходу. В результаті було відібрано один варіант, де встановити світлофор, а на інших місцях переходу на пропозицію жителів вирішено встановити пішохідні переходи із додатковим освітленням, оновленою розміткою та знаками. Жителі відповідно були задоволені такими результатами.
Таким чином, цей механізм опитування дав можливість прийняти правильне та максимально зручне для жителів рішення і водночас розділити відповідальність такого рішення з ними.
Після того як світлофор було встановлено та він почав працювати, жителі села самостійно організувалися та закупили і встановили два манекени, що нагадують школярів на переході із світлофором, а також камери відеоспостереження на кожному із трьох переходів.
У 2019 році жителі цього села подали два проєкти на Бюджет участі, які перемогли і здобули фінансування, щодо облаштування сходів і пандусу від пішохідного переходу (проєкт 1) і будівництва тротуару від переходу (проєкт 2).
Маршрут 3
Цей маршрут полягає в тому, що ви описуєте свою ідею згідно з вимогами Положення про Бюджет участі у вашій громаді (якщо він є) і отримуєте підтримку більшої кількості жителів шляхом голосування за нього. Тому цей алгоритм є більш незалежним від кабінетних рішень місцевої ради і є обов’язковими для врахування в бюджеті на наступний період.
Про найкращі практики реалізації Бюджету участі (він же - Громадський бюджет, або партисипативний) можна прочитати у матеріалі експертів Партнерства.
Чудовим прикладом втілення у життя ідеї шляхом участі у Громадському бюджеті є проєкт в Іванівській ОТГ (Тернопільська область) - «Встановити дитячий майданчик на вул. Загородня (Рудки)».
Ініціатива жителів Іванівської ОТГ
«Встановлення дитячого майданчика в с. Ілавче»
Крок 1. 18 серпня 2019 року під час зборів громадян у с. Ілавче в рамках проведення інформаційної кампанії «Впливай на бюджет своєї громади!» проводився збір пропозицій до місцевого бюджету на 2020 рік. Серед пропозицій було і встановити дитячий майданчик на вул. Загородня (Рудки), яку підтримали 15 жителів села.
Крок 2. 15 жовтня 2019 року подано проєкт на Бюджет участі.
Під час зборів мешканцям села було запропоновано спробувати реалізувати цю ініціативу через участь у конкурсі проєктів Бюджету участі Іванівської ОТГ. До пропозиції дослухалися, і одна з тих, хто її подав, – Оксана Кобялко – стала авторкою проєкту № 2: «Дитячий майданчик – місце щасливого дитинства» (с. Ілавче), який згодом став одним із проєктів-переможців з підтримкою 87 голосів.
Крок 3. Кошти для реалізації проєктів Бюджету участі були закладені при формуванні бюджету-2020 Іванівської ОТГ - рішення сільської ради від 16 грудня 2019 року №650 «Про Іванівський сільський бюджет на 2020 рік» (додаток 3, пункт «Організація благоустрою населених пунктів»).
Крок 4. Реалізація: на початку березня 2020 року було закуплено обладнання для майданчика, яке мешканці прилеглих вулиць самостійно встановили з дотриманням всіх вимог до безпечного експлуатування обладнання.
До проєкту також долучилися місцеві підприємці і закупили огорожу для майданчика.
Маршрут 4
Ініціатива жителів Підволочиської ОТГ «Встановлення інформаційного світлодіодного екрану»
Крок 1. 11 вересня 2018 року відбулися збори мешканців громади (200 осіб) для обрання стартового проєкту в рамках Програми DOBRE як перший швидкий грант у розмірі 10 000 доларів США. Під час обговорення було відібрано три актуальні пропозиції, проведено рейтингове голосування. Переможцем за кількістю голосів (104) стала пропозиція «Встановлення інформаційного світлодіодного екрану», який допоможе жителям громади дізнаватися про місцеві новини.
Крок 2. Прийнято рішення селищної ради від 19 листопада 2018 року № 2842 «Про визнання замовника для закупівлі товарів, робіт та послуг». Надано програмі DOBRE гарантійний лист про співфінансування проєкту.
Крок 3. 5 грудня 2019 року відбулося урочисте відкриття встановленого екрану на фасаді будинку культури на центральній площі смт Підволочиськ.
Таким чином, ініціатива громади за кошти місцевого бюджету та грантових коштів донора стала реальністю.
Ініціатива жителів Скалатської ОТГ
Крок 1. 17 жовтня 2018 року під час вуличної акції «Впливай на бюджет своєї громади!» було зібрано 54 бюджетні пропозиції на наступний 2019 рік, серед яких була і «Розвивати вторинну ланку медицини», зокрема з залученням міжнародних інвесторів (донорів).
Крок 2. Пропозиції були розглянуті на бюджетній комісії Скалатської міської ради, яка підтримала ідею розвивати вторинну ланку охорони здоров’я, і було запропоновано декілька проєктів, що стосувалися медицини (закупівля медичного обладнання, ремонт приміщення лікарні та центральної доріжки).
Аби реалізувати заплановане, було обрано два джерела фінансування.
- На сесії Скалатської міської ради було прийнято рішення №1899 від 20.06.2019 р. «Про затвердження переліку об’єктів і заходів, що фінансуються за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетом протягом 2019 р.» з додатком 1:
- За підтримки міжнародного донора в рамках програми DOBRE було закуплено новий рентген апарат та передано його на баланс КНП Скалатської КЛР.
Щоб ваша ідея була втілена у життя, є безліч варіантів, але головне – це ваша активність і здатність пропонувати варіанти вирішення проблем та потреб, а також контролювати реалізацію вашої ідеї.
Досвід громад у рамках програми DOBRE показує різноманітність способів подання пропозицій до бюджету:
- подати пропозиції через анкетування і опитування (взяти участь у вуличних акціях по збору пропозицій або в онлайн опитуваннях),
- взяти участь у громадських бюджетних консультаціях,
- звернутися до старост, депутатів і голови громади,
- взяти участь у Громадському бюджеті (Бюджеті участі),
- подати електронні петиції,
- подати пропозиції під час засідання бюджетної комісії та інше.
І потрібно пам’ятати, що перспективними для врахування у бюджеті громади є пропозиції:
- Які відповідають стратегічним планам регіону, громади
- Які враховують інтереси більшої кількості мешканців
- Які співвідносяться із принципом врахування інтересів пропорційно до внеску в загальну економіку громади
- Які можуть бути співфінансовані з інших джерел
- За якими стоять активність і внесок мешканців.
Це нескладно!
Дайте можливість владі зробити для вас те, чого ви хочете, і ваша громада розвиватиметься!